Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

b2xtreme schreef:Ik zoek wat meer comfort op mijn cube cyclocrosser (gebruik hem voor XC mtb routes, gaat prima, maar iets meer demping zou relaxed zijn voor het lichaam)...

Iemand ervaring met banden met wat meer volume, zoals bijvoorbeeld:

continental AT ride 700x42c
panaracer gravelking 700c x 40

Of andere? En hoe deze vallen kwa breedte (denk dat ik in de achtervork met 40 a 42 echte mm al aan de max zit)?
Die at’s vallen smal. Op mijn cx velgen zijn ze 38mm. Wel een superfijn profiel om nu op rond te ramelen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

dorretje schreef:
Victor1977 schreef:Panaracer GravelKing is tubeless ready en vanaf 35mm dacht ik.
Zien er wel goed uit, maar vlgs mij maar tot 35mm
juist vanaf 35, heb ze in 35,38 en 43 gezien
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Victor1977 schreef:
dorretje schreef: Zien er wel goed uit, maar vlgs mij maar tot 35mm
juist vanaf 35, heb ze in 35,38 en 43 gezien
De gewone en de sk wel, maar wil dan graag de muds en die gaan maar tot 35,
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

dorretje schreef:
b2xtreme schreef:Ik zoek wat meer comfort op mijn cube cyclocrosser (gebruik hem voor XC mtb routes, gaat prima, maar iets meer demping zou relaxed zijn voor het lichaam)...

Iemand ervaring met banden met wat meer volume, zoals bijvoorbeeld:

continental AT ride 700x42c
panaracer gravelking 700c x 40

Of andere? En hoe deze vallen kwa breedte (denk dat ik in de achtervork met 40 a 42 echte mm al aan de max zit)?
Die at’s vallen smal. Op mijn cx velgen zijn ze 38mm. Wel een superfijn profiel om nu op rond te ramelen.
Inderdaad, bij mij zitten ze ook rond de 37/38, maar genoeg grip :D
fonske3
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 5 oktober 2012, 17:19
Mijn mountainbike: Kona unit Niner Sandman

Op mijn wilier jaroon met de originele velgen de at's ook 38 mm lopen lekker en veel grip

Op mijn jaroon zit de Rival groep .

Vraagje over de Rival remmen , zit er bij jullie ook zoweinig spelling tussen schijf en blokjes ?

Tov mijn xt's is dit wel echt weinig en met dit weer slepen ze nogal snel .

ze zijn gecentreerd en zuiver gemaakt .

Hebben de shimano's road meer vrije ruimte ?
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

fonske3 schreef:Op mijn wilier jaroon met de originele velgen de at's ook 38 mm lopen lekker en veel grip

Op mijn jaroon zit de Rival groep .

Vraagje over de Rival remmen , zit er bij jullie ook zoweinig spelling tussen schijf en blokjes ?

Tov mijn xt's is dit wel echt weinig en met dit weer slepen ze nogal snel .

ze zijn gecentreerd en zuiver gemaakt .

Hebben de shimano's road meer vrije ruimte ?
Ik heb de rival groep met bb7 genomen, omdat mijn ervaring is dat, afgezien van hope, de remblokafstand niet lekker in te stellen is.

In de modder wil je ze zo ver mogelijk van de schijf af en in de zomer lekker dichtbij voor die bite. In de goedkopere remmen (alles minder dan hope) zijn mechanische schijfremmen daar het beste in.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

dorretje schreef:
fonske3 schreef:Op mijn wilier jaroon met de originele velgen de at's ook 38 mm lopen lekker en veel grip

Op mijn jaroon zit de Rival groep .

Vraagje over de Rival remmen , zit er bij jullie ook zoweinig spelling tussen schijf en blokjes ?

Tov mijn xt's is dit wel echt weinig en met dit weer slepen ze nogal snel .

ze zijn gecentreerd en zuiver gemaakt .

Hebben de shimano's road meer vrije ruimte ?
Ik heb de rival groep met bb7 genomen, omdat mijn ervaring is dat, afgezien van hope, de remblokafstand niet lekker in te stellen is.

In de modder wil je ze zo ver mogelijk van de schijf af en in de zomer lekker dichtbij voor die bite. In de goedkopere remmen (alles minder dan hope) zijn mechanische schijfremmen daar het beste in.
Dus kies je de remmen waarbij je die bite nooit van zijn leven krijgt en die zichzelf niet stellen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Nog eens een poging.. Iemand?
floris500 schreef:Iemand hier ervaring met de Salsa Cowchipper? Zit eraan te denken mijn standaard Kona stuur ermee te vervangen.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

I_do schreef:
dorretje schreef:
Ik heb de rival groep met bb7 genomen, omdat mijn ervaring is dat, afgezien van hope, de remblokafstand niet lekker in te stellen is.

In de modder wil je ze zo ver mogelijk van de schijf af en in de zomer lekker dichtbij voor die bite. In de goedkopere remmen (alles minder dan hope) zijn mechanische schijfremmen daar het beste in.
Dus kies je de remmen waarbij je die bite nooit van zijn leven krijgt en die zichzelf niet stellen.
Yep, want hoeveel rem je nu werkelijk op een gravelgrinder in Nederland? Ook met canti’s nooit te weinig remkracht gehad. Daarbij ben ik niet lui aangelegd en buk ik gewoon even om mijn rem te stellen. Dit doe ik vaak tegelijk met het wassen van mijn fiets, dan ben ik toch al in de buurt van mijn remmen.
Daarbij bespaar ik weer een hoop tijd met het niet ontluchten van mijn remmen of ander geneuzel met hydraulische remmen, zoals remblokjes die in de modder te dicht op mijn schijven staan.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

+1 voor mij.
Ook al ben ik niet zo blij met de remkracht van de Avid bb7 road tov van de Avid bb7 mtb remmen. Zal misschien toch aan cable-pull liggen ? Beetje ervaring met Tektro Spyre leek wel stuk beter (fiets helaas woonwerk gestolen) . Heb nu Avid bb7 mtb versie icm de juiste Gevenalle shifters en dat remt top.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Zoals dorretje ervaart ben ik ook nog nooit remkracht tekort gekomen op de gravelracer met mech. remmen. Prima compromis voor op dit soort fietsen imho.
floris500 schreef:Nog eens een poging.. Iemand?
floris500 schreef:Iemand hier ervaring met de Salsa Cowchipper? Zit eraan te denken mijn standaard Kona stuur ermee te vervangen.
Ritchey VentureMax (Comp) mag ook trouwens :bier: (ook een gegadigde)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb een 46cm Salsa Cowbell op mijn Mango (ipv 42cm op de racer) en dat bevalt uitstekend. Ik zie het nut van nog meer "flair" als de Cowbell niet zo op een gravelracer. Zou goed moeten werken als je vrnl onderin zit, maar ik zit op lastige stukken toch met mijn handen bovenop.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Hier ook een gebruiker van de Cowbell, en ook hier niets anders dan goede ervaringen. Wel eens met een Cowchipper gereden, maar dat voelde toch wat onnatuurlijk
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ritchey EvoMax zou ik als alt voor Cowbell eerder kiezen als de VentureMax hier voor een net prijsje https://www.bike-components.de/en/Ritch ... er-p46396/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Het gaat mij juist om die hogere flare een keer te proberen, dus zal een Cowchipper worden of de VentureMax.
De Cowbell en EvoMax zou vrij nutteloos zijn denk ik, dat verschil met mijn huidige stuur is echt miniem (breedte kan natuurlijk wel anders gekozen worden dan).

Denk dat het de VentureMax Comp wordt van die 2, 35 euro kan je nog eens iets voor proberen, al kan er altijd iets veranderen natuurlijk :lol:
Plaats reactie