Advies gevraagd! Fun fully :-D

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
H. te Hennepe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 4 november 2014, 18:11

Misschien dat jullie mij een beetje opweg kunnen helpen. Na 2 jaar op een Giant talon 27.5 gereden te hebben en 2 jaar op en GT helion team 27.5 ben ik begonnen aan een zoektocht naar een fully waar ik vooral fun mee kan hebben.

Zelf ben ik zeer gecharmeerd van de yt jeffsy 29er (niet meer leverbaar in L) canyon spectral van 2017 en de giant anthem / trance van 2017 / 2018.

Wat ik vooral zoek is fun, meer vertrouwen in afdalingen drops jumps en dergelijke dan de GT me gaf. Deze werd wat nerveus op snelle afdalingen. Ik ben geen racer en hoef niet als 1e boven op de klim aan te komen.

Ik heb een budget van "rond" de 2500, ik zoek niet perse iets nieuw daarom neus ik regelmatig op marktplaats, bikemarkt.de en hier op het forum.

Het zou mooi zijn als jullie mij misschien enkele tips/ideeën kunnen geven om een bike te vinden die bij mijn wensen aansluit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt al wat mooie modellen uitgezocht. Ik zou deze er nog aan toevoegen:
https://www.cube.eu/2018/bikes/mountain ... grey-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder is er gebruikt regelmatig nog wat leuks te vinden inderdaad. Maar voordat we van alles aan gaan raden: hoe groot ben je?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
H. te Hennepe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 4 november 2014, 18:11

Ik ben 1.85 mtr lang met een binnenbeen maat van 84 cm
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Je zou kunnen overwegen om te wachten op de 2018 collectie van YT.
De Jeffsy wordt dan weer "gewoon" leverbaar...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Snelle afdalingen waar? Op welke trails, routes rijd je? Gebruik Nl, Limburg, Ardennen, Alpen, etc?
27,5" vs 29" kan al veel uitmaken. Een 'moderne' geometrie ook.
Dus wat bedoel je met fun-fully, en waar ga je 'm veel voor gebruiken?

Ik heb ook fun op mijn 100mm 29" race/marathonfully, grootste funfactor was nog wel mijn dropperpost... (Zuid-Limburg eo, Blg, Alpen XC transalps)... En voor de dropperpost ging het al hard bergaf hier...
Ik bedoel dus maar.

De Jefsy, Spectral en Trance zijn allemaal hele mooie dikke AM's, fout kiezen kan niet. De Anthem is een heel andere bike, een snelle marathonfully, meer voor 'hier' erg geschikt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

https://www.bird.bike/product/aeris-am9 ... figuration" onclick="window.open(this.href);return false;
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Vanwaar specifiek de Jeffsy 29? De spectral is bijvoorbeeld ook 27,5, dus daar zou je voor de YT ook naar kunnen kijken; dan zijn er nog enkele op voorraad in L (in carbon).
Zelf ben ik nog steeds erg tevreden met de 29er. Maar de 27 zou nog wat speelser zijn. Dus die wil ik ook nog eens proberen :P

Verder een prima lijstje als startpunt :) het is een beetje de vraag waar je hem precies wilt inzetten zoals Aurelius ook al aangeeft.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

H. te Hennepe schreef:Wat ik vooral zoek is fun, meer vertrouwen in afdalingen drops jumps en dergelijke dan de GT me gaf. Deze werd wat nerveus op snelle afdalingen.
Wat bedoel jij dan met fun? Nog sneller naar beneden?

Want een fiets die niet/minder nerveus op snelle afdalingen is, is doorgaans een langere fiets met slacke balhoofdhoek. Prima voor dat doel, maar speels noem ik zulke bikes niet (een downhiller is ook niet speels zeg maar, wil je speels naar beneden zijn er betere bikes).

Ik vind juist een kortere fiets speels: laat zich makkelijker op het achterwiel zetten, heeft meer een gooi-en smijtkarakter. Maar een dergelijke geometrie is niet de stabielste op hoge snelheden.
Dus onze definitie van speels is blijkbaar niet helemaal hetzelfde ;-)

Vandaar mijn vraag wat je met speels bedoelt, want ik zou juist niet als eerste aan een "long/low/slack" 29er denken als speels het hoofddoel is.
Voor meer vertrouwen op steile en/of snelle afdalingen zit je dan weer wel goed met zulke bikes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
H. te Hennepe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 4 november 2014, 18:11

De fiets zal ik voornamelijk in de omgeving Nijmegen, Groesbeek en Kleve (reichswald) gebruiken. Ik woon namelijk tegen de Nederlandse grens aan in Wyler Duitsland. Sporadisch bike park bezoek en 1x per jaar buitenlandse trails

Misschien is de omschrijving speels dan niet juist, wat ik zoek is een bike die vertrouwen geeft om die 'ene' afdaling net wat harder naar beneden te gaan en wel die jump / drop te nemen die ik nu net vermijd of niet met vol vertrouwen pak.

Dinsdag eerst maar eens proef fietsen met de anthem en trance.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tja wil je vertrouwen dan moet je idd naar een fiets met een langere geometrie en een slacke balhoofdhoek. Nicolai is daar een goed voorbeeld van met hun Geometron serie. Alleen dan komt het probleem dat het budget van jouw net genoeg is voor een frame...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

H. te Hennepe schreef:De fiets zal ik voornamelijk in de omgeving Nijmegen, Groesbeek en Kleve (reichswald) gebruiken. Ik woon namelijk tegen de Nederlandse grens aan in Wyler Duitsland. Sporadisch bike park bezoek en 1x per jaar buitenlandse trails

Misschien is de omschrijving speels dan niet juist, wat ik zoek is een bike die vertrouwen geeft om die 'ene' afdaling net wat harder naar beneden te gaan en wel die jump / drop te nemen die ik nu net vermijd of niet met vol vertrouwen pak.

Dinsdag eerst maar eens proef fietsen met de anthem en trance.
Ben benieuwd naar je bevindingen, race/marathonfully versus allmountain/enduro, 2 zeer verschillende karakters. Wat ook zeer interessant kan zijn als je beiden net niet zou vinden, is de categorie er precies tussen in, de 110-120mm trail/tour-fully's.

Het hangt er ook een beetje van af wat je in een bikepark gaat doen. Flowtrails rijd je met elke fully, zeker als er een dropper op zit, wel. Voor die ene keer per jaar heb je dan voldoende. Wil je heftigere trails met grotere drops etc rijden dan heb je iets met meer veerweg nodig en slackere hoeken. Maar dan zul je het in omgeving Nijmegen met de klimmen wat zwaarder krijgen. En bergaf kom je in het Reichswald nog makkelijk met 100-120mm bikes.

Je kunt ook een bike kiezen die hier voor 90% van de tijd zeer geschikt is (ik denk ''naar smaak'' een 100-120mm wat lichtere race/marathon-XC-trailbike), en die ene keer in het buitenland bij een bikepark een specifieke bike huren (wat zwaardere stevigere bergaf gerichte AM-Enduro)?

Veel plezier op de Anthem en Trance straks.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef:Tja wil je vertrouwen dan moet je idd naar een fiets met een langere geometrie en een slacke balhoofdhoek. Nicolai is daar een goed voorbeeld van met hun Geometron serie. Alleen dan komt het probleem dat het budget van jouw net genoeg is voor een frame...
Het probleem met die Geometron-geometrie is dat die ook alleen maar goed is voor die 'ene' afdaling... . 'Iets' langer en slacker is echter niets mis mee.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: Het hangt er ook een beetje van af wat je in een bikepark gaat doen. Flowtrails rijd je met elke fully, zeker als er een dropper op zit, wel. Voor die ene keer per jaar heb je dan voldoende. Wil je heftigere trails met grotere drops etc rijden dan heb je iets met meer veerweg nodig en slackere hoeken. Maar dan zul je het in omgeving Nijmegen met de klimmen wat zwaarder krijgen. En bergaf kom je in het Reichswald nog makkelijk met 100-120mm bikes.

Je kunt ook een bike kiezen die hier voor 90% van de tijd zeer geschikt is (ik denk ''naar smaak'' een 100-120mm wat lichtere race/marathon-XC-trailbike), en die ene keer in het buitenland bij een bikepark een specifieke bike huren (wat zwaardere stevigere bergaf gerichte AM-Enduro)?
Je kunt ook kiezen voor een fiets die 90% van de tijd prima bruikbaar is en waar je 10% van de tijd mee kunt maximaliseren. Iets met pakweg 140 mm veerweg dus. Lijkt mij een betere oplossing dan dat je een fiets neemt waar je 10% van de tijd niets aan hebt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

90% van de tijd ''prima'' is natuurlijk zeer goed. Maar 90% van de tijd ''net niet'' is helemaal niks :wink: .
Ik zou altijd een fiets kiezen die 90% van de tijd prima is, en wat prima is hangt af van je rijstijl en het gebied waar je rijdt.

Nijmegen/Reichswald is niet zo heftig dat daar 140mm ''nodig'' is, dat betreft gewoon XC-gebied waar de geometrie behorende bij een 140mm bike (en het gewicht) je in mijn ogen bergop tegen gaat werken, idem bij gas geven op het vlakkere. Bergaf is 100-110-120mm daar meer dan zat, zeker icm een dropper. Durf ik te beweren met mijn ervaring in thuisgebied Zuid-Limburg, Voerstreek, Alpen-XC-transalps.

Wil je echter meer dan XC-trails rijden, dan zul je voor meer veerweg en bijbehorende geometrie met slackere geometrie kiezen. Die ene keer in dat bikepark kun je ook een bike huren. Dan heb je een top fiets voor hier, en een gehuurde top fiets voor daar.

My 2 centjes :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:90% van de tijd ''prima'' is natuurlijk zeer goed. Maar 90% van de tijd ''net niet'' is helemaal niks :wink: .
Ik zou altijd een fiets kiezen die 90% van de tijd prima is, en wat prima is hangt af van je rijstijl en het gebied waar je rijdt.

