De zin en onzin van aangelegde Mountainbike routes

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Van het weekend na lange tijd (blessure) richting Holten gefietst. Een deel van de route Lemele en Hellendoorn meegepakt. Die stukken lagen er zeer goed bij ondanks het weer van de afgelopen tijd.

Dat was vroeger veel (alleen maar) zachte modderstukken rijden. Nu is het leuk voor de afwisseling om zo'n stuk mee te pakken.

En speciaal voor dit soort routes heb ik nu een hardtail naast mn fully :D
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Een mooi voorbeeld van de onzin van aanleggen van MTB-routes is dat er ook al een gaat komen in de Krimpenerwaard. Het lijkt wel dat voor het relatieve handje vol MTB-ers die er in NL actief zijn er een vaste route in zijn achtertuin moet komen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Het ontgaat mij enigzins waarom dit een voorbeeld van de "onzin van aanleggen van MTB-routes" is, maar misschien wil je het uitleggen?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Tsjibiti schreef:Een mooi voorbeeld van de onzin van aanleggen van MTB-routes is dat er ook al een gaat komen in de Krimpenerwaard. Het lijkt wel dat voor het relatieve handje vol MTB-ers die er in NL actief zijn er een vaste route in zijn achtertuin moet komen.
mountainbiken in de Krimpenerwaard? Hebben ze daar niet juist het "veldrijden" voor uitgevonden? Veld genoeg daar...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Waar dan?! De dijken op en af? Langs de golfbaan bij Krimpen? Door het Loetbos?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Er loopt een topic over dat plan hier: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=136035" onclick="window.open(this.href);return false;

Vragen als hierboven passen beter daar. Ik weet verder niets van de plannen af maar zie niet in waarom het onzin zou zijn als de plaatselijke wielerclub daar een parcours wil aanleggen. Lijkt mij een prima initiatief dus ik ben ook wel benieuwd naar de goed onderbouwde argumentatie die Tsjibiti ongetwijfeld achter de hand heeft. Of het was gewoon een echo van dezelfde opmerking in het topic hierboven, dat kan natuurlijk ook...
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat meneer Tsjibiti of een trol is of gewoon een zure man.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

japie carbon schreef:Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat meneer Tsjibiti of een trol is of gewoon een zure man.
U mag kiezen. Tsjibiti is een begrip op fietsfora onder diverse aliassen. Hij houdt van stokpaardjes zullen we maar zeggen.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Het zal nooit de meest inspirerende omgeving worden om te mountainbiken.
Maar ik kan me zomaar voorstellen dat de noodzaak van een aangelegde én onderhouden route in deze omgeving juist groter is dan in een gebied wat ruim boven NAP ligt.

https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/? ... 64%2C28992" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Normaal is zijn lijnkeuze een compleet andere (een verpersoonlijking van alles wat ik niet in MTB'en zoek, lijkt me een aardige samenvatting) maar zonder over dit specifieke geval te kunnen of willen oordelen (ken het gebied niet) kan ik z'n redenatie dat "het lijkt ... een vaste route in z'n achtertuin moet komen" in het algemeen nog wel volgen...

Er zijn toch routes te vinden waar ik met enige verwondering afvraag wat de toegevoegde waarde is...

1) om toch maar een route te willen waar de omstandigheden er eigenlijk niet zijn door het terrein (of dat nu bos, onderdgrond, ... is) of benut mogen worden om iets aan te leggen dat beter scoort dan de 120e plaats, wanneer je <10km naar het oosten top50 hebt, 5km naar het zuiden top25 en in 45min fietsen in de top10 zit.
- dat in verstedelijk gebied, met hoge bevolkingsdichtheid of weinig mogelijkheden in de directe omgeving, etc.. een andere afweging gemaakt wordt, lijkt me logisch... -

2) wanneer die routes (of lussen) werkelijk niets toevoegen anders dan extra kilometers waar je in plaats van Berta43 in de wei Greta12 ziet staan; dan zou je ook een extra rondje kunnen rijden, in zoverre dat niet tot een te hoge gebruiksintensiteit leidt (en routepaaltjes en een onderhoudsbehoefte uitsparen).


En dan vraag ik me toch altijd af of kwantiteit niet boven kwaliteit gekozen wordt en of de MTB'er niet beter af was geweest wanneer de tijd, geld en energie - hoe je het ook wendt of keert er gaat tijd, geld en energie inzitten en dat is schaars - niet beter besteed zou zijn geweest wanneer het verbeteren van de reeds bestaande infrastructuur was gestoken waar van nature al meer potentieel voorhanden is? (tot zoverre mogelijk ivm waar de 'potjes' aan gelieerd zijn)

Mag een ieder voor zichzelf beantwoorden maar ik ben er niet van overtuigd dat meer routes per definitie een verbetering is. Maar klaarblijkelijk is het hebben van een "eigen" route beter dan een betere route op <10km ("beter" als in de rating op MTBroutes.nl), da's immers al een ander dorp waar hele andere mensen wonen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Meer is idd niet per definitie beter, maar een goede/aantrekkelijke route in de polder is altijd mooi toch? Volgens jouw redenering zou Vlaardingen weinig bestaansrecht hebben, maar die bezwijkt ondertussen bijna aan zijn populariteit.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Volgens mij zeg ik expliciet iets over de condities waarin het me logisch lijkt dat je een andere afweging maakt, waar je met vrij weinig moeite de omgeving van Rotterdam onder kan scharen (verstedelijkt gebied, hoge bevolkingsdichtheid, etc...).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Of MEER beter is, zijn de meningen over verdeeld :roll:

Hoewel het lekker is om een lokaal rondje te hebben, is een goed onderhouden rondje in de buurt veel beter. Daar scoort Vlaardingen juist hoog!
Ook heeft Vlaardingen (ondanks dat het terrein zo vlak als een pannenkoek is) heel veel TTF's en een lekkere flow in de baan.
Ik denk dat daar het succes van de baan zit.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Die locale rondjes hebben zeker wel bestaands recht.
Al is het maar voor de jeugd (die niet even in een auto stapt en 45 minuten gaat rijden)
En locale biker op een doordeweekse dag (zomer avond)

Zelf rij ik in het weekend meestal naar plekken buiten de randstad.
Maar bij weinig tijd of s’avonds pak ik altijd mijn locale polder rondje (twiske)
En het zal je verbazen, deze zijn qua technisch rijden vaak uitdagender dan die mooie
route van 45 km in het bos.

Daarnaast hebben ze nog een andere functie, er namelijk voor zorgen dat niet iedereen massaal naar bijvoorbeeld
UTH rug trekt in het weekend, de routes raken daar overvol.
In dat opzicht zouden er rond de randstad juist meer (goeie) routes moeten komen. (bv langs de kust)

Ja polderroutse staan meestal laag in de ranking maar dat komt doordat ze kort zijn, weinig tot geen mensen aantrekken van buiten de omgeving en in de winter minder goed te rijden zijn.

Polder/afvalberg rondjes die wat mij betreft van meerwaarde zijn (die ik ken)

- 't twiske
- Spaanwoude
- Langendijk
- Bergschenhoek
- Zoetermeer
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

De redenering van Tsjibiti kun je in principe doortrekken naar alle mtb-routes in Nederland. En naar klimhallen, indoorskihallen, kunstijsbanen, etc. Puur objectief zijn dat surrogaatoplossingen maar voor de lokale bevolking die buiten de vakantie toch de hobby wil bijhouden voorziet het in een behoefte. En als er goed over nagedacht is kan het nog erg leuk zijn ook.

Ik ben het verder 100% eens met "kwaliteit boven kwantiteit". Je leest in persberichten nog wel eens dat er ergens honderden kilometers mtb-routes geopend zijn. De PR-afdeling die zo'n persbericht heeft opgesteld realiseert zich niet dat dat juist een reden is om daar weg te blijven, want het is onmogelijk om op die schaal kwalitatief hoogstaande singeltrack uit de hoge hoed te toveren.
Plaats reactie