bikeadvies. verschil hardtail vs fully again

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
ultravibevibe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 2 november 2014, 15:39

He ik ben op zoek naar een nieuwe mtb. Mijn oude scale is na vele jaren trouwe dienst op en kan.. weg. :((
Mijn budget is rond 4000/5000 euro. En omdat ik ook 1/ 2 keer per jaar de alpen bezoek zat ik te denken aan een fully. Maar voor Nederland(lees Friesland, Drenthe) zou een hardtail beter uit komen.
Rij mijn thuisrondjes als recreatieve rijder op Appelscha/Diever, Gieten, Havelte enz.

In hoeverre is het verschil merkbaar in deze prijsklasse bij hardtail/fully?
Als ik het bij canyon zou vergelijken:
Exceed van 8/9kg top end met carbon wielen of een
Lux 11/12kg met alloy wielen.

Heb je dan meer voordeel bij een goede allround fully of toch een top end hardtail ?
Waar de hardtail prijstechnisch dan misschien niet zijn prijs waard is.
B.v.d. :-q
Laatst gewijzigd door ultravibevibe op do 28 december 2017, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Koop een goedkope HT en zet er een starre vork in. Spendeer vervolgens de rest van je budget aan een fully waarin je in de Alpen echt wat aan hebt :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Is dat een serieus advies? :~
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Of een high end hardtail voor de Alpen uitrusten met een dropper en degelijke banden met grip, afhankelijk wat je ermee wil/moet kunnen doen in de Alpen? XC transalp met een hardtail kan best. De Exceed werd wereldkampioen op (delen van) het Sellarondeparcours in de Dolomieten... moet je wel een beetje kunnen afdalen.

Zelf heb ik een Lux, zal achter in de 10kg zitten, met dropper, maatje S. Dat is mijn do it all bike voor Zuid L en XC transalps. Heerlijke bike! Als je geen racer bent voor wie gewicht ‘zwaar weegt’, ook een zeer goede keus voor in Nl.
Stel, je gaat voor Canyon, dan zou ik overwegen nog wel even te wachten met kiezen.
Van der Poel gaat 2018 met Canyon ‘op iets nieuws’ rijden, wie weet komt er wel een opvolger voor de huidige Lux?

Of je volgt de tip van George op, kiezen voor een hardtail en een trail/AM fully, als je veel zwaardere trails bergaf wil rijden in de bergen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Goed plan George.
Of koop een prima HT voor NL: https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-7-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En een leuke Alpenfiets: https://www.canyon.com/nl/mtb/spectral/ ... f-8-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hou je genoeg geld over om voor die HT nog een nette wielset te laten spaken. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wat verwacht je van je nieuwe fiets op de NL rondjes, vooral pure snelheid of vooral veel lol en is snelheid ondergeschikt?
En overweeg je ook om zelf een fiets op te bouwen/ laten bouwen? Zeker voor het gestelde budget natuurlijk wel een erg mooi alternatief dan een fiets zo uit de folder.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Overigens ben ik van mening dat je met een hardtail meer dan genoeg lol kan hebben in de alpen, maar dan wel 1 met een dikke vork en bijbehorende geometrie. Had je wat dichterbij de Heuvelrug of Limburg gezeten dan was een Kona Honzo CR een uitstekende keus geweest. Maar gezien de racy baantjes in het noorden van het land gok ik dat je daar genoeg hebt aan een wat meer racy HT. Die dan vervolgens in de Alpen ruim onder de maat is, dus met de rest van je budget koop je dan een fiets die daar echt leuk is. Of je moet alleen maar marathons willen rijden in de Alpen, dan kan een Lux ook nog wel voldoen. Maar als je daar regelmatig bikeparks en aanverwante trails rijdt zou ik liever iets lolligers hebben dan zo'n serieuze marathonmachine.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Daarom snap ik de optie van een goedkope HT met een starre vork niet. Je gaat dan besparen op de fiets waarmee je het meeste rijdt (+ extra budget voor de starre vork) en een dure AMfully in de garage zetten die je maar een paar keer per jaar uitlaat.

Voor 5K kan je best een dikke HT én een iets minder dikke maar toch zeer capabele FS kopen, lijkt me?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ultravibevibe schreef:... als recreatieve rijder ...
Het enige zinnige advies hiervoor is een trailbike.


Maar je klinkt meer als een wannabe wedstrijdrijder.


Je zult dus beter moeten bedenken wat je wilt en vooral waarom.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ultravibevibe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 2 november 2014, 15:39

suravida schreef:Goed plan George.
Of koop een prima HT voor NL: https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-7-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En een leuke Alpenfiets: https://www.canyon.com/nl/mtb/spectral/ ... f-8-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hou je genoeg geld over om voor die HT nog een nette wielset te laten spaken. :-q
Ok top bedankt :-q Ja ben 1.95 ong. Neig meer naar de Neuron dan met 29inch
Laatst gewijzigd door ultravibevibe op vr 29 december 2017, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ultravibevibe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 2 november 2014, 15:39

Lars TB schreef:
ultravibevibe schreef:... als recreatieve rijder ...
Het enige zinnige advies hiervoor is een trailbike.


Maar je klinkt meer als een wannabe wedstrijdrijder.


Je zult dus beter moeten bedenken wat je wilt en vooral waarom.
Ja voor een wedstrijdrijder is een top end hardtail van belang voor top prestaties/tijd.
Hier gaat het om een "recreatieve rijder" met de vraag in hoeverre het zinvol is met een HT in die prijsklasse
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Echt convergeren gaat dit zo niet...
ultravibevibe schreef:Mijn budget is rond 4000/5000 euro. En omdat ik ook 1/ 2 keer per jaar de alpen bezoek zat ik te denken aan een fully. Maar voor Nederland(lees Friesland, Drenthe) zou een hardtail beter uit komen.
Rij mijn thuisrondjes als recreatieve rijder op Appelscha/Diever, Gieten, Havelte enz.
Q1 > Waaorm ben je van mening dat een hardtail beter zou uitkomen? (wat waarschijnlijk tenminste een deel van het antwoord is op wat je in je nieuwe MTB zoekt)
ultravibevibe schreef:In hoeverre is het verschil merkbaar in deze prijsklasse bij hardtail/fully?
Q2 > Het verschil waarin: massa, tractie, vermoeidheid, controle, ...?
ultravibevibe schreef:Heb je dan meer voordeel bij een goede allround fully of toch een top end hardtail ?
Q3 > Waarvoor (~ wat wil je ermee doen)? Ok, recreatieve rondjes rijden in Appelscha, Havelte, ... maar dat kan met verschillende intenties (waar Lars TB al op zinspeelt IMHO) en een "alpen bezoek" is ook voor veel interpretaties vatbaar. Daar kunnen we eigenlijk alleen gokken of dat een rondje om een of ander (stuw)meer is over schotter of bijv. de oude DH track in Champery. Nu zou ik wat betreft het laatste op basis van je huidige fiets en je voorkeuren een aardige gok kunnen doen maar een erg grote reductie qua mogelijkheden is dat nu ook weer niet...


Als je niet wilt horen hoe persoon A 3000 aan een trailbike zou spenderen en 1000 aan een starre singlespeed, B 2500 aan een top of the range hardtail en 2200 aan een instap trailbike of in geval van C 1500 aan een LTHT, D) 3500 aan alleen een trailbike, etc... (wat allemaal hele valide antwoorden zijn op basis van de eigen invulling op basis van de beperkte informatie) dan zul je concreter moeten aangeven waar je naar op zoekt bent en daarmee voor jezelf de vraag beantwoorden die Lars TB al stelde...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Het is ook waar je de vraag stelt.

Hier op het MTB forum krijg je vooral een advies dat meer neigt naar iets waarbij snelheid (non-download) ondergeschikt is. Fully / LTHT

Ik zou een BMC met MTT kopen en voor die enkele keer Alpen een bike huren.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Koop beide, of als je 1 do it all bike wilt zou ik lekker voor een XC fully gaan.
Marginaal langzamer dan een hardtail, breder inzetbaar en meer comfort :)
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Ik zou voor een fully gaan met 100 tot 120 mm veerweg. Die zijn prima geschikt voor je wekelijkse rondjes, en op delen van Appelscha en Havelte zelfs heel prettig. In de Alpen zal het een heel stuk schelen met de Scale die je nu hebt. Mooi licht wielsetje erbij voor in Nederland, dropper erbij voor de Alpen.
Kijk eens bij Kramer in Appelscha. Die levert o.a. Kona. De Kona Hei Hei is er als race en als trail uitvoering. Als je die beide kan testen krijg je een idee wat voor jou het prettigste is.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Plaats reactie