Mango-bikes Point AR gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooi :-q en nette prijs voor de frameset.

Wel een SYS waard !? .....of heb ik die gemist?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

MonkeyRider schreef:Tijd voor weer eens een upgrade:

De Mango Point AR bevalt nog steeds top. Ik heb er de laatste tijd eens wat offroad tochten mee gereden en dat gaat eigenlijk uitstekend op Conti AT ride 42mm banden met 2.0 bar voor en 2.5 bar achter op 17mm inw velgen.

Veel lager durf ik niet, maar ik heb wel eens zitten denken aan "road plus" (650b wielset met 47mm banden) voor nog wat meer comfort. Probleem is alleen de zeer beperkte bandenkeuze; echte modder/winter banden zijn er nauwelijks.

In de USA gravel--scene wordt er intussen gereden met steeds bredere 28/29" velgen tot wel 25mm inwendig.
Recent heb ik dus eens een Fulcrum Red Power HP 2017 wielset besteld (in de aanbieding bij oa Bike Discount) met inw breedte van 23mm. Dat geeft een fors groter volume met dezelfde 42mm banden.
Om het geheel wat meer bagger proof te maken heb ik ook gelijk maar de voorderrie en 50-34t voorbladen verwijderd en vervangen door een 42t FSA narrow wide.

Omdat ik momenteel 10sp heb, was de nieuwe Deore 11--42 cassette een leuke goedkope optie met ruim bereik. Probleem leek alleen dat Shimano 10sp road geen achterderrie heeft met voldoende ruimte voor het grootste 42t blad. Een Tiagra kan tot 34t...maar is niet compatable met oude 10sp road shifters (Tiagra 4700 heeft een andere cable-pull). De nieuwste Sora 3000 9sp derrie heeft wel dezelfde cable-pull als oudere 10sp road shifters en kan met lange kooi ook tot 34t groot aan. NB een oudere 9sp mtb derrie was ook een goede optie geweest....maar de nieuwe Sora kost weinig en leek goed genoeg.

Om tot 42t groot te komen heb ik de derrie gemonteerd op een Wolftooth Roadlink die de ruimte fors vergroot...........Gevenalle audax grepen icm Dura Ace 10sp downtube shifter, Sora 3000 achterderrie op Wolftooth Roadlink, FSA 42t narrow wide voorblad, KMC 10sp ketting en Deore 6000 11-42 10sp cassette dus ........ff puzzelen maar het werkt uitstekend :wink:

NB in de zomer gaan de voorderrie en 50-34t voorbladen er trouwens gewoon weer op icm 11-36 XT cassette. Dat geeft toch uiteindelijk het grootste bereik en kleinste stapjes.

Morgen tijdens de veldtoertocht Zundert maar eens kijken of en hoe het werkt.
Staat m goed deze set-up! De AT-rides zien er inderdaad al een stuk dikker uit, ik vind ze ook wat aan de dunne kant 'standaard'. Wielset staat bij mij ook op de wishlist voor mijn Rove, maar ik hoop eigenlijk dat een aantal fabrikanten de 'road-plus' wat oppikken aangezien er meer fietsen nu ook standaard zo geleverd worden.
christmtb schreef:
MonkeyRider schreef:
Nieuwsgierig: welke?
http://www.fearlessbikes.com/

Ik had de eer om het allereerste frame te verkrijgen voor ze verkocht werden.
het verschil tegenover alu frames is zo groot (positief).

Die van mij : Simano 105 groep , TRP remmen en wieletjes van Alpkit/Sonderbikes.

Afbeelding
Erg mooie fiets! Mooie details ook en een lekker uniek fietsje!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Eerlijk gezegd merk ik niet zo veel voordelen van de bredere velgen (23mm vs 17mm) icm de AT Ride op mijn Mango.
Zachter als 2-2.5 bar rijd ik toch niet, dan gaan ze alleen maar merkbaar zwaarder rollen en met beetje hogere druk heb je ook grip zat. Misschien dat tubeless met een fijne noppenband (Schwalbe G-One oid) een xtra brede velg beter merkbaar is ?
Mijn 17mm wielset zit er dus weer op.
Intussen heb ik het plan opgevat mijn oude ss Karate Monkey maar weer eens als "monstercrosser" op te tuigen met dit wielsetje en Conti Racekings. Satori beachstuur en passende mtb remgrepen liggen nog in een hoek, 2x9 barendshifters trouwens ook nog :winkie:
Als je eenmaal gewend bent aan een dropbar in de bossen, dan rijdt dat toch wel verdomd lekker.
christmtb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr 24 maart 2006, 13:28

Ik heb nog een Satori beachstuur op overschot.
Christonabike!!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

MonkeyRider schreef:Eerlijk gezegd merk ik niet zo veel voordelen van de bredere velgen (23mm vs 17mm) icm de AT Ride op mijn Mango.
Zachter als 2-2.5 bar rijd ik toch niet, dan gaan ze alleen maar merkbaar zwaarder rollen en met beetje hogere druk heb je ook grip zat. Misschien dat tubeless met een fijne noppenband (Schwalbe G-One oid) een xtra brede velg beter merkbaar is ?
Mijn 17mm wielset zit er dus weer op.
Intussen heb ik het plan opgevat mijn oude ss Karate Monkey maar weer eens als "monstercrosser" op te tuigen met dit wielsetje en Conti Racekings. Satori beachstuur en passende mtb remgrepen liggen nog in een hoek, 2x9 barendshifters trouwens ook nog :winkie:
Als je eenmaal gewend bent aan een dropbar in de bossen, dan rijdt dat toch wel verdomd lekker.
Jammer dat het niet de update was die je hoopte, wel een leuk vervangend doel gevonden in ieder geval :-q
Zo te lezen ga ik dus hier op wachten
maar ik hoop eigenlijk dat een aantal fabrikanten de 'road-plus' wat oppikken aangezien er meer fietsen nu ook standaard zo geleverd worden.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MonkeyRider schreef:Binnenkort is mijn Mango Point AR een "collectors item" ?
Mango in financiele problemen en overgenomen door nw eigenaar. Restart in 2018.........ik zou ff niks online bestellen :winkie: http://www.bikebiz.com/news/read/mango- ... ner/022455" onclick="window.open(this.href);return false;
"Focus on urban" zou wel eens het einde kunnen zijn van gravel (?) ....maar ik ben nog steeds erg blij met mijn beide Mango (Point R en Point AR) framesets :-D
Volgens mij zat dit er al even aan te komen, de levering van mijn Point AR ging een half jaar geleden dusdanig stroef dat ik al vreesde voor een faillissement.
christmtb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr 24 maart 2006, 13:28

Mijn Point AR frame is te koop maat small.
Christonabike!!
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MonkeyRider schreef: Veel lager durf ik niet, maar ik heb wel eens zitten denken aan "road plus" (650b wielset met 47mm banden) voor nog wat meer comfort. Probleem is alleen de zeer beperkte bandenkeuze; echte modder/winter banden zijn er nauwelijks.
Past dat makkelijk?

Zit hier zelf namelijk ook aan te denken, maar dan bv met een setje WTB ByWay.
https://www.bike-components.de/en/WTB/B ... re-p59278/" onclick="window.open(this.href);return false;
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb de roadplus nooit gepast in de Mango AR , maar het lijkt me sterk als dat niet gaat ? De 28" conti AT op 23mm inw velg paste ruim. Ben wel benieuwd naar je ervaringen trouwens, als het past.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De Mango stond de laatste tijd wat stof te verzamelen omdat ik veel op de racefiets zit. Een Trek Emonda ALR 2017 uit de aanbieding is toch echt wel een stuk lekkerder en comfortabeler rijden als mijn 1999 Musing ......de ontwikkeling heeft ook daar niet stilgestaan :-q

Maar op vakantie gaat de veelzijdige Mango gravelaar toch zeker weer mee. Tijd voor wat aanpassingen en upgrades:

Het 46cm brede Salsa Cowbell stuur was op ruw terrein heerlijk, maar op de weg toch wel wat breed. Nu een overgebleven Bontrager 44cm racestuur erop met langere reach, geen "flair" icm 80mm stuurpen.....zit gelijk wat meer "roady" :oops:

Gevenalle 10sp shifters icm Avid BB7 mtb remmen voldeden wel.....maar Tiagra 4700 shifters schakelen toch echt fijner en liggen beter in de hand......10sp?....yep, dan kan mijn mtb-wielset er ook op. Tiagra derries kunnen officieel 34t achter aan, maar werken ook uitstekend met XT 11-36 cassette. 50-34 voor icm 11-36 achter dus.

De bestaande Avid remmen werken niet met roadshifters samen, dus toch maar eens de beroemde TPR Spyre remmen besteld...........en dat lijkt toch echt beter te remmen! :-D

Verder weer de lichtere 17mm wielset erop met 35mm Conti CX speed bandjes, fijne allround combi voor de zomer. De 42mm Conti AT noppenbanden gaan mee voor het ruigere werk.

Tijd voor een proefritje en wat foto's

Afbeelding

Afbeelding


Spyre achter, Tiagra en 11-36 XT cassette

Afbeelding


Spyre voor

Afbeelding


Nieuwe cockpit

Afbeelding


Compleet rijklaar 11kg. Niet de allerlichtste, maar het blijft een verdomd lekker fietsje !
Ook met >90kg staand op de pedalen geen aanlopende schijfremmen of voorbladen, dus stijf zat.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MonkeyRider schreef:Ik heb de roadplus nooit gepast in de Mango AR , maar het lijkt me sterk als dat niet gaat ? De 28" conti AT op 23mm inw velg paste ruim. Ben wel benieuwd naar je ervaringen trouwens, als het past.
Gister een setje Fulcrum Red Power HP en WTB Byway's binnengekregen, het past!
Heb een heel kort testritje gedaan, fiets voelt als een tank (was te verwachten). Komende week even wat uitgebreider testen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Robertdj schreef:
MonkeyRider schreef:Ik heb de roadplus nooit gepast in de Mango AR , maar het lijkt me sterk als dat niet gaat ? De 28" conti AT op 23mm inw velg paste ruim. Ben wel benieuwd naar je ervaringen trouwens, als het past.
Gister een setje Fulcrum Red Power HP en WTB Byway's binnengekregen, het past!
Heb een heel kort testritje gedaan, fiets voelt als een tank (was te verwachten). Komende week even wat uitgebreider testen.
Verklaar dat "tank gevoel" eens ? Zou met iets kleiner wiel toch juist minder "tank" moeten zijn.?
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MonkeyRider schreef: Verklaar dat "tank gevoel" eens ? Zou met iets kleiner wiel toch juist minder "tank" moeten zijn.?
Voelt stabieler maar daarmee ook minder 'snappy'.
Net m'n 1e woon-werk ritje gereden met deze combi. Gevoel kwam overeen met wat ik al gelezen had. Omdat je veel meer comfort hebt voelt het langzamer, het daadwerkelijke verschil lijkt echter minimaal te zijn.

Afbeelding
Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik snap het. Ik heb er een Fulcrum Red Power HP 29 wielset bij (23mm inw) met 42mm Conti's en die vallen daarop ook al een stuk groter als op 17mm inw. Voelt logger inderdaad. Ben er nog niet uit welke druk icm zulke brede velgen. 3.5 bar lijkt al aan de hoge kant?
Plaats reactie