Welke 1x11 of 1x12 budgetversie ipv 3x

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Beste allemaal,

daar ik graag met een 1x systeem zou willen rijden ben ik eens gaan rondkijken wat dit moet kosten of van welke merken hier wat te krijgen is. Wat ik vooral zie is dat shimano en Sram hier groepensetjes van hebben. Omdat ik niet weet of ik hier in zuid limburg mee uit de voeten ga komen op flinke klimmetjes wil ik eigenlijk eerst een goedkoop alternatief pakken en hier een tijdje mee rijden. Ik vind de 399 voor de sram GX set (shifter,ketting,cassette,crank en derraileur) eigenlijk te duur om te proberen.

Dus de vraag:

zijn er setjes (die ik eventueel zelf kan samenstellen) om het rijden van 1x goedkoper te maken? Denk dan aan bijv een aparte crank, ketting, derailleur etc. Ik weet ook niet of alles zomaar te combineren is.

Ik hoor graag van jullie.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Shimano 1x XT spul en een Sunrace cassette van 11-50, daar kom je overal mee boven. Is ook budget vriendelijk en goed spul. SLX is iets goedkoper en ook gewoon goed, dus SLX crank, ketting, derrie en shifter met een Sunrace cassette.

Ik bestel voortaan via Hibike.nl, in alle gevallen tot nu een stuk goedkoper dan Bike-components

Crank: https://www.hibike.nl/shimano-slx-fc-m7 ... ea1ebaf829" onclick="window.open(this.href);return false;

Derrie: https://www.hibike.nl/shimano-slx-rd-m7 ... f5cdcc07ef" onclick="window.open(this.href);return false;

Ketting: https://www.hibike.nl/sram-x1-ketting-f ... 7af3a27eca" onclick="window.open(this.href);return false;

(De Sram vind ik veel beter lopen dan de XT in 11-speed. Heb deze zelf ook).

Shifter: https://www.hibike.nl/shimano-slx-sl-m7 ... b35a147fe4" onclick="window.open(this.href);return false;

Met of zonder display

Cassette: https://www.hibike.nl/sunrace-mx-80-11- ... e0952c6c19" onclick="window.open(this.href);return false;

Voorblad is een keuze, ik heb zelf een Raptor van Superstar Components, doet zijn werk meer dan prima en is niet al te duur. Is ook regelmatig in de aanbieding:

https://www.superstarcomponents.com/en/ ... w-wide.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Alstenblieft!
Laatst gewijzigd door Dennisvdb op zo 31 december 2017, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Kun je niet gewoon een NW blad op je huidige crank zetten?
Everybody bought a new bike!
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Ik zit nu met een 3x systeem, weet niet je dit moet uitvullen of gewoon het middelste blad kan vervangen voor een NW blad. Kan ik dan de huidige cassette van 10x laten zitten? Of ga ik hier niet mee weg komen?
Mijn voorkeur heeft natuurlijk zo veel mogelijk huidige spullen te behouden. Als ik dan kan starten met een 1x10 systeem is ook geen probleem.

Dat zou al een hoop schelen namelijk. cassette zie ik van sunrace voor 50€, derailleur zelfde en een shifter is iets van 30. Met een ketting erbij zit je mooi onder de 200€
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

mwouters91 schreef:Ik zit nu met een 3x systeem, weet niet je dit moet uitvullen of gewoon het middelste blad kan vervangen voor een NW blad. Kan ik dan de huidige cassette van 10x laten zitten? Of ga ik hier niet mee weg komen?
Mijn voorkeur heeft natuurlijk zo veel mogelijk huidige spullen te behouden. Als ik dan kan starten met een 1x10 systeem is ook geen probleem.

Dat zou al een hoop schelen namelijk. cassette zie ik van sunrace voor 50€, derailleur zelfde en een shifter is iets van 30. Met een ketting erbij zit je mooi onder de 200€
Je kan gewoon je huidige 3 bladen weghalen en zo een NW blad erop gooien. zo heb ik hier een 1x9 en 1x11 xt setup draaien. Die 1x9 is toch voor stad en heb daar een 38 voor, de andere zitten met 32 en 34 voor meer het MTB werk. Voor jou zou nu een 1x10 zeker een mooi start setup zijn en je kan altijd later naar 1x11 of sparen voor 1x12
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Budget:

1) NW blad op de middenpositie zetten van je huidige crank, edoch vantevoren even goed analyseren hoeveel ruimte je echt hebt. Een 32T zal in de regel nog wel vrij lopen maar met een 36T op de middenpositie van een triple is dat niet bij alle frames een zekerheid... En je kan of kortere boutjes of een paar ringen nodig hebben om het goed vast te kunnen zetten... Budget NW om te proberen kun je voor <10 EUR vinden.

2) Ofwel met je huidige cassette doorrijden ofwel een 11-42 cassette plaatsen (Deore is iets van 30~35 dacht ik) voor een groter bereik in 10-speed en dan ook even ketting vervangen door een nieuwe... Wanneer je al een 'clutch' derailleur hebt dan moet het met een hardtail lukken om af te stellen, al kan een langere B-tension schroef nodig zijn voor een 11-42. Zonder 'clutch' kan maar doet de kans dat de ketting er toch afkomt toenemen. Shifter kun je blijven gebruiken...

Alles bij elkaar is dat te redden voor <75 EUR in geval van 11-42T cassette, met huidige cassette <15 EUR...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Ik ga zo eens kijken welke cassette er nu op licht met welke vertanding. De crank is in ieder geval slx en de shifter ook. Weet wel zeker dat de slx achterderailleur geen clutch heeft. Ik hou julli even op de hoogte.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Heb even gekeken:

11-36 shimano slx dyna sys cassette met shimano deore xt derailleur zit er nu op.
De crank is een slx van shimano met een tandwielset van BBB. Welk NW blad (aantal tanden en merk) kan ik het beste met deze cassette gebruiken?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat het eerste wat je moet doen eens goed kijken welke verzetten je nu gebruikt en wat je eventueel wilt opofferen. Want met een 1x setup lever je altijd ergens bereik in en/of de tussenstappen worden groter.

Aangenomen dat je nu 24/32/42 bladen vooraan hebt icm een cassette tot 36, kom je overal boven met die 32? Of moet je toch met enige regelmaat de granny erbij pakken? Dat geeft al een aardige indicatie over wat voor voorblad je nodig hebt. Via Ebay of Ali kun je goedkope NW bladen vinden (rond 10 euro moet lukken).

Maar realiseer je ook dat als je nu de granny regelmatig nodig hebt je dus een kleiner blad dan 32 moet gebruiken. En dat betekent weer dat je op vlakkere routes continu op de kleinste kransjes achter zult rijden, geen optimale situatie qua slijtage en kettinglijn.

Dus ga niet over op 1x "omdat iedereen dat doet", maar kijk eerst goed of het voor jouw situatie passend is. Ik weet zeker dat er genoeg rondrijden met een single ring die eigenlijk beter af zouden zijn met een double vooraan....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

In principe pak ik de granny echt amper. Ik heb nu wel eerlijk al 4 maanden niet meer gefiets en van de week viel t dan even tegen inderdaad. Toen wel een keertje terug gepakt. Ik rij in principe alles op middelste blad, pak zelfs eigenlijk nooit het grootste blad. In princip wil ik niet overschakelen op 1x ondat iedereen het doet maar meer omdat ik voor bij a nooit schakel en ik het er ook mooier vind uitzien als er geen derailleur zit.

Als ik een 32T blad zou pakken voor de middelste moet ik dan perse ook al een andere derailleur? En de ketting kan deze blijven of niet? Ik heb tot nu toe nog bijna niks gesleuteld aan fietsen maar wil toch vooral zelfvoorzienend zijn en zoveel mogelijk kennis erover op doen. In het verleden altijd door te doen het meeste geleerd en dat gaat mij ook goed af op die manier.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In principe hoef je niet perse een andere derailleur. Alleen zal bij een derailleur zonder clutchmechanisme de ketting meer klapperen en er sneller aflopen als het heftig wordt. Je kun nog overwegen je voorderailleur tijdelijk te laten zitten als "kettingvanger". Als je na de testfase zeker weet dat het bevalt en je investeert in 1x 11 of 12 haal je 'm eraf.

Cassette, ketting en voorbladen slijten op elkaar in, het hangt ervan af hoever het nu al gesleten is of je wegkomt met een nieuw blad met gebruikte ketting. Ketting en cassette zou ik sowieso niet los van elkaar vervangen.
Als je ketting al te ver heen is voor een nieuw blad kun je misschien chainsuck krijgen, je blad laat dan de ketting niet los maar trekt 'm mee omhoog tot-ie klem slaat tussen achtervork en kettingblad. Meestal met flinke krassen tot gevolg ;-)

Ga je naar een grotere cassette (in de toekomst) heb je waarschijnlijk wel een andere derailleur nodig, niet elke derrie kan zomaar kransjes van 42 of meer aan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

De cassette, ketting en tandwielen zijn nu precies 300km oud.
Als ik deze als onderste gebruik https://goo.gl/images/n4D7t2" onclick="window.open(this.href);return false; en een. Hainguid aan de bovenkant zou dat niet al helpen om te voorkomen dat de ketting eraf loopt?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat verwacht je van 1x11 ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Wat ik van verwacht? Dat ik gewoon goed rond kom en dat k de luxe heb dat er voor niet geschakeld wordt. Ik vind dit gewoon vervelender en kan me goed voorstellen dat achter schakelen (wat makkelijker en sneller gaat) fijner is ipv voor te schakelen
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Je kan ook nog een cassette extender krans proberen op je huidige cassette. Heb je geen andere derrie en shifter nodig. En dan voor een NW blad.
One life, ride it!
Plaats reactie