07-01-2018 Goed Begintocht - Escharen

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Plaats reactie
Jorden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 17 november 2013, 21:28

Zondag 7 januari 2018 organiseert onze club weer haar jaarlijkse "Goed begintocht".

Ook dit jaar weer een fantastische manier om de overtollige kilo's na de feestdagen er weer eens lekker af te trappen en daarnaast je fietsvrienden ook een gelukkig nieuwjaar te wensen!

Ook aankomende editie is er weer keuze uit 2 verschillende afstanden, te weten 35 en 50 km. De routes gaan vanaf Grave/Escharen richting de Reekse-, Langenboomse en Gasselse bossen. Ofwel, de mooiste plekjes uit de regio met zowel technische als snelle/vlakke gedeeltes.

Op de goed verzorgde pauzeplaats wordt er voorzien in ruime fourage voor de interne medemens!

Inschrijven (o.a. met Scan en Go) kan tussen 09.00 en 10.30 uur bij de kantine van sportvereniging Estria aan de Kranenhofscheweg 10 te Escharen. Er is voldoende parkeergelegenheid en bij terugkomst kan de fiets afgespoten worden.

Inschrijfgeld bedraagt €5,00 per deelnemer, NTFU-leden betalen €4,00.

Wij hopen velen van jullie weer te mogen verwelkomen en er een geweldige dag van te maken!



check onze facebookpagina voor de allerlaatste berichten:

http://www.facebook.com/twcgrave" onclick="window.open(this.href);return false;

(bron: twcgrave.nl)
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Altijd mooie tocht: wel nodig dat de weervoorspelling uitkomt en het de komende dagen wat kan opdrogen want sommige delen zijn nogal moddergevoelig. Enig minpuntje is dat de vaste route in Reek er in is opgenomen en dat is vaak een bijzonder natte boel en ook bij droge omstandigheden een klote stuk.
Ik kies voor de Winterwandeltocht in Herperduin. Worden hooguit de schoenen wat vuil en na afloop dus geen ambetant gedoe van vélo kuisen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Gisteren deze toertocht gefietst. Er waren inderdaad enkele passages die er nog erg nat bijlagen, maar de tocht was verder goed te fietsen. Ik heb me ook wel prima vermaakt: een zeer afwisselende route van singletracks, brede bospaden, zandwegen, slootkanten en af en toe een geasfalteerd verbindingsstukje...

Alleen jammer van de linten... Waarom niet gewoon een pijltje weghangen? Dat is in mijn optiek veel duidelijker (en ja, ik weet dat het in deze regio gebruikelijk is om met linten te werken). Enige nadeel van pijlen is dat je deze als 'buitenstaander' kan verhangen, waardoor iedereen de verkeerde kant uit fietst. Met een lintje moet je als 'buitenstaander' maar net weten wat de kleurencombinatie betekent, dus wat minder 'fraudegevoelig'.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Niet alleen buitenstaanders kunnen pijlen verhangen. Veel grotere boeven wat dit betreft zijn windvlagen ....
Een lint is veel eenvoudiger goed te hangen dan de hoeveelheid werk die dit voor een pijl vereist.

Ik ben het wel met je eens dat het de organisatie zou sieren om een groot bord bij de inschrijftafel te plaatsen met de manier van route-duiding en hoe het gehangen is.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

PaneVino schreef:Niet alleen buitenstaanders kunnen pijlen verhangen. Veel grotere boeven wat dit betreft zijn windvlagen ....
Een lint is veel eenvoudiger goed te hangen dan de hoeveelheid werk die dit voor een pijl vereist.

Ik ben het wel met je eens dat het de organisatie zou sieren om een groot bord bij de inschrijftafel te plaatsen met de manier van route-duiding en hoe het gehangen is.
Helemaal mee eens. Bijna alle clubs die met de linten hun route uitzetten geven overigens bij de inschrijving op een of andere manier duidelijke informatie over de linten. Maar de meeste uilskuikens nemen daar geen notie van.
Het systeem met drie kleuren linten bestaat in N.O. Brabant tot volle tevredenheid al vanaf toen de eerste veldtoertochten er begin jaren 80 werden geörganiseerd. Inderdaad voor de uitzetters en ophalers veel minder bewerkelijk. Belangrijkste nadeel: bij erg mooi weer en in combinatie als de bladeren met name in de herfst zo mooi kleuren is dat vooral de gele of geel/zwarte een schut kleur hebben t.o.v. de achtergrond en dus minder opvallen. Maar een toertocht dient op de allereerste plaats om als toerist te genieten van de mooie omgeving en niet als een surrogaat prestatierit. Als je een tocht gewoon op het gemak rijdt heb je meer tijd om je op de linten te concentreren en hoef je nergens verkeerd te rijden. Komt nog bij dat als je niet te vroeg vertrekt je vaak de route perfekt kan volgen ook al zouden alle route aanduidingen verdwenen zijn door je op de verse sporen te focussen.
Ik ben tegen het gebruik van pijlen omdat dat vooral ten faveure is voor diegene die een soort van snelheids- c.q.prestatietocht willen rijden. Daartoe dienen marathons enwedstrijden en geen toertochten.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Afgelopen zondag genoten van een mooie rit. Het eerste deel was mooi door de afwissingeling van singletracks, korte klimmetjes en mooie verbindingsstukken. Na de pauze was het lekker genieten over de bredere paden en wegen.
Route was goed uitgezet en de verzorging was goed, voordeel bij de pauzeplaats was dat je ff lekker binnen kon staan, uit die koude wind.

Geen problemen gehad met de linten, behalve dan dat ik soms spontaan vergeet wat welke kleur aangeeft en dus vol overtuiging de verkeerde kant op stuur soms. :) Dat is wel de charme van het uitzetten met linten.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

deefdeef schreef:Geen problemen gehad met de linten, behalve dan dat ik soms spontaan vergeet wat welke kleur aangeeft en dus vol overtuiging de verkeerde kant op stuur soms. :) Dat is wel de charme van het uitzetten met linten.
Dit 'probleem' heb ik dus ook... Dat linten overigens een 'remmend' effect hebben op prestatierijders heb ik niet gemerkt tijdens deze toertocht. En ook de redenering dat pijlen slechter zichtbaar zijn deel ik niet. Mijn ervaring met toertochten waar pijlen gebruikt worden is dat deze altijd goed zichtbaar zijn, als er door de uitzetters maar even over nagedacht wordt waar ze op te hangen. Maar dat geldt voor de linten ook.

Daarnaast ontstaat bij mij de verwarring met de linten ook, doordat ik de kleuren en bijbehorende richtingen voor mij gevoel niet logisch zijn. Geel/zwart lint is rechtsaf en rood/wit is linksaf. Voor het ezelsbruggetje zou het handiger zijn als dat andersom is: geeL --> Links en Rood --> Rechts...

Maar goed, ik wil hier helemaal geen discussie starten over het gebruik van linten of niet... :P ;)
Plaats reactie