Als ik deze grafiek juist interpreteer ga je een vork krijgen die makkelijker door het eerste en middendeel van de veerweg jaagt, en die pas laat ineens sterk progressief wordt. Weinig support in het middengebied dus, waar tegenwoordig juist veel mensen om vragen (oa om te sterk wegduiken op steile technische afdalingen tegen te gaan. Wat ook vaak met meer low speed compressie geregeld wordt).baron062 schreef:
Ervaringen met MRP ramp cotrol cartridge
-
- Moderator
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Mensen vroegen om een vork die niet snel bottomt. En één die soepel aanspreekt. In die twee eisen zijn ze inmiddels bediend. Dat is gedaan door meer progressie, dus steiler rechtsboven dan linksonder. Nu begint men dus te zeuren dat het in het midden nog te vlak is. Als jij een lijn kunt trekken die vlak is linksonder, hoog eindigt rechtsboven, maar ook steil in het midden dan heb je een winnaar. Maar dan gaat er vast weer iemand miepen over een abrupte overgang.
Als je de druk er nog bij neemt als variabele heb je met een ramp control in ieder geval meer keuzes dan met tokens. Of je dat weet te gebruiken is een tweede maar een verslechtering zal het niet snel geven toch?
Als je de druk er nog bij neemt als variabele heb je met een ramp control in ieder geval meer keuzes dan met tokens. Of je dat weet te gebruiken is een tweede maar een verslechtering zal het niet snel geven toch?
Give me little bits of / more than I can take
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Is je account gehackt ?endorfin schreef:Uw mama heeft ook n ramp control.
Toch is ze nog altijd waardeloos
Maarja het was het proberen waard
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Grafiek geeft een vertekend beeld is puur ter illustratie blijkt uit reactie op mtbr. Midstroke support blijft nagenoeg gelijk als de luchtdruk /sag gelijk zal zijn tussen de beide oplossingen. (MRP vs tokens dus)kermit schreef:Als ik deze grafiek juist interpreteer ga je een vork krijgen die makkelijker door het eerste en middendeel van de veerweg jaagt.baron062 schreef:
Ok ik speel ff mee , hoe ik het zie:Lars TB schreef:
CTD was voornamelijk geënt op low speed compressie demping en in trail mode kon ik die low speed bij mijn voorgaande vork (factory) ook nog "iets" finetunen in trail mode. Echter is de huidige (2016 Fox 34 fit4) zonder deze extra instellingen al stukken beter, de 34 heeft überhaupt minder last van remmen en eigen bewegingen op de fiets naar mijn beleving en is daarbij toch soepel.
Ik ben benieuwd wat er te halen is uit het nauwkeuriger in kunnen stellen van de high speed dan enkel met de tokens.
Heeft het deels te maken met mijn gewicht 95kg daarmee ben ik niet de lichtste rijder natuurlijk. Met 2 tokens heb ik bij de eerste de beste drop dat eind veerweg al in beeld gekomen is. Bij 3 tokens kom ik daar weer nauwelijks in de buurt zelfs niet tijdens de voor mij ruigste ondernemingen. (Stoepje af )
@AK-77,
Precies dat, stel dat je het nog net even wat mooier kunt instellen op je normale gebruik dan heb je dat voordeel al te pakken. Tel daarbijop de mogelijkheid de high speed nog net wat progressiever te zetten als ik in ruiger terrein ga fietsen en je hebt win win.
Nu nog iemand die dit uit eigen ervaring getest heeft
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Even wat qoutes onder elkaar geplakt, ik zal nog 1x proberen uit te leggen wat ik bedoel.
Mijn mening is dat het onzinnig is een juist afgestelde vork telkens te verstellen.
Ik zie wel in dat het juist instellen vd vork makkelijker gaat met deze MRP cartridge.
Maar eenmaal juist ingesteld, verliest in mijn opinie dit handige ding zijn waarde, omdat ik er nooit meer aan zal draaien.
Met juist ingesteld bedoel ik een sag die bij het gebruik past (vul maar in, 20% tot 30%), en een luchtvolume dat de max. travel mogelijk maakt en toch bottom-out voorkomt.
Ik beperk me hier tot de luchtdruk, omdat de cartridge ook werkt op de luchtveer.
Of je dat doet met tokens of met een MRP, dat maakt niet uit.
Als je vork eenmaal goed staat, dan staat 'ie goed.
Je gaat niet de hele tijd aan de knopjes draaien.
Doe je dat wel, dan staat 'ie waarschijnlijk nog niet goed.
Een deel van jouw wens komt (denk ik) voort uit de verscheidenheid aan terrein/omstandigheden waarin je dezelfde fiets gebruikt.
One size fits all is misschien niet mogelijk ?
Wat je met de MRP doet is de progerssiviteit beinvloeden door iets in de luchtkamer te plaatsen.
(net als bij tokens, alleen tokens zijn dode dingen die je stapsgewijs toevoegd of weglaat)
De wens om dit te doen is ontstaan toe de luchtkamers van de vorken groter werden (en dus minder progressief).
Dit komt door de dikkere veerpoten icm met de lange veerweg.
(met een xc vork van 100mm had niemand dit probleem)
Bij de juiste sag (want je wilt dat je vork ook op kleine oneffenheden aanspreekt) merk je dat je zelden de volledige veerweg kunt benutten.
Of je schiet door je veerweg heen, of je komt maar tot halverwege, afhankelijk van je rijklaar gewicht, je rijstijl en je omstandigheden.
Dit aanpassen door de luchtdruk te veranderen zorgt er voor dat je sag niet meer klopt.
De vork zakt half in, of doet helemaal niets op kleine oneffenheden.
Dus je moet iets doen aan het volume vd luchtkamer.
Een volume spacer dus.
Dat kan door tokens of door een verstelbaar ding zoals deze cartridge van MRP.
Bij tokens moet telkens de vork open, token erbij (of er uit), proefrijden, nog een token enz.
Net zolang tot sag en travel passen bij jouw gewicht, rijstijl en omstandigheden.
Uiteraard gaat dat met de MRP het makkelijkst, 1x inbouwen, daarna kan je on-trail expirimenteren tot je de juiste instelling hebt.
Voor het inbouwen van een token mag je steeds terug naar je werkplaats
Inmiddels blijkt dat het grafiekje dat we allemaal zitten te bekijken ook liegt, dan wel voor illustratieve (commerciële) doeleinden bedoeld is.
En nee, ik heb geen ervaring met de MRP cartridge, wel met het plaatsen en verwijderen van tokens.
Dus geen direct antwoord op de vraag van Dutch, maar wel stof tot nadenken, zoals wel blijkt uit deze discussie.
We verschillen hier blijkbaar van mening of inzicht.Dutch schreef:Lees het zojuist terug, is enkel als kritisch zijn beschreven, graag ook zo lezen niet met het idee dat ik je aan wil vallen. Juist niet, ik kan je imput zeker waarderen.Definieer eerst eens wat jij onder "goed" afgesteld vind vallen?ThaSingleTrackMastah schreef: In Markelo zal je een juist afgestelde 140mm niet snel maximaal gebruiken.
Een goed afgestelde 140mm vork doet in D net zo goed als in NL.
Mijn vork doet het met 3 tokens en "goede" afstelling ook prima, denk dat velen (waaronder zeker ikzelf) er super content mee zijn.ThaSingleTrackMastah schreef: Zo’n ding is wat mij betreft een luxe oplossing voor een probleem dat nauwelijks bestaat.
Ja, ik heb een Pike 140 en ik heb wat moeten expirimenteren met tokens en luchtdruk.
Maar nu gebruik ik m in Brabant, in de Ardennen, de Alpen en sinds kort ook in Spanje.
De vork doet t gewoon, no matter what.
Maar stel dat het NOG mooier kan, dat dus (iets van probleem wat nauwelijks bestaat... maar toch stel dat)
Volgens mij probeer je hier je punt te maken zonder zinnige onderbouwing.ThaSingleTrackMastah schreef: Dus uiterst handig bij het afstellen, maar daarna overbodig.
Ik begrijp dat jij zowel in Markelo als Winterberg altijd de max veerweg wilt gebruiken.
Dat kan, maar dan ben je in NL meestal onderweg met een te softe setup.
Maar als dat jouw ding is, waarom niet .?.
Juist niet een keer instellen daarna overbodig. Een keer instellen voor reguliere ritten en juist de ondersteuning hebben bij je vork om hem onderweg net iets meer ramp control te hebben als je het echt nodig hebt.
Het gaat niet om een softe vork, het gaat om een nog soepeler aansprekende vork.
Misschien vindt je het linkje hierboven interessant om door te lezen
Mijn mening is dat het onzinnig is een juist afgestelde vork telkens te verstellen.
Ik zie wel in dat het juist instellen vd vork makkelijker gaat met deze MRP cartridge.
Maar eenmaal juist ingesteld, verliest in mijn opinie dit handige ding zijn waarde, omdat ik er nooit meer aan zal draaien.
Met juist ingesteld bedoel ik een sag die bij het gebruik past (vul maar in, 20% tot 30%), en een luchtvolume dat de max. travel mogelijk maakt en toch bottom-out voorkomt.
Ik beperk me hier tot de luchtdruk, omdat de cartridge ook werkt op de luchtveer.
Ik denk in dezelfde richting als Cheeta, je stelt je vork zo in dat je de hele veerweg gebruikt, niet teveel en niet te weinig.cheeta schreef:Ik heb niets tegen een MRP om de karakteristiek makkelijker / in kleinere stappen / ... te beinvloeden (vind het eigenlijk wel een interessant ding), maar ik heb wel m'n vraagtekens bij "onderweg net iets meer ramp control te hebben als je het echt nodig hebt."Dutch schreef:Juist niet een keer instellen daarna overbodig. Een keer instellen voor reguliere ritten en juist de ondersteuning hebben bij je vork om hem onderweg net iets meer ramp control te hebben als je het echt nodig hebt.
Het is niet iets wat je per remote even onderweg versteld (en zelfs dat vergeet je halverwege de afdaling nog geregeld te veranderen in het heetst van de strijd), waarmee de mogelijkheden om het te gebruiken al ernstig beperkt worden:
a) doordat je bovenaan de setting kiest voor het natuurlijke, ruwe deel met lage snelheid of voor die drop halverwege, die paar sprongen met kombochten als je het bos uitkomt, die paar events waar je niet wilt dat hij te ver wegzakt, etc... (misschien niet in Rijssen)...
b) doordat je soms door de omstandigheden (omdat je 'blind' rijdt, omdat je waarom dan ook van je lijn afkomt, omdat je waarom dan ook niet genoeg of teveel snelheid hebt) ineens een heel andere behoefte hebt dan je op voorhand ooit voorzien/ingeschat had.
Is het dan niet meer waard dat de reactie van je fiets daarop zo constant mogelijk is en dat jij weet waar je aan toe bent in plaats van dat je je op dat moment moet gaan afvragen in wat voor setting je ook al weer onderweg was...?
Of je dat doet met tokens of met een MRP, dat maakt niet uit.
Als je vork eenmaal goed staat, dan staat 'ie goed.
Je gaat niet de hele tijd aan de knopjes draaien.
Doe je dat wel, dan staat 'ie waarschijnlijk nog niet goed.
Een deel van jouw wens komt (denk ik) voort uit de verscheidenheid aan terrein/omstandigheden waarin je dezelfde fiets gebruikt.
One size fits all is misschien niet mogelijk ?
Wat je met de MRP doet is de progerssiviteit beinvloeden door iets in de luchtkamer te plaatsen.
(net als bij tokens, alleen tokens zijn dode dingen die je stapsgewijs toevoegd of weglaat)
De wens om dit te doen is ontstaan toe de luchtkamers van de vorken groter werden (en dus minder progressief).
Dit komt door de dikkere veerpoten icm met de lange veerweg.
(met een xc vork van 100mm had niemand dit probleem)
Bij de juiste sag (want je wilt dat je vork ook op kleine oneffenheden aanspreekt) merk je dat je zelden de volledige veerweg kunt benutten.
Of je schiet door je veerweg heen, of je komt maar tot halverwege, afhankelijk van je rijklaar gewicht, je rijstijl en je omstandigheden.
Dit aanpassen door de luchtdruk te veranderen zorgt er voor dat je sag niet meer klopt.
De vork zakt half in, of doet helemaal niets op kleine oneffenheden.
Dus je moet iets doen aan het volume vd luchtkamer.
Een volume spacer dus.
Dat kan door tokens of door een verstelbaar ding zoals deze cartridge van MRP.
Bij tokens moet telkens de vork open, token erbij (of er uit), proefrijden, nog een token enz.
Net zolang tot sag en travel passen bij jouw gewicht, rijstijl en omstandigheden.
Uiteraard gaat dat met de MRP het makkelijkst, 1x inbouwen, daarna kan je on-trail expirimenteren tot je de juiste instelling hebt.
Voor het inbouwen van een token mag je steeds terug naar je werkplaats
Inmiddels blijkt dat het grafiekje dat we allemaal zitten te bekijken ook liegt, dan wel voor illustratieve (commerciële) doeleinden bedoeld is.
En nee, ik heb geen ervaring met de MRP cartridge, wel met het plaatsen en verwijderen van tokens.
Dus geen direct antwoord op de vraag van Dutch, maar wel stof tot nadenken, zoals wel blijkt uit deze discussie.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nu is het zo dat de MRP cartridge geen volume adjuster is, maar een soort luchtdemper die meer weerstand levert bij grote klappen. Snelheidsafhankelijk, dus bij high speed compressie. En hoeveel die invloed is, is instelbaar. https://www.pinkbike.com/news/mrp-ramp- ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;ThaSingleTrackMastah schreef: Of je dat doet met tokens of met een MRP, dat maakt niet uit.
Wat je met de MRP doet is de progerssiviteit beinvloeden door iets in de luchtkamer te plaatsen.
(net als bij tokens, alleen tokens zijn dode dingen die je stapsgewijs toevoegd of weglaat)
Dat verandert het verhaal van TSTM wel even!
Kijk je naar de grafiek van MRP, dan zie je dat het aanspreken onderin niet verandert. Pas in het middengebied komt er een verschil bij kijken. Zoals Kermit al opmerkt is de vraag of dat een gewenst effect is. De luchtkamer kan de ondersteuning in het middengebied geven, wat zeker in minder ruig terrein een voordeel is. Hier in NL zul je met een MRP cartridge dus iets sneller door de veerweg gaan, wat wel het gevoel van meer comfort geeft.
In ruiger terrein ben je meer van de ingaande demping afhankelijk van hoe hoog je vork blijft rijden. De cartridge dumpen in een vork met heel beperkte instelmogelijkheden levert dus misschien zelfs nadelen op. Aan de andere kant, heb je die instelmogelijkheden wel, dan kun je wat leuker gaan spelen.
Maar nu denk ik dat het effect van de MRP nog steeds erg beperkt is als je dit vergelijkt met het effect van ingaande demping. In het buitenland (ruig terrein, sprongetjes) zou je dus eerder wat compressiedemping bij regelen. Eventueel ook een tikje meer lucht (vork blijft bij het afdalen dan ook iets hoger staan, gaat dus wel iets ten koste van het comfort) en wat spelen met de rebound.
Pas daarna zou ik overwegen om voor dat MRP ding te gaan... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
@TSTM
Het heeft natuurlijk als grondbeginsel dat ik idd 1 bike to do it all heb. (dat ding voor naar de kroeg of voor echt slecht weer met krom stuur niet meegerekend als zodanig)
Als ie "goed" staat staat geld enkel als elke rit hetzelfde rond gemaakt wordt, anders kun je altijd aanpassingen maken natuurlijk. Echter soms dien je dan meer te wijzigen om een ander karakter te krijgen, en puur dat versimpelen was de initiële gedachte achter dit topic.
Ik ben iig weer een heel stuk wijzer geworden en ga weer terug naar de beginselen van het instellen.
Niet geheel on topic maar wel interessant voor de liefhebbers:
Bikerumor heeft er in november een mooie "suspention setup serie" over gepost met erg goede tips.
Eigenlijk een must read PDF dus ENJOY
https://www.bikerumor.com/wp-content/up ... -Guide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel ga ik het hele traject eens opnieuw door met instellen van de vork icm de OPEN stand opd e vork.
Kijken wat dat brengt, icm nog iets meer onderzoek naar rebound.
Ik zal mijn bevindingen hier in het voorjaar weer eens neerpennen.
Het heeft natuurlijk als grondbeginsel dat ik idd 1 bike to do it all heb. (dat ding voor naar de kroeg of voor echt slecht weer met krom stuur niet meegerekend als zodanig)
Als ie "goed" staat staat geld enkel als elke rit hetzelfde rond gemaakt wordt, anders kun je altijd aanpassingen maken natuurlijk. Echter soms dien je dan meer te wijzigen om een ander karakter te krijgen, en puur dat versimpelen was de initiële gedachte achter dit topic.
Je bovenstaande stelling beaam ik nu zeker, en zoals je aangeeft discussie is altijd leerzaam als je ervan wil lerenThaSingleTrackMastah schreef: Dit aanpassen door de luchtdruk te veranderen zorgt er voor dat je sag niet meer klopt.
De vork zakt half in, of doet helemaal niets op kleine oneffenheden.
Dus je moet iets doen aan het volume vd luchtkamer.
Een volume spacer dus.
Dat kan door tokens of door een verstelbaar ding zoals deze cartridge van MRP.
Bij tokens moet telkens de vork open, token erbij (of er uit), proefrijden, nog een token enz.
Net zolang tot sag en travel passen bij jouw gewicht, rijstijl en omstandigheden.
Ik ben iig weer een heel stuk wijzer geworden en ga weer terug naar de beginselen van het instellen.
Niet geheel on topic maar wel interessant voor de liefhebbers:
Bikerumor heeft er in november een mooie "suspention setup serie" over gepost met erg goede tips.
Eigenlijk een must read PDF dus ENJOY
https://www.bikerumor.com/wp-content/up ... -Guide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals je aangeeft is het idd een helaas dat mijn vork geen mogelijkheid heeft om de compressie vanaf buiten aan te passen. Door het missen van die mogelijkheid was mijn gedachte dit icm MRP cartridge te kunnen opvangen. Huidige 34 heeft enkel; Open, Medium, Closed.Lars TB schreef: In ruiger terrein ben je meer van de ingaande demping afhankelijk van hoe hoog je vork blijft rijden. De cartridge dumpen in een vork met heel beperkte instelmogelijkheden levert dus misschien zelfs nadelen op. Aan de andere kant, heb je die instelmogelijkheden wel, dan kun je wat leuker gaan spelen.
Maar nu denk ik dat het effect van de MRP nog steeds erg beperkt is als je dit vergelijkt met het effect van ingaande demping. In het buitenland (ruig terrein, sprongetjes) zou je dus eerder wat compressiedemping bij regelen. Eventueel ook een tikje meer lucht (vork blijft bij het afdalen dan ook iets hoger staan, gaat dus wel iets ten koste van het comfort) en wat spelen met de rebound.
Wel ga ik het hele traject eens opnieuw door met instellen van de vork icm de OPEN stand opd e vork.
Kijken wat dat brengt, icm nog iets meer onderzoek naar rebound.
Ik zal mijn bevindingen hier in het voorjaar weer eens neerpennen.
Om welke vork gaat het precies? Voor zover ik weet kun je op een 34 FIT4 in de Open stand gewoon de low speed compression instellen (met het zwarte binnenste draaiknopje). En volgens mij zou je daarmee ook grotendeels moeten kunnen doen wat jij wil.
Edit: je hebt waarschijnlijk een 2016 Performance FIT4, die heeft die fijninstelling dus niet. Ik denk dat hier je 'probleem' zit, dat is wat je mist. Echter, zou ik me er niet heel druk over maken en gewoon lekker door blijven rijden. Desnoods laat je 0.2 bar uit je banden lopen als je in Nederland rijdt voor een meer 'plush' gevoel.
Edit: je hebt waarschijnlijk een 2016 Performance FIT4, die heeft die fijninstelling dus niet. Ik denk dat hier je 'probleem' zit, dat is wat je mist. Echter, zou ik me er niet heel druk over maken en gewoon lekker door blijven rijden. Desnoods laat je 0.2 bar uit je banden lopen als je in Nederland rijdt voor een meer 'plush' gevoel.
Idd Niels dat zou normaal zo zijn, helaas is dat type vork geen eigendom maar een zoals ze dat noemen o.e. vork. En die beschikt wel over het FIT4 binnenwerk maar heeft normale stancions en geen compressie instelbaarheid.
Dit is voor zover ik weer niet eenvoudig te bewerkstelligen, mocht iemand dit wel weten GRAAG!
Edit ik maak mij ook niet druk, ik ben enkel nieuwsgierig naar mogelijkheden en onderzoekend waar de gevoelzone grens voor mijzelf ligt.
Wetende dat ik in 2015 nog op de hardtail met reba XX puur op het stickertje keek wat er aan druk in moest
Dit is voor zover ik weer niet eenvoudig te bewerkstelligen, mocht iemand dit wel weten GRAAG!
Edit ik maak mij ook niet druk, ik ben enkel nieuwsgierig naar mogelijkheden en onderzoekend waar de gevoelzone grens voor mijzelf ligt.
Wetende dat ik in 2015 nog op de hardtail met reba XX puur op het stickertje keek wat er aan druk in moest
Zou het niet mogelijk zijn om te upgraden naar de 'factory' verstelknop, aangezien het FIT4 binnenwerk al aanwezig is? Dit moet te achterhalen zijn bij een Fox service center lijkt mij.
Zoals Lars al opmerkte, zolang je zoiets fundamenteels als de ingaande demping niet fijn kunt afstellen is het misschien niet zinvol om hele specifieke aanpassingen zoals dat met MRP ding te gaan doen.
Zoals Lars al opmerkte, zolang je zoiets fundamenteels als de ingaande demping niet fijn kunt afstellen is het misschien niet zinvol om hele specifieke aanpassingen zoals dat met MRP ding te gaan doen.
Je geloofd het vast niet. Zit net de delen bij elkaar te zoeken aan de hand van Lars zijn insteek en de fox site.nielsvk schreef:Zou het niet mogelijk zijn om te upgraden naar de 'factory' verstelknop, aangezien het FIT4 binnenwerk al aanwezig is? Dit moet te achterhalen zijn bij een Fox service center lijkt mij.
Zoals Lars al opmerkte, zolang je zoiets fundamenteels als de ingaande demping niet fijn kunt afstellen is het misschien niet zinvol om hele specifieke aanpassingen zoals dat met MRP ding te gaan doen.
Gaan we dus even door laten voeren bij de service van het voorjaar. Zo ik kan weer gaan slapen werk is gedaan
FOX Ride site met nummers
820-05-330-KIT
FOX 820-03-462-KIT (met alles erin lijkt wel)
Edit 1:
include valving kit: 820-03-510-KIT.
En een topic hierover op happyride.se
EDIT 2:
Waarschijnlijk toch niet zie dat er meer verschillen zitten in onderdeel nummers.
Zelfde onderwerp op MTBR
Na het weekend verder.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Maar met die dingen verander je de karakteristiek vd veer.
Dat is iets anders dan de demping (demping = weerstand
rebound, compressie, low-speed, high-speed,enz)
Het lijkt me zinloos om de veer aan te passen omdat je een knopje op je demper mist.
Is het in dit geval niet verstandiger een vork te kopen waarbij je wel kunt instellen wat je zoekt?
Dat is iets anders dan de demping (demping = weerstand
rebound, compressie, low-speed, high-speed,enz)
Het lijkt me zinloos om de veer aan te passen omdat je een knopje op je demper mist.
Is het in dit geval niet verstandiger een vork te kopen waarbij je wel kunt instellen wat je zoekt?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind wel dat de 20-23% sag die je beschrijft op de vorige pagina weinig is voor de doelstellingen die je zelf hebt. Ik zou als ik jou was eens kijken of je een ShockWiz kan huren (30 euro bij Bart4Bikes in Bergen op Zoom bijvoorbeeld).
En ik ben het ook met TSTM eens, je wil een cartridge gaan kopen voor 200-250 euro, terwijl je misschien beter op zoek kan gaan naar een Pike ofzo.
En ik ben het ook met TSTM eens, je wil een cartridge gaan kopen voor 200-250 euro, terwijl je misschien beter op zoek kan gaan naar een Pike ofzo.