Overstappen naar 1x11 ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Mag ik hier even vragen waarom je naar 1 versnelling voor wil? Ik vind het er gaaf uitzien en lijkt me opzich ook wel iets maar missen jullie het kleine tandwiel nooit?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Kwestie van je voorblad zorgvuldig kiezen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

En dat zoek je uit met het schema zoals op pagina 1?
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

mauke schreef:Mag ik hier even vragen waarom je naar 1 versnelling voor wil? Ik vind het er gaaf uitzien en lijkt me opzich ook wel iets maar missen jullie het kleine tandwiel nooit?
dat ligt er aan , ben je een MTB'er met redelijk wat ritjes op diverse terreinen , kan het zo maar zijn dat je bv altijd het buitenblad gebruikt en de gehele range achter , maar kan ook dat je veelvuldig schakelt tussen voor en achter . Ik had op een gegeven moment alleen mijn voorblad nodig en gebruikte de cassette range achter . Zelfs mijn nieuwe bike heeft een 1x11 setup . Maar zoals gezegd door zorgvuldig je gearratio uitrekenen kan je de setup bepalen ...

suc6
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

mauke schreef:En dat zoek je uit met het schema zoals op pagina 1?
Je kunt ook de ratio uitrekenen die je nodig denkt te hebben.
Kwestie van voorblad delen door achter krans.

Dus als je nooit lichter rijdt dan 24-32, dan is het dus:
24:32=0,75.
Als je dan kijkt welke cassette je gaat rijden, kun je uitrekenen hoe groot je voorblad mag zijn.
Bij een xt 11-46 cassette wordt dat dan:
0,75*46=34,5.

In dit geval kun je dus met een 34 tands voorblad rijden, met hetzelfde lichte verzet als 24 voor en 32 achter.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

RubbereMTBRobbie schreef:
mauke schreef:Mag ik hier even vragen waarom je naar 1 versnelling voor wil? Ik vind het er gaaf uitzien en lijkt me opzich ook wel iets maar missen jullie het kleine tandwiel nooit?
dat ligt er aan , ben je een MTB'er met redelijk wat ritjes op diverse terreinen , kan het zo maar zijn dat je bv altijd het buitenblad gebruikt en de gehele range achter , maar kan ook dat je veelvuldig schakelt tussen voor en achter . Ik had op een gegeven moment alleen mijn voorblad nodig en gebruikte de cassette range achter . Zelfs mijn nieuwe bike heeft een 1x11 setup . Maar zoals gezegd door zorgvuldig je gearratio uitrekenen kan je de setup bepalen ...

suc6
Heb nu een 29er cube met 3x10 maar het grote blad gebruik ik eigenlijk nooit. Het kleine blad wel maar eigenlijk nog nooit gekeken om een flinke klim te doen op mijn middenblad. Ik ga vrijdag naar burghaamstede eens kijken wat is allemaal kan met mijn middenblad. Zijn er verder nog voordelen van een blad of zelfs 2 verwijderen?
Ik ga de zoekmachine ook nog eens gebruiken en me nog eens flink verdiepen voor ik er aan ga beginnen. :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Op Burgh kun je gemakkelijk alles op het middenblad. Ik rij er alles met een 2x10 set-up, met 22-36 voor en 11-36 achter, met gemak op het grootste blad.

Voordeel 1x - setup? Gewicht (lekker boeien), geen kans op aanlopende derailleur (fijn), minder plekken waar drek achter hangt (fijn), opgeruimd stuur (ook fijn).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Kapitein Iglo schreef:Op Burgh kun je gemakkelijk alles op het middenblad. Ik rij er alles met een 2x10 set-up, met 22-36 voor en 11-36 achter, met gemak op het grootste blad.

Voordeel 1x - setup? Gewicht (lekker boeien), geen kans op aanlopende derailleur (fijn), minder plekken waar drek achter hangt (fijn), opgeruimd stuur (ook fijn).
Ja deze voordelen zijn gaaf! Zeker het stuur en het drek gedeelte. Ik ga morgen weer een rondje doen daar en haal hem niet van mn 2e blad af. Mocht het wat zijn ga ik volgende week wat verder op onderzoek. Het zal dan gewoon voor alles erafhalen worden en even bekijken of de rest kan blijven zitten. Narrow wide 32t en een nieuwe ketting en zit denk ik al redelijk op het goeie pad toch?
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Even nog terug komen op mijn schuine kettingloop, ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Op de foto is te zien dat, volgens mij, de crank aan de kettingzijde niet goed aansluit ? Jullie mening?

Afbeelding
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Browser schreef:Even nog terug komen op mijn schuine kettingloop, ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Op de foto is te zien dat, volgens mij, de crank aan de kettingzijde niet goed aansluit ? Jullie mening?

Afbeelding
Helaas is de afbeelding niet te zien.
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Dit zou het moeten doen:
Afbeelding
Davegrashoek
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 7 december 2017, 15:56

Hoe is dit nog afgelopen Browser?
ik heb ook een Trail SL3 en zit ook te twijfelen om te upgraden naar 1x11.

Hoe bevalt het? (geld waard geweest?) en heb je een fototje van het geheel?;)

Gr Dave
Plaats reactie