XTR M970 lockring

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Iemand misschien de plastic lockring van de Shimano XTR M970 crank nog liggen welke hij niet meer gebruikt??

http://media.chainreactioncycles.com/is ... 00&hei=505

Gaat dus om de zwarte kunststof ring met schroefdraad, welke leverbaar was in bovenstaande set.

Helaas is deze niet meer te bestellen in het assortiment van Shimano.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Los zul je die niet makkelijk kunnen krijgen tenzij iemand deze echt over heeft (kapotte crank ofzo).
En anders hier nieuw te bestellen als onderdeel van de complete locknut set: https://www.stdistribution.ch/shop/shim ... -m970.html

Heeft iemand op het Duitse forum ook recent gedaan :wink:
https://www.mtb-news.de/forum/t/xtr-fc- ... ie.862004/
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Waarom zou je deze perse willen monteren. het enige wat je moet doen als deze er niet inzit is het schroefdraad schoonmaken voordat je de crankentrekker erin zet. Dat ding doe helemaal niets, behalve schoonhouden
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zijdelingse speling afstellen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Uit de manual:

Code: Selecteer alles

Note: The crank arm cap and the TL-FC35 screw have a left-hand thread [reverse thread].
This is to prevent the crank arm from turning also when removing the crank arm fixing bolt.
ThaSingleTrackMastah schreef:Zijdelingse speling afstellen ?
Die stel je af met de andere adjustment nut aan de crank zelf. Mogelijk heeft Cube-Elite gelijk dat je hem eigenlijk niet nodig hebt, maar ik ben zelf vrij perfectionistisch met dat soort dingen en zou het dan toch liever gewoon compleet hebben.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ik rijd al jaren zonder. Er braken steeds nokjes af van de afnemer en dan is het een crime om te demonteren. Toen de tweede afnemer het begaf heb ik het opgegeven. Douw er tegenwoordig een rubber ringetje in om de schroefdraad schoon te houden. Het is belangrijk dat je die werkend houdt. Heb er er eerder tape over gedaan, maar dat is niet voor ieder een esthetisch genot
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Thanxs voor de reacties...

Dacht dat de ring was om de zilveren bout te borgen. Blijkbaar niet echt nodig dus.
We gaan het eens zonder proberen en anders bestel ik een complete set via bovenstaande link.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Was een beetje een one off van shimano, dat systeem.

overigens nooit problemen mee gehad, maar de redden achter dat system begrijp ik niet.
De XTR960 had het huidige system en de cranks erna ook weer..... inclusief de hele XT en (s)lx reeks

Code:

Note: The crank arm cap and the TL-FC35 screw have a left-hand thread [reverse thread].
This is to prevent the crank arm from turning also when removing the crank arm fixing bolt.

Wat ze daar mee bedoelen snap ik niet. De kunstof ring moet eruit om de cranktrekker te monteren en dan demonteer je de fixing bolt.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Volgens mij was het om de fixing bolt te borgen.

Kan me herinneren dat ze ook een alu versie van die ring hebben gehad. Die kon je dan laten zitten bij het losdraaien van je fixing bolt, zodat je gelijk de crank arm van de BB af trok.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie