Advies gevraagd: van Cannondale Rush naar ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Dr.Wolly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 september 2014, 20:17

Afbeelding Afbeelding Kun je hier iets mee?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef:
Dr.Wolly schreef:Afbeelding
Kan het niet goed zien maar de zit lijkt wel wat diep? Kan je het stuur trouwens nog verder omhoog draaien (de rise lijkt in lijn met je handen te staan)?
Afbeelding
Afbeelding

Lijkt aardig op gelijke hoogte te staan hoor! Positie van het stuur is ook goed verder.


Maar het is lastig dit enkel alleen aan je fiets te kunnen beoordelen of er iets 'raars' mee is. Je zou er inderdaad op moeten zitten.

Wat je wel kunt zien is dat de voorkant aardig 'uit zijn verband gerukt is'. Kunst en vliegwerk zeg maar. Of je hier nog verdere verbetering kunt scoren is twijfelachtig... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Een LTHT misschien een idee?
Want hoe vast zit je aan het concept fully?
Tegenwoordig veelal ook met +size banden te vinden.
Deze kun je dan op een redelijk lage luchtdruk rijden waardoor de scherpe randjes er toch een beetje af zijn...
Dr.Wolly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 september 2014, 20:17

Wat is LTHT? Ik zit niet echt vast aan fully, als een fiets met dikkere banden daar een goed alternatief voor is. Ik weet niet hoe die 2 zich tot elkaar verhouden qua comfort.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat zijn idd betere foto`s, die 1e was erg klein en onduidelijk.

LTHT= Long travel hardtail oftewel een HT met meer dan gemiddelde veerweg voor (>120mm). Gaat meer richting allmountain/Enduro.
Ze klimmen iets minder, dalen doen ze des te beter (met bijbehorende zithouding die dus rechterop is)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dr.Wolly schreef:Wat is LTHT? Ik zit niet echt vast aan fully, als een fiets met dikkere banden daar een goed alternatief voor is. Ik weet niet hoe die 2 zich tot elkaar verhouden qua comfort.
Een Long Travel HardTail. Met meer veerweg aan de voorkant dan standaard, maar vooral een gemoedelijkere zithouding. Alleen zijn die iets bredere banden geen alternatief voor vering. Kleine oneffenheden vangt de bredere band (door de lagere druk) prima op, beter dan de meeste vering. Maar vanaf boomwortels is echte vering superieur.

Edit: TenZNL is me voor

(ik heb je een berichtje gestuurd)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Het voordeel van een LTHT is dat je door de langere veerweg aan de voorzijde dus rechterop komt te zitten. Dit zal ook gelden voor een enduro georiënteerde fully.

Een fully veert uiteraard beter. Maar is prijstechnisch gezien ook duurder dan de ltht.

Dikkere banden kunnen nooit het effect van fully benaderen. Hooguit de scherpe randjes iets weghalen.
Daarom is het belangrijk om te realiseren of je de achtervering wel kan en wil missen.

Zou dat geen probleem zijn dan kan een ltht een goed alternatief kunnen zijn voor je ivm de rechtere zit ten aanzien van een XC.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het stuur van die Rush is volgens mij naar achteren gedraaid.
Kan gezichtsbedrog zijn, maar toch...
Volgens mij houdt het beter vast, en zit je rechter op als je het stuur iets naar voren kantelt.
Verder zou ik de punt vh zadel iets omlaag doen, zodat je bekken wat voorover kantelt.
Stuur zou nog wat hoger mogen, maar das lastig te bewerkstelligen zonder aanschaf van nieuw spul (stuur met meer rise).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat elke modernere 29" fiets, hardtail of fully, al rechter op zit (en minder nerveus rijdt, vroeger noemde we dat 'speels' overigens :wink: ) dan welke 26" dan ook.

Voor 1699,- heb je al een zichzelf prima bewezen Canyon Neuron met Reba voorvork, Kind shock Lev dropper, 2x11 Slx afgemonteerd. Als je die koopt en hij zou niet bevallen, dan mag 'ie binnen 1 maand retour, krijg je je geld terug. Zo'n Neuron is een prima allrounder voor de lage landen en zelfs erbuiten. De 100mm marathon/racefully Lux heb je nog niet voor die prijs en die is te racy, zit te diep, waarschijnlijk.

Andere fully's met ongeveer 110-120mm veerweg toer/trail georienteerd, niet te duur: kijk ook eens bij Radon, Cube. Andere internetters en goedkopere LBS-merken dus, met prima prijs-kwaliteit afmontage en rij-eigenschappen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Schuurt de achterbrug vd Rush niet tegen de zitbuis (kwaaltje) ???
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dr.Wolly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 september 2014, 20:17

De achterbrug schuurt niet tegen de zitbuis, gaat eigenlijk prima. Ik kwam dit stuur van SQ lab nog tegen, 5 cm riser met een backsweep van 16 graden: https://www.sq-lab.com/shop/en/Handleba ... -high.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat ik die nog even ga proberen, mijn huidige stuur is een 2 cm riser met 12 graden backsweep. Mogelijk levert dit nog wat resultaat en anders vind ik de Canyon een mooie fiets! Kwam deze van Orbea ook tegen, zit in dezelfde prijsklasse volgens mij: https://www.orbea.com/nl-nl/brands/occam-tr/" onclick="window.open(this.href);return false; Heeft iemand hier ervaring mee?
Dr.Wolly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 september 2014, 20:17

Gisteren terug gekomen van een weekje Limburg en even nagemeten wat het hoogteverschil is tussen het zadel en handvatten van het stuur. Dan zit het handvat 1 a 2 centimeter lager dan de bovenkant (voorzijde) van het zadel. Is dat veel of regulier?

Ik heb er nu het volgende stuur opzitten: 65 cm breed, 3 cm riser met 16 graden backsweep van Ergotec. Ik heb ook een stuur gekocht van SQlab 72 cm breed, 5 cm riser met 16 graden backsweep. E.e.a nagemeten en alhoewel het SQlab 2 cm hoger is, is de afstand tot de handvatten (bij beide op 65 cm) verschillend. Het stuur van Ergotec komt verder naar achteren / richting zadel dan het stuur van SQ lab, dat scheelt zo'n 1 a 1,5 centimeter.

Nu is mijn vraag wat belangrijker is: de hoogte van het stuur of de afstand tussen zadel en stuur bij de handvatten? Wat vinden jullie?

Alvast bedankt!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dr.Wolly schreef:Gisteren terug gekomen van een weekje Limburg en even nagemeten wat het hoogteverschil is tussen het zadel en handvatten van het stuur. Dan zit het handvat 1 a 2 centimeter lager dan de bovenkant (voorzijde) van het zadel. Is dat veel of regulier?

Ik heb er nu het volgende stuur opzitten: 65 cm breed, 3 cm riser met 16 graden backsweep van Ergotec. Ik heb ook een stuur gekocht van SQlab 72 cm breed, 5 cm riser met 16 graden backsweep. E.e.a nagemeten en alhoewel het SQlab 2 cm hoger is, is de afstand tot de handvatten (bij beide op 65 cm) verschillend. Het stuur van Ergotec komt verder naar achteren / richting zadel dan het stuur van SQ lab, dat scheelt zo'n 1 a 1,5 centimeter.

Nu is mijn vraag wat belangrijker is: de hoogte van het stuur of de afstand tussen zadel en stuur bij de handvatten? Wat vinden jullie?

Alvast bedankt!
Je verschil is niet groot tussen zadel en stuur. Je zou nog iets hoger kunnen gaan, maar je klimeigenschappen gaan er zeker onder lijden. Je zit nu toch op een punt waarop ik zeg: even een goede meting laten doen of bij een fysiotherapeut langs.

Zowel de hoogte als de afstand is verder van belang en hebben zelfs sterk met elkaar te maken. De ene dus niet te veel veranderen zonder de andere niet ook aan te pakken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Door het stuur te draaien in de stuurpen (kantelen) verander je backsweep in upsweep, of omgekeerd.
Speel daar een beetje mee, zodat het zo natuurlijk mogelijk aanvoelt in je handen.
Je hebt nu 16 graden backsweep, dat lijkt mij heel veel, maar iedereen is anders.
Stel dan de stand van je remmen en je shifters opnieuw af, zodat alles op z'n plek zit.
Een cm hoger of lager, verder weg of dichterbij, dat maakt niet zoveel uit.
Heb je nog iets met de stand vh zadel gedaan ?
Zoals op de foto lijkt het mij dodelijk voor de doorbloeding van je edele delen.
Bovendien heb je kans dat je je bekken niet in lijn met je rug hebt, wat voor je hernia weer verkeerd uit kan pakken (aanname).
Zoals Lars schrijft, voor dit soort (belangrijke) details kan je het beste een fysio of sportarts raadplegen.
Liefst een die ervaring heeft met fietsers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is wel zo dat veel 29-frames waarschijnlijk wat minder kunstgrepen nodig hebben om het stuur op zadelhoogte te brengen. Vooral als het om minder racy frames gaat, meer de "trailbike" categorie. Op mijn Banshee heb ik bijvoorbeeld maar één kleine spacer, een (korte) stuurpen zonder rise en een stuur met weinig rise nodig om de handvatten op zadelhoogte te krijgen.
De stackwaarde is waar je op moet letten in dat verband, die relateert bovenkant balhoofdbuis aan het centrum van de bracketpot en daarmee je stuurhoogte aan je pedalen.

Leuk weetje: bij een langere crank zit je iets lager. Je zadelhoogte stel je immers af naar het pedaal in de laagste stand (wel buigt je knie dan iets meer bij het pedaal bovenin). Dus bij een 175mm crank (min of meer de standaardlengte) zit je 5mm lager tov je stuur als bij een 170mm crank.

Dit even los van eventuele fysieke klachten, bij twijfels is deskundig advies altijd aan te raden. En wat TSTM zegt, liefst van iemand die ook wat van fietsen weet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie