Mtb shirt

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik zit me een beetje af te vragen, waar jullie vinden dat een mtb shirt voor XC gebruik in NL minimaal, aan moet voldoen om het een prettig shirt te laten zijn?

- lange mouwen / korte mouwen
- volledige rits / halve rits
- kraag / geen kraag?
- extra lang rugpand?
- zakken op de rug / met / zonder rits/ geen zakken ?
- her en der verwerkte gaatjes voor een koptelefoon?
- rubber / siliconen grippers tegen het opkruipen?
- water dicht / afstotend?
- dun / dik ?
- materiaal (volledig synthetisch / merino / ...)?

Roept u maar :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Dat is wel heel persoonlijk en afhankelijk van omstandigheden en seizoen.

In de zomer fiets ik met korte mouwen, een wielershirtje met sponsoring van de zaak. Deze heeft een volledige rits, kleine kraag en siliconen aan de onderkant. Dat voldoet allemaal prima, ik zou liever zakken met rits hebben, want zonder heb ik meer het gevoel dat alles eruit stuitert.. (hoewel ik tegenwoordig meestal met rugzak fiets). Alle andere zaken die je noemt zijn temperatuur en weersafhankelijk.. zou als basis niet voor dik en waterdicht gaan, dat is leuk als extra
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Zomer
Loszittend shirt maar niet te baggy, luchtige stof met ronde hals zonder rits
Liefst met iets langere rug. Klein zakje voor reep oid.
Soms ook lange mouwen als bescherming tegen takken.

Voorjaar/herfst/winter
zelfde maar altijd lange mouwen en dikkere liefst winddichte stof.
Of delen die waterdicht zijn op de armen
wat ik nu draag is van endura, ion,alpinestars en dakine
Laatst gewijzigd door funride op za 30 december 2017, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Dubbel
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
zok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: di 12 januari 2010, 21:08

Nou, het moet ook. A een modderig makkelijk weer zuiver uit de was komen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wat ik wel prettig vind bij een shirt dat er aan de binnenkant een stukje stof zit om je bril mee schoon te vegen. Verder baggy, sneldrogend en geen reclame-uitingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sommige zaken houden met elkaar verband: een strak passend shirt heeft veel meer baat bij siliconenrandjes tegen opkruipen dan een ruimvallend model.
Verder lijken me lange of korte mouwen nogal seizoensafhankelijk...

Een lange, korte of geen rits maakt een shirt niet goed of slecht imo.
De pasvorm en het vochtregulerend vermogen zijn veel belangrijker. En dat is pas proefondervindelijk vast te stellen.

Ik heb bijvoorbeeld een Pearl Izumi shirt dat bij aantrekken meteen prettig zit. Maar bij inspanning (onvermijdelijke bij onze hobby ;-)) voelt dat shirt natter aan dan de meeste anderen die ik heb. In dat opzicht tegenvallend dus.
Toch is dat shirt net zoals de rest volledig synthetisch en gericht op fietsen met behoorlijke inspanning (race-snit).

Momenteel mijn fijnste shirts komen van Royal Racing, Troy Lee (beiden ruimvallend) en Castelli (strakkere pasvorm). Die stoffen voelen het "droogst" bij inspanning. Dus dat is voor mij blijkbaar het belangrijkste argument.

Voor meer reclame dan alleen het merk van het shirt ben ik net als Dice trouwens ook allergisch... :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Als basis zit ik een beetje in het kamp van de korte mouwen, niet te strak, ritsen in (een paar van de ) zakken, snel drogend, goed wasbaar. Verder gaat mijn voorkeur uit naar niet synthetische stoffen, (i.v.m. plastic soep en milieu etc) maar dat is heel erg lastig, ik heb het nog niet kunnen vinden....
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor strakke shirts prefereer ik een volledige rits, is makkelijker om uit te trekken als het shirt nat is. Maar die draag ik alleen als onderlaag op koelere dagen, anders rij ik met baggy of semifit.

Voor ecologisch verantwoord spul kan je bij Vaude kijken.
Laatst gewijzigd door TenZNL op zo 31 december 2017, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

Baggy is de way to go imo.

Daaronder een technisch shirt voor je hitteregulatie. Ik draag vaak een bibshort met daarover een baggybroek. Zakjes is wel fijn als je niet altijd met een rugtas op wilt fietsen, naar mijn mening zijn de zakken vaak wel diep genoeg.

Reclame is ook niet echt mijn ding, het liefst zo neutraal mogelijk. helm in combinatie met baggy moet ook wel een beetje trailwaardig zijn voor de looks :winkie: :-q
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor een mtb-shirt vind ik zakken totaal onbelangrijk, ik heb altijd een rugzak om.
Voor de racer is het wel handig, en dan liefst ook eentje met rits voor de huissleutel.

Niet syntethisch is geen optie voor sportief gebruik imo. Katoen geeft het vocht niet af dus na maximaal tien minuten rijdt je met een zeiknatte lap om je lijf. Je kunt wel letten op de milieuvriendelijkheid van de productie, distributie etc. en Vaude heeft idd een lijn die ecologisch verantwoorder zou zijn dan de concurrentie. Is ook een goed merk in het algemeen, dus zeker te ovewegen.

Ik rijd trouwens ook altijd met een ondershirtje, zelfs bij 30 graden.
Specifieke zomermodellen van Craft bevallen me goed, de gaatjesshirts van Brynje ook. Die komen bij gewoon centrifugeren al kurkdroog uit de machine, dat doen er in mijn ervaring niet veel na. Houden dus weinig vocht vast :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Wel grappig, 10 jaar geleden waren de commentaar op dit topic wel heeeel anders geweest.
Was toen met baggy en rugzak een uitzondering en werd regelmatig uitgelaggen in NL.
Nu zie je het steeds meer en ben ik zelf juist weer zonder tas en met iets strakkere kleding
Gaan rijden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Voor mij baggy met een bibshort eronder.
Jersey bijna altijd met lange mouwen ivm bescherming tenzij het echt warm is en een sufrondje.

Eventueel een rugzak voor rugbescherming en reserve materialen.

Maar lange mouwen in de zomer dan is het wel een zomer shirt dus lekker dun.

Alles synthetisch met voldoende rek in de stof.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

ik heb dan tot mijn grote teleurstelling nog geen niet synthetische shirts gevonden die wel goe drogen/ zweet afvoeren.. Merino doet het een beetje, maar toch niet helemaal..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Merino kan goed zijn voor het koudere jaargetijde, voor warm weer ontkom je denk ik niet aan synthetische shirts. Maar een goed shirt gaat in mijn ervaring erg lang mee, als je dan ook nog kijkt naar de milieuvriendelijkheid van het produktieproces kun je denk ik toch wel verantwoord slagen.

De eerder genoemde Castelli heb ik al iets van 18 jaar. Natuurlijk niet elke rit gedragen, maar het geeft wel aan dat goed spul lang mee kan gaan.
Ook een reden om veel reclame te mijden, dan is het minder snel uit de mode ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie