Dat klopt, maar ik had het juist over die beleving. Dat je destijds met je basisfietsje net zoveel lol had als nu op een (bij vrijwel iedereen) veel duurdere fiets.Pat. schreef:Ja maar wat Kermit zegt klopt ook niet.
Hij heeft het over de tand des tijds. Niet over het materiaal.
Alivio van 2018 is niet te vergelijken met Alivio 1998.
De goedkopere groepen presteren tegenwoordig donders goed.
Vooral als je het vergelijkt qua remmen etc.
Ik heb ook nooit weinig moeite met stapjes terug nemen. En soms
is het juist goed om wat stapjes terug te doen zodat je weet waar
de verschillen zitten.
Maar ik heb niet minder lol op een bike van € 650,- dan op een van
€ 6500,-. Het is de beleving die telt. En dat zit in je hoofd.
Maar nu terugstappen op die oude fiets (dus niet op een 2018 Alivio-fiets) doet je wel beseffen dat er veel veranderd is en ik vermoed dat de meesten nu op die 1990-bike toch minder lol (= andere beleving) zouden hebben dan op hun duurdere en modernere fiets.
Maar voor wie wil, je kunt het proefondervindelijk vaststellen: op MP een oud fietsje opduiken voor kleingeld en dan twee rondjes biken, een op dat fietsje en een op je huidige bike. Misschien dat een of twee rondjes op dat oude geval nog best leuk zijn uit nostalgisch oogpunt maar geldt dat ook nog als je je voorstelt dat je vanaf nu alles weer op die fiets moet gaan rijden...?
Of je laat je high-end fiets thuis met de vakantie dit jaar en gaat de Alpentrails bij de camping op een starre v-brake fiets doen. De beleving zal anders zijn
En met anders bedoel ik geen waardeoordeel, wat beter of slechter bevalt is altijd subjectief. Er zijn mensen die liever old-skool onderweg zijn. Maar ook dat kost geld, vooral omdat eigenlijk alleen high-end oldskool in trek is en dat spul wordt meestal niet gratis weggegeven.
Waarbij we weer bij de topictitel terug zijn... mag onze hobby geld kosten?
Volgens mij moeten we die vraag allemaal met ja beantwoorden, alleen het antwoord op de vraag "hoeveel" verschilt nogal