mede-singlespeeders, ff een vraagje die hier vast al 100x gesteld is, maar toch...
op m'n ritchey P29 SS heb ik met name bij het klimmen vaak dat er gekraak uit mn achternaaf komt.
fiets met Tune King Kong en een reverse SS ombouw, dikke SS ketting en goedkoop SS voorblad.
iemand enig idee hoe dit komt?
naaf loopt verder redelijk netjes, dus het lijkt alsof er tijdens het kracht ztten de ketting op het kransje blijft hangen.
als ik de crank draai is er ook duidelijke op 1 punt meer speling in de ketting te voelen (hoe kan dat??)
alle tips zijn welkom!
thanks!! Paul
Single Speed hoek
- paulbollen
- All rounder
- Berichten: 110
- Lid geworden op: di 20 maart 2007, 22:55
- Mijn mountainbike: Ritchey P29 XTR of SS
rood-wit-blauw is niet lelijk...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De kettnglijn, is die 100% in orde?
Is met een singlespeedketting heel belangrijk dat de ketting echt recht loopt!
Gemeten of uitgemikt?
Kettingspanning kan wel een beetje variëren, als je de crank rond draait.
Je kan de bladboutjes iets lossen en dan zachtjes op het voorblad kloppen met een blok hout, net zolang tot de spanning overal gelijk is , dan de bladboutjes strak aandraaien.
Is met een singlespeedketting heel belangrijk dat de ketting echt recht loopt!
Gemeten of uitgemikt?
Kettingspanning kan wel een beetje variëren, als je de crank rond draait.
Je kan de bladboutjes iets lossen en dan zachtjes op het voorblad kloppen met een blok hout, net zolang tot de spanning overal gelijk is , dan de bladboutjes strak aandraaien.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- paulbollen
- All rounder
- Berichten: 110
- Lid geworden op: di 20 maart 2007, 22:55
- Mijn mountainbike: Ritchey P29 XTR of SS
heb de kettinglijn nogeens goed bekeken. lijkt niet zoveel mis mee, maar zag een truck om dat te testen (tandwiel zonder spacers erop, ketting draaien zodat tandwiel zelf zijn ideale lijn zoekt. werkt dat??)
heb iig maar een fatsoenlijk raceface voorblad besteld, hoop dat dat helpt....
heb iig maar een fatsoenlijk raceface voorblad besteld, hoop dat dat helpt....
rood-wit-blauw is niet lelijk...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Kettinglijn bekeken ?
Met een schuifmaat of met je ogen ?
(je ogen liegen)
Een singlespeed ketting gaat bij een scheve kettinglijn hard slijten en vervelende geluiden maken.
Dat kloppen met een blok hout werkt echt, maar er zijn natuurlijk grenzen.
Meestal lukt het wel om op die manier het voorblad zo te schuiven dat de spanning redelijk gelijk blijft over een hele omwenteling van je crank.
Da's mooi, want echt strak mag de ketting niet staan, en als de spanning sterk wisselt, dan zit 'ie op sommige punten al snel te slap.
Heb de truc gelezen op de site van M-gineering, meen ik.
Met een schuifmaat of met je ogen ?
(je ogen liegen)
Een singlespeed ketting gaat bij een scheve kettinglijn hard slijten en vervelende geluiden maken.
Dat kloppen met een blok hout werkt echt, maar er zijn natuurlijk grenzen.
Meestal lukt het wel om op die manier het voorblad zo te schuiven dat de spanning redelijk gelijk blijft over een hele omwenteling van je crank.
Da's mooi, want echt strak mag de ketting niet staan, en als de spanning sterk wisselt, dan zit 'ie op sommige punten al snel te slap.
Heb de truc gelezen op de site van M-gineering, meen ik.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Ketting te strak?
Everybody bought a new bike!
- paulbollen
- All rounder
- Berichten: 110
- Lid geworden op: di 20 maart 2007, 22:55
- Mijn mountainbike: Ritchey P29 XTR of SS
wat is te strak.... er zit een cm of wat aan slack in de ketting, maar dat wisseld dus nogal tijdens de omwentelling (van strak naar 2cm).asphaltdude schreef:Ketting te strak?
ik ga die truck met het voorblad maar eens proberen.
en hoe 'meet' ik de kettinglijn. ben vooralsnog op mijn zicht afgegaan ja (en mn ogen liegen dus )
rood-wit-blauw is niet lelijk...
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
De tune achternaaf zal vast wel de oorzaak van het gekraak zijn.
Moet ik ff een keer meekijken?
Moet ik ff een keer meekijken?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
-
- Extreme Biker
- Berichten: 514
- Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
- Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10
De kettinglijn voor kan je meten vanaf het midden van je framebuis (lastig als er geen bidonboutjes zitten, anders kan je die mooi als referentie gebruiken) tot aan het midden van je kettingblad.paulbollen schreef: en hoe 'meet' ik de kettinglijn. ben vooralsnog op mijn zicht afgegaan ja (en mn ogen liegen dus )
Voor de kettinglijn achter wil je de afstand van het midden van het kransje tot aan het uiteinde van de naaf (of het begin van de dropout) weten. Tenzij je een frame hebt met een offset, is de kettinglijn dan de helft van de breedte van je naaf (135 / 2 = 67,5) - de afstand die je net hebt opgemeten. Het verschil tussen de twee maten kan je aanpassen met spacers.
Let wel, dit is theoretisch rekenwerk wat er van uit gaat dat je frame kaarsrecht is.
Als je het niet wil berekenen maar gewoon praktisch wil doen: pak een waterpas (of een enorme liniaal of blokhaak ofzo) zet die tegen je voorblad aan en schuif het kransje er tegenaan. Dan weet je welke afstand je moet uitvullen met spacers. (wel opletten als je kettingwielen voor en achter niet even dik zijn)
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.
Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
- woodsen
- All rounder
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
- Mijn mountainbike: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT
HELP!!!
Het volgende heeft plaats gevonden...
Was even bezig om mn ketting op spanning te brengen, krijg ik heb boutje met geen mogelijkheid meer los, vast geroest (denk ik)!
Wie weet hoe ik dit in deze staat nog moet los krijgen? Heb het boutje inmiddels al totaal vermoerd!
Het volgende heeft plaats gevonden...
Was even bezig om mn ketting op spanning te brengen, krijg ik heb boutje met geen mogelijkheid meer los, vast geroest (denk ik)!
Wie weet hoe ik dit in deze staat nog moet los krijgen? Heb het boutje inmiddels al totaal vermoerd!
Happy Trails
Inweken met wd40 en je fiets met het voorwiel omhoog zodat het er
een beetje in kan lopen?
een beetje in kan lopen?
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
- woodsen
- All rounder
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
- Mijn mountainbike: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT
Tja, dat heb ik dus al geprobeerd. En niet 1x maar al 3 dagen achter elkaar.
Na een paar keer toepassen van WD-40, kan ik met een waterpomptang het boutje een kwartslag draaien...
Denk dat het misschien wel een retourtje LBS gaat worden...
Na een paar keer toepassen van WD-40, kan ik met een waterpomptang het boutje een kwartslag draaien...
Denk dat het misschien wel een retourtje LBS gaat worden...
Happy Trails
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Als je een kwartslag kan draaien, met veel kruipolie heen en terug draaien tot ie los komt. Zal je LBS ook doen, want andere opties heb je niet zonder je frame te mollen. Watervast vet gebruiken een volgende keer.