Hobby mag geld kosten...

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Pat. schreef:Ja maar wat Kermit zegt klopt ook niet.
Hij heeft het over de tand des tijds. Niet over het materiaal.

Alivio van 2018 is niet te vergelijken met Alivio 1998.
De goedkopere groepen presteren tegenwoordig donders goed.
Vooral als je het vergelijkt qua remmen etc.

Ik heb ook nooit weinig moeite met stapjes terug nemen. En soms
is het juist goed om wat stapjes terug te doen zodat je weet waar
de verschillen zitten.
Maar ik heb niet minder lol op een bike van € 650,- dan op een van
€ 6500,-. Het is de beleving die telt. En dat zit in je hoofd.
Dat klopt, maar ik had het juist over die beleving. Dat je destijds met je basisfietsje net zoveel lol had als nu op een (bij vrijwel iedereen) veel duurdere fiets.

Maar nu terugstappen op die oude fiets (dus niet op een 2018 Alivio-fiets) doet je wel beseffen dat er veel veranderd is en ik vermoed dat de meesten nu op die 1990-bike toch minder lol (= andere beleving) zouden hebben dan op hun duurdere en modernere fiets.
Maar voor wie wil, je kunt het proefondervindelijk vaststellen: op MP een oud fietsje opduiken voor kleingeld en dan twee rondjes biken, een op dat fietsje en een op je huidige bike. Misschien dat een of twee rondjes op dat oude geval nog best leuk zijn uit nostalgisch oogpunt maar geldt dat ook nog als je je voorstelt dat je vanaf nu alles weer op die fiets moet gaan rijden...?

Of je laat je high-end fiets thuis met de vakantie dit jaar en gaat de Alpentrails bij de camping op een starre v-brake fiets doen. De beleving zal anders zijn ;-)
En met anders bedoel ik geen waardeoordeel, wat beter of slechter bevalt is altijd subjectief. Er zijn mensen die liever old-skool onderweg zijn. Maar ook dat kost geld, vooral omdat eigenlijk alleen high-end oldskool in trek is en dat spul wordt meestal niet gratis weggegeven.
Waarbij we weer bij de topictitel terug zijn... mag onze hobby geld kosten?

Volgens mij moeten we die vraag allemaal met ja beantwoorden, alleen het antwoord op de vraag "hoeveel" verschilt nogal ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Kermit, ik begrijp je punt, maar ik denk dat als het gaat om geld uitgeven aan een fiets, het voor de meeste mensen niet gaat om de keuze tussen oldskool en recent, maar om hoeveel uit te geven aan een nieuwe (of recente tweedehands) fiets.

Je kunt tegenwoordig van 500 tot 10.000 euro uitgeven aan een nieuwe fiets. Hoe meer je uitgeeft, hoe beter de fiets, maar ik denk dat vanaf pak 'm beet 3000 euro de toegevoegde waarde van je euro's in steeds rapper tempo terugloopt.

Een verschil van 0.2 bar in bandenspanning of een paar klikjes in de afstelling van de vork heeft vanaf dat punt in mijn ervaring veel meer invloed op het rijgedrag (en dus rijplezier) dan ieder vermeend voordeel wat je dan nog kunt verkrijgen door meer uit te geven. Prima om dat toch te doen, maar realiseer dat je jezelf voor de gek houdt.

Dat omslagpunt verschilt natuurlijk afhankelijk van waar en hoe je rijdt en hoe je financiële situatie is, maar iedere verbetering (en daarmee het omslagpunt) beweegt uiteindelijk altijd richting de goedkopere kant van het spectrum.

Ik herhaal nog maar een keer: minder uitgeven = minder werken = meer tijd om te rijden en je conditie en vaardigheden te verbeteren (altijd de betere upgrade)!

:bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Je kan het ook omdenken:
Ik bespaar geld met mijn hobby omdat ik daardoor een gezonde levenstijl heb waardoor gezondheidsrisico,s en daarmee zorgkosten aanzienlijk afnemen (zolang je sjizle goed is en je jezelf daardoor wat ongelukken bespaard).
Daarnaast zijn sporters minder vaak ziek EN productiever, dus ook voor je BAAS of eigen portemonee als je ZZPer bent is het verstandig om vooral geld aan je Hobby uit te geven.
:bier: (uiteraard heeft deze smiley dan een vers vruchtensapje :D ).

Punt van Niels vind ik ook een goeie.
Ik werk maar 4 dagen van 7 tot 15.30 juist om meer tijd over te houden voor sporten.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat klopt Niels, ergens ligt een bereik waar de prijs/kwaliteitverhouding optimaal is. Daaronder lever je teveel op functionaliteit in, daarboven win je nog maar weinig terwijl het wel (veel) meer geld kost. Maar dat is natuurlijk kijken door een vrij rationele bril. Keken we allemaal zo reed iedereen Canyon zeg maar.
Prima bikes, betere prijs/kwaliteitverhouding is amper te vinden, maar ik word er gewoon niet warm van. Te mainstream, te zwart, een van de lelijkste lettertypes ever op een fiets... dan maar iets meer uitgeven voor dezelfde onderdelen.

Ik vermoed dat dit topic vooral ook ontstaan is met de gedachte aan het uitgeven van meer geld dan puur rationeel te verantwoorden is.
Voor mijn vriendin heb ik ook al een paar keer een fietsje opgebouwd, zeg maar een middenklasse hardtail ("basic frame met XT/Reba niveau"). Daar heb ik natuurlijk zelf ook mee gereden (wij zijn even lang) en ik kan niet anders zeggen dan dat dat uitstekend rijdt, toch zeker op wat ik meestal rijd: NL rondjes. Meer is hier "niet nodig".

Maar wat "nodig is" is een criterium dat imo niet bij het beleven van een hobby past. Een hobby kies je hopelijk vanuit een gevoel, niet omdat het nodig is. Ik koop dus ook geen fiets die ik nodig heb, maar een waar ik blij van word. Zowel als ik erop rijd als wanneer ik er naar kijk, voor mij best een belangrijk aspect.

Zolang dat kan op een financieel verantwoorde wijze mag het van mij best wat geld kosten. Zodra het er niet meer aan zit stopt dat ook gewoon, de enige lening die ik ooit wens te hebben is een hypotheek....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef: ....

Maar wat "nodig is" is een criterium dat imo niet bij het beleven van een hobby past. Een hobby kies je hopelijk vanuit een gevoel, niet omdat het nodig is. Ik koop dus ook geen fiets die ik nodig heb, maar een waar ik blij van word. Zowel als ik erop rijd als wanneer ik er naar kijk, voor mij best een belangrijk aspect.

....
Precies, dat geldt voor velen van ons, en ieder op zijn eigen manier. Ik heb van de week mijn slx m7000 shifter vervangen voor een xt m8000. Niet omdat het nodig is,of omdat ik er sneller mee kan fietsen, maar ik kan er wel oprecht van genieten. Ff sleutelen is leuk om te doen. Lelijke klemband inwisselen voor i spec is mooi, en met fietsen weer een andere ervaring met het multi-release en instant release. Ik moet ook zeggen dat het verschil in schakel gevoel groter is dan verwacht omdat veel al zo lovend zijn over slx.

Anyway de een wordt happy van een custom stalen frame, de ander van technische zaken, de ander van een fiets onder de 9 kg, etc. Voor mij is het onderdeel van de hobby, dat was het 25 jaar geleden al en nu nog steeds. En als je alleen het fietsen belangrijk vind, even goede vrienden, dat mag natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Voor mij gaat het om het rijden en de trails, en ik spendeer weer "onnodig" geld aan reizen naar andere plekken in de wereld om daar te gaan rijden, terwijl dat net zo goed in mijn woonomgeving kan. Daar zit voor mij dan het "irrationele" aspect wat financiën betreft ;-)

Nog even terugkomend op "mainstream"... Hoewel dat aspect voor mij persoonlijk helemaal niet belangrijk is, is mijn alu Giant middenklasser grappig genoeg in mijn omgeving in de minderheid tussen de carbon superbikes en de stalen Chromag hardtails...

Fijne jaarwisseling allemaal :bier:
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Prulleman schreef:
kermit schreef: ....

Maar wat "nodig is" is een criterium dat imo niet bij het beleven van een hobby past. Een hobby kies je hopelijk vanuit een gevoel, niet omdat het nodig is. Ik koop dus ook geen fiets die ik nodig heb, maar een waar ik blij van word. Zowel als ik erop rijd als wanneer ik er naar kijk, voor mij best een belangrijk aspect.

....
Precies, dat geldt voor velen van ons, en ieder op zijn eigen manier. Ik heb van de week mijn slx m7000 shifter vervangen voor een xt m8000. Niet omdat het nodig is,of omdat ik er sneller mee kan fietsen, maar ik kan er wel oprecht van genieten. Ff sleutelen is leuk om te doen. Lelijke klemband inwisselen voor i spec is mooi, en met fietsen weer een andere ervaring met het multi-release en instant release. Ik moet ook zeggen dat het verschil in schakel gevoel groter is dan verwacht omdat veel al zo lovend zijn over slx.

Anyway de een wordt happy van een custom stalen frame, de ander van technische zaken, de ander van een fiets onder de 9 kg, etc. Voor mij is het onderdeel van de hobby, dat was het 25 jaar geleden al en nu nog steeds. En als je alleen het fietsen belangrijk vind, even goede vrienden, dat mag natuurlijk ook.
+1 :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ah precies op tijd, bedankt heren. :-q mijn vrouw vroeg zich net af waarom ik met de fiets aan het sleutelen was in de woonkamer als deze niet kapot is :lol:
Prulleman schreef:
kermit schreef: Maar wat "nodig is" is een criterium dat imo niet bij het beleven van een hobby past. Een hobby kies je hopelijk vanuit een gevoel, niet omdat het nodig is. Ik koop dus ook geen fiets die ik nodig heb, maar een waar ik blij van word. Zowel als ik erop rijd als wanneer ik er naar kijk, voor mij best een belangrijk aspect.
....
Precies, dat geldt voor velen van ons, en ieder op zijn eigen manier. Ik heb van de week mijn slx m7000 shifter vervangen voor een xt m8000. Niet omdat het nodig is,of omdat ik er sneller mee kan fietsen, maar ik kan er wel oprecht van genieten. Ff sleutelen is leuk om te doen. Lelijke klemband inwisselen voor i spec is mooi, en met fietsen weer een andere ervaring met het multi-release en instant release. Ik moet ook zeggen dat het verschil in schakel gevoel groter is dan verwacht omdat veel al zo lovend zijn over slx.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Haha ze hoeven het niet te begrijpen, als ze maar niet zeuren :bier:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Prulleman schreef:Haha ze hoeven het niet te begrijpen, als ze maar niet zeuren :bier:
Het een sluit het ander helaas meestal niet uit. :roll:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bij mij gaat het niet om duur maar om duurzaam. Vandaar keuze voor interne schakeling en riem aandrijving op mijn fietsen. Beide niet de goedkopste oplossingen maar gaat wel lang mee. Weinig onderhoud = meer fietstijd, en dat is met 2 banen, 2 kinderen en een oud huis best prettig :winkie:
Verder zoek ik qua afmontage merken die iets goeds maken en dat langzaam doorontwikkelen i.p.v. bedrijven die elk jaar "iets nieuws" menen te moeten presenteren zodat de koper van het jaar ervoor direct met het "oude model" zit opgescheept. Qua lol maakt het verder niets uit. Had 30 jaar geleden op mijn eerste Raleigh Maverick net zoveel pret als op de fiets waar ik nu op rij. Het feit dat ik mijn huidige fiets(en) zelf mede ontwikkeld heb maakt het wel iets specialer maar als je vol gas een trail afdendert denk je daar allemaal niet aan :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Voel mij ook weer bevoorrecht heren. :bier:
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Ik ben een viertal jaar geleden begonnen op een crosshybride van Cube, omdat een vriend zich een tweedehands Cannondale Flash F1 had aangeschaft, en eigenlijk niemand kende die wou fietsen samen. Hij gaf toen 650 euro uit (wat eigenlijk een prikje was voor die fiets) en ik verklaarde hem gek. Zoveel geld voor een fiets.

Na een aantal weken/maanden kon ik eindelijk een paar tiental km fietsen zonder te moeten stoppen, en toen kwamen de beperkingen van de fiets naar boven: ik durfde in de lokale bossen niet eens naar beneden. 2dehands.be afgeschuimd en zonder veel kennis een mooie 2012 Trek 8000 op de kop getikt (700 euro, perfecte staat). Mooi afgemonteerd met een Foxje, SLX-XT, lekker licht, 26"... Anderhalf jaar mee gefietst en beter en beter worden. Nog steeds niet beter dan de fiets, absoluut niet. Maar toch, zin in iets anders, vooral een 29" en 2x11.

Voordeel aan de tweedehands, of het nu tweede-, derde-, of vierdehands is... 't maakt geen bal uit. Trekkie verkocht voor 550 euro (150 euro afschrijving op anderhalf jaar gebruik) en een Cube LTD SL uit 2016 gekocht voor €700. Volledig XT8000, Fox Fit4, kortom... geen betere fiets, maar voor mijn wensen zeker een upgrade.

Tot ik deze zomer naar Lac Blanc en nadien naar Cassis (Zuid-Frankrijk) ging. Daar absurde dingen gedaan waarbij ik mij achteraf niet goed voelde met een HT en SPD. Dan maar surfen en uitkijken naar een leuk fietsje dat mij wel die fully-mogelijkheden geeft, zonder onbruikbaar te zijn in BE. Droomfiets gevonden: een Rocky Mountain 950RSL. Dan maar de Cube te koop en hopen op een leuke aanbieding.

Cube verkocht voor €700 (0 euro afschrijving) en de Rocky (2014, NP: €4000) in perfecte staat gekocht voor €1300.

Dat is voor mij de manier om een hobby uit te testen, en met topateriaal te eindigen zonder eigenlijk ooit een dure aankoop te moeten doen.

Met mijn racefietsen hetzelfde verhaal:
Start met een stalen geval uit +/- 1990: aankoop 50, verkoop 75
Dan naar een Sportivo Verona (Ultegra +-/ 2006): aankoop 290, verkoop 275
Cube Agree GTC 2013: aankoop €400, verkoop €650 (leuke deal)
en nu een megadeal gedaan met een Trek Emonda SL6 (full Ultegra 6800) in perfecte staat voor €1000.

Enkel mijn kledij is duur: Assos, Rapha, Endura Pro - en daar valt helaas niet veel aan te doen. Behalve kopen in de solden. Net een Rapha shirt besteld voor €44 en een La Passione bib voor €55... Kan je ook niet mee misdoen...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

poeperman schreef:Ik ben een viertal jaar geleden begonnen op een crosshybride van Cube, omdat een vriend zich een tweedehands Cannondale Flash F1 had aangeschaft, en eigenlijk niemand kende die wou fietsen samen. Hij gaf toen 650 euro uit (wat eigenlijk een prikje was voor die fiets) en ik verklaarde hem gek. Zoveel geld voor een fiets.

Na een aantal weken/maanden kon ik eindelijk een paar tiental km fietsen zonder te moeten stoppen, en toen kwamen de beperkingen van de fiets naar boven: ik durfde in de lokale bossen niet eens naar beneden. 2dehands.be afgeschuimd en zonder veel kennis een mooie 2012 Trek 8000 op de kop getikt (700 euro, perfecte staat). Mooi afgemonteerd met een Foxje, SLX-XT, lekker licht, 26"... Anderhalf jaar mee gefietst en beter en beter worden. Nog steeds niet beter dan de fiets, absoluut niet. Maar toch, zin in iets anders, vooral een 29" en 2x11.

Voordeel aan de tweedehands, of het nu tweede-, derde-, of vierdehands is... 't maakt geen bal uit. Trekkie verkocht voor 550 euro (150 euro afschrijving op anderhalf jaar gebruik) en een Cube LTD SL uit 2016 gekocht voor €700. Volledig XT8000, Fox Fit4, kortom... geen betere fiets, maar voor mijn wensen zeker een upgrade.

Tot ik deze zomer naar Lac Blanc en nadien naar Cassis (Zuid-Frankrijk) ging. Daar absurde dingen gedaan waarbij ik mij achteraf niet goed voelde met een HT en SPD. Dan maar surfen en uitkijken naar een leuk fietsje dat mij wel die fully-mogelijkheden geeft, zonder onbruikbaar te zijn in BE. Droomfiets gevonden: een Rocky Mountain 950RSL. Dan maar de Cube te koop en hopen op een leuke aanbieding.

Cube verkocht voor €700 (0 euro afschrijving) en de Rocky (2014, NP: €4000) in perfecte staat gekocht voor €1300.

Dat is voor mij de manier om een hobby uit te testen, en met topateriaal te eindigen zonder eigenlijk ooit een dure aankoop te moeten doen.

Met mijn racefietsen hetzelfde verhaal:
Start met een stalen geval uit +/- 1990: aankoop 50, verkoop 75
Dan naar een Sportivo Verona (Ultegra +-/ 2006): aankoop 290, verkoop 275
Cube Agree GTC 2013: aankoop €400, verkoop €650 (leuke deal)
en nu een megadeal gedaan met een Trek Emonda SL6 (full Ultegra 6800) in perfecte staat voor €1000.

Enkel mijn kledij is duur: Assos, Rapha, Endura Pro - en daar valt helaas niet veel aan te doen. Behalve kopen in de solden. Net een Rapha shirt besteld voor €44 en een La Passione bib voor €55... Kan je ook niet mee misdoen...
Je lijkt wel een Hollander :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

haha

en ik heb mezelf verraden door te spreken over 2dehands.be ipv marktplaats zeker?
Plaats reactie