Nijmegen/Reichswald is niet zo heftig dat daar 140mm ''nodig'' is, dat betreft gewoon XC-gebied waar de geometrie behorende bij een 140mm bike (en het gewicht) je in mijn ogen bergop tegen gaat werken, idem bij gas geven op het vlakkere. Bergaf is 100-110-120mm daar meer dan zat, zeker icm een dropper. Durf ik te beweren met mijn ervaring in thuisgebied Zuid-Limburg, Voerstreek, Alpen-XC-transalps.

Wil je echter meer dan XC-trails rijden, dan zul je voor meer veerweg en bijbehorende geometrie met slackere geometrie kiezen. Die ene keer in dat bikepark kun je ook een bike huren. Dan heb je een top fiets voor hier, en een gehuurde top fiets voor daar.

My 2 centjes :-q .
Je moet je blik toch een verwijden... . Ik ken jongens die op ruige downhills rondjes om mij (en jou en vrijwel ieder ander hier op het forum) heen rijden op een hardtail. Dan zou dat dus de meest perfecte fiets zijn? Nee dus. Het ligt aan de rijder natuurlijk. Dat voor jou een 100 mm fiets in jouw terrein en voor jouw gebruik (met de jongens waar jij mee rijdt) het beste werkt, betekent niet dat het de beste fiets voor iedereen is.

TS geeft aan dat hij een fiets zoekt waar hij onder andere lekker mee kan springen: "Wat ik vooral zoek is fun, meer vertrouwen in afdalingen, drops, jumps en dergelijke". En dan vooral het volgende stukje van de zin: "dan de GT me gaf". Die GT is een trailwaardige XC fiets. Iets wat dus tussen de geometrie van 100 en 120 mm fietsen in zit. Dat wil TS dus niet meer.

Dan moet je dus gaan zoeken naar een geometrie waar de nadruk iets meer ligt op "afdalingen, drops, jumps en dergelijke". Dan kun je exoten als een Transition Smuggler, Orange Four/Stage 4 of een Banshee Phantom pakken. Die hebben een '140 mm' (AM-bikes) geometrie, maar met minder veerweg. Nu zal die veerweg nauwelijks de beperking zijn in snelheid bergop. Gevoelsmatig eventueel, daadwerkelijk minimaal. En dan heb je dus een enorme keuze uit All Mountain-mtb's, AM en kort door de bocht dus 140 mm fietsen. Die klimmen wat geometrie betreft overigens niet slechter dan XC of trail-bikes. Sterker nog, ze klimmen wat geometrie betreft gewoon beter!! Reden: steilere zitbuishoek, waardoor je in een betere zithouding komt te zitten om te klimmen! (Dan wel weer minder gunstig om op het vlakke mee te rijden, maar tussen trail en AM is dit verschil heel klein. Pas bij die extreme-reach bikes is dit effect echt merkbaar.) Wat tegen werkt bij AM is het meestal iets hogere gewicht. Wat in de orde van 0,5-1 kg ligt. Daar kies je dan voor in ruil voor andere voordelen. En vering die iets meer beweegt, maar waarvan je kunt betwisten of dit echt nadelige effecten heeft. En dan heb je de zithouding. Die is bij een AM inderdaad meer gericht op "afdalingen, drops, jumps en dergelijke". Kortom: controle. Toevallig wat TS zoekt. En als laatste, zoals Mud al zegt: "een langere geometrie en een slacke balhoofdhoek". Ook gericht op meer controle bij het dalen, een stabielere fiets bij het springen en droppen. Waarom zou je hem dan een mindere fiets aanraden dan waarom hij vraagt? Omdat jij vindt dat het op een andere fiets ook kan? Daarin heb je geen ongelijk, maar TS vraagt daar niet om.

Daarbij zijn er inmiddels ook hier op het forum hele volksstammen die op zelfs enduro's rijden. Het grootste deel van de tijd in NL. En die hebben het prima naar hun zin. Ze rijden dus anders dan jij. Maar ze hebben vast niet minder lol. Ze gaan misschien minder hard bergop, maar daar kiezen ze voor.

Ik heb hier thuis de keuze uit ongeveer ieder type fiets wat leverbaar is, rijd op een week of vier per jaar na alleen in NL. En pak tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar mijn AM, de 140 mm bike. Omdat die mij het meeste lol oplevert bij "afdalingen, drops, jumps en dergelijke". Ja, het gaat ook prima op de hardtail, op de trailbike, op de XC-fully en het hele rondje gaat dan ook nog eens sneller. Maar de AM levert mij de meeste lol op. Dat is voor mij het belangrijkst. En ja, ik pak de trailbike als ik met een groepje mee ga wat meer op doorstampen gericht is, dus ook die beleving ken ik. Maar nergens zie ik TS zeggen dat hij een fiets zoekt om 'door te stampen'.

Dus waar hij om vraagt is op het moment een AM. Dat hij na wat proefrijden misschien bij een trailbike uit komt, prima. Maar dat moet hij inderdaad zelf ervaren of zo een fiets dan voldoende aan zijn eisen tegemoet komt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie