Banden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
BM'09
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 17 juni 2009, 20:40
Mijn mountainbike: Kingdom Brigante 650b
Contacteer:

"Zoveel bikers zoveel meningen." Ik ben er meer dan tevreden over. Ook een kwestie van banden, druk en rijstijl aanpassen aan het terrein.
Mountainbiking? http://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

verzetje schreef:Ik zou van schwalbe wegblijven en een ander merk zoeken.
Zat genoeg betere banden.
Lekker kort door de bocht met die andere banden :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Ik kom juist elke keer weer terug bij Schwalbe. Al geregeld andere merken uitgeprobeerd, maar de Racing Ralph vind ik juist een fijne allround band. In de zomer een Thunder Burt achter en de RaRa voor en in de winter zowel voor als achter de RaRa.
Mark Peters
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 3 januari 2018, 23:50

Beste allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe set banden voor mijn MTB (fully). Rij voornamelijk op de Limburgse trails en heb nu combi voor 29x2.2 Maxxis Ardent Tubeless Exo en achter 29x2.2 Maxxis IKON Tubeless. De IKON wil ik vervangen voor meer grip en twijfel om de volgende combi:

Voor + achter: Maxxis ardent RACE 29x2.2 Tubeless 3C EXO 720gram

Of

Voor: schwalbe Rocket Ron 29x2.25 EVO Snakeskin Addix speedgrip 610gram
Achter: Schwalbe Racing Ralph 29.2.25 EVO Snakeskin Addix speedgrip 630gram

Iemand ervaring in vergelijk van deze combi?

Thanks,
Mark
Roy1980
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen

Mark Peters schreef:Beste allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe set banden voor mijn MTB (fully). Rij voornamelijk op de Limburgse trails en heb nu combi voor 29x2.2 Maxxis Ardent Tubeless Exo en achter 29x2.2 Maxxis IKON Tubeless. De IKON wil ik vervangen voor meer grip en twijfel om de volgende combi:

Voor + achter: Maxxis ardent RACE 29x2.2 Tubeless 3C EXO 720gram

Of

Voor: schwalbe Rocket Ron 29x2.25 EVO Snakeskin Addix speedgrip 610gram
Achter: Schwalbe Racing Ralph 29.2.25 EVO Snakeskin Addix speedgrip 630gram

Iemand ervaring in vergelijk van deze combi?


Thanks,
Mark

Ik heb enkel ervaring met genoemde Schwalbe combi. Bevalt mij uitstekend (ook in de modder)! Geeft in bochten en afdalingen veel vertrouwen. Ook klimmen op (gladde) ondergrond gaat prima.
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Hi Mark,
Volgens mij kennen wij elkaar... ;-)

Wat betreft banden: ik rij ook met de genoemde Schwalbe combi; bevalt erg goed, al is het met de huidige weersomstandigheden wel glibberen en glijden. Maar overall gezien zijn ze vooral erg snel en bieden voldoende grip. Je zou eventueel ook naar de Nobby Nic kunnen kijken. Die is volgens mij wat meer gericht op trails, terwijl RoRo / RaRa meer bedoeld zijn voor het snelle XC-werk.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd ook in Zuid-Limburg, Voerstreek, Vise, etc.
Voor/achter NoNi, vanwege de grote lekbestendigheid en grote grip, ook onder de huidige omstandigheden. En ik daal erg snel, dan wil ik de voorkant absoluut kunnen vertrouwen.
RoRo vond ik voor te onzeker, en de zijwangen scheurden iets te snel op de vuursteen.
Wil je een zo laag mogelijke rolweerstand, dan is NoNi voor icm Rara achter ook een prima optie, dan is het alleen in de huidige modder/klei wat lastiger.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Ik rijd met Ikon's in 2.35 voor en achter. Zijnoppen zijn veel groter als de 2.2 versie. Top bandje als je het mij vraagt!
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Maxxis Ikon is een mooie XC band, maar vergeet ook niet de Maxxis Aspen. Niet voor niets één van de favorieten van Schurter... :wink:

Tja en dan zand... Idd altijd lastig. Ik ben helemaal weg van Maxxis. Ik vind de noppen van Conti te hard en de wangen van Schwalbe te zacht. Maxxis heeft beide juist goed gecombineerd. Maar dat vinden anderen weer heel anders.

Net zo dat een ieder een voorkeur heeft voor een bepaalde fiets, zo ook voor een bepaalde band. Belangrijk is wel dat je een goede band hebt. Daar moet je ook niet op bezuinigen. Uiteindelijk maakt de band het verschil tussen grip of niet en tussen lekker rijden of niet.
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Ik rij nu al enkele jaren met schwalbe. Op zich tevreden, maar als het beter kan wil ik dat ook natuurlijk. Wat me een beetje tegenhoudt om nieuwe banden te proberen is het probleem dat ik niet weet welke band waarmee te vergelijken is. Heb redelijk verstand van de schwalbe lijn en weet wanneer ik welke band wil gebruiken.
Nu lijkt het mij wel handig om een soort van lijstje te hebben welke band overeenkomt met degen van de concurrent.

Schwalbe ---- Continental ------- Maxxis
Thunder Burt
Smart Sam
Racing ralph
Rocket Ron
Nobby Nic
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

wvdb schreef:Ik rij nu al enkele jaren met schwalbe. Op zich tevreden, maar als het beter kan wil ik dat ook natuurlijk. Wat me een beetje tegenhoudt om nieuwe banden te proberen is het probleem dat ik niet weet welke band waarmee te vergelijken is. Heb redelijk verstand van de schwalbe lijn en weet wanneer ik welke band wil gebruiken.
Nu lijkt het mij wel handig om een soort van lijstje te hebben welke band overeenkomt met degen van de concurrent.
Schwalbe -----------------Continental---------------------- Maxxis
Thunder Burt--------------Raceking/Speedking----------Aspen
Smart Sam
Racing ralph---------------X-king------------------------------Ikon
Rocket Ron----------------Mountainking---------------------Ardent
Nobby Nic

BTW op mountainbanden geven ze bij elke band aan op welke ondergrond je de band kan gebruiken.

Als je het mij vraagt (ervaring):
Thunderburt loopt super licht maar niet consistent in grip. (snakeskin uitvoering) Wel redelijk lekbestendig
Raceking loopt bijna net zo licht maar tubeless versie te zwaar en de niet protectie niet/moeilijk tubeless te rijden. Daarbij zijn de wangen erg schade gevoelig. Zelfde geld voor de x-king.
Ikon de beste band die ik tot nu toe gereden heb. Goede combi tussen grip en rolweerstand. Vele malen lekbestendigers dan de conti banden en niet zo slap als de schwalbe banden.
Rocket Ron (lite skin - en snakeskin) Goede band loopt licht en heeft relatief veel grip. Enkel de overgang bij het insturen vind ik minder fijn. Daarbij vind ik de wangen in vergelijking met de Ikon (te) slap.

Kort samengevat rij ik nu: Ikon voor en achter. Bij droge ondergrond in de zomer heb ik achter een thunderburt.
Ik heb gereden met:
GEAX / Vittoria mezcal-aka-saguaro
Schwalbe Rocket Ron- Tunderburt.
Continental X-king - Raceking

En nog wel wat andere ;)
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Mountainking is vergelijkbaar met de Nobby Nic, niet met de Rocket Ron.
Ook een Ardent zou ik niet met een Roro vergelijken. De Roro is licht en snel met behoorlijke noppen voor zo'n racy bandje. Dat betaal je met een vrij slap en dun (want licht...) karkas en daarmee ook matige lekbestendigheid. Ik zou zeggen xc-only als je wat meer nop nodig hebt.

Nobby Nic, Mountainking en Ardent zijn meer allround xc/trailbanden. Meer grip, beter lekbestendig maar nog snel genoeg voor xc-toerwerk. De Ardent en NN kan ik uit eigen ervaring met elkaar vergelijken en dan heeft een NN toch net wat meer grip.
Op Conti ben ik afgeknapt, het is mij een volledig raadsel hoe die in de Duitse bladen zo goed scoren. Zwabberen over de wangen, nul grip op natte wortels, uiterst kritisch op de juiste druk, het vertrouwen bleef maar zoek. Zelfs de Trailking in de dure Black Chili variant (testwinnaar...) deed het niet voor mij.
Maar ja, een vriend van me rijdt al jaren Mountainkings en rijdt dezelfde trails als ik zonder dat-ie van z'n fiets dondert dus het zal vooral tussen de (mijn...) oren zitten.

Om banden enigzins met elkaar te kunnen vergelijken kun je -naast het profiel natuurlijk- ook het gewicht bekijken. Een Rocket Ron ziet er misschien wel redelijk grof uit, maar het veel lagere gewicht geeft al aan dat er duidelijk minder materiaal gebruikt is dan bijvoorbeeld in een Nobby Nic. Dat doet iets met de eigenschappen cq het inzetgebied...
Een Roro gaat dus eerder lek en zal sneller over de wangen zwabberen dan een NN. Niet erg, als het bij je inzetgebied past.
Ik vond een Roro best lekker voor NL rondjes, maar zou 'm niet snel meenemen op een Alpenweek waar je elke dag over -soms scherpe- rotsen manouvreert...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mark Peters
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 3 januari 2018, 23:50

Bedankt allemaal voor jullie tips, de keuze is gevallen: voor Nobi Nic en achter Rocket Ron. Ik zal jullie op de hoogte houden of de overstap naar Schwalbe gaat bevallen......TBC!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ai, mosterd na de maaltijd, maar RoRo achter is vanwege het zwabber Gevoel geen fijne achterband...
Tenzij je m (te)hard oppompt heb je het gevoel dat de achterkant zwabbert alsof je een slappe band hebt.
De lage rolweerstand is lekker, maar komt voort uit het dunne karkas.
Het achterwiel krijgt het meeste voor zn kiezen, dus daar wil je een wat robuustere band.
Als voorband doet ie t lekker, maar daar heb je de NoNi voor gekocht, die het in de winter iets beter doet dan RoRo.
Als achterband had ik een RaRa gekozen, als je bij Schwalbe blijft.
Maar om de situatie te redden kan je een RaRa bij bestellen.
De RoRo hou je op de plank als voorband voor de zomer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jeronimo73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 3

Ook ik rijd met de combi RoRo voor RaRa achter, beide snakeskin, tubeless op 1,8 bar. Het zwabberen wat eerder genoemt wordt heb ik geen last van ( of ik voel het gewoon niet). Deze combi rij ik het hele jaar door, al het modderig is heb je te weinig grip maar hier in de buurt waat ik meestal rijd is dat maar zelden een probleem ( Dorst, Vrachelen, Cadettenkamp).
Eerder heb ik met een NoNi voorband gereden, maar die vind ik te grof voor mijn gebuikelijke rondjes. Voor in ruiger terrein met meer stenen zou ik die wel kiezen.
Remmen kan altijd nog
Plaats reactie