Ervaringen met MRP ramp cotrol cartridge

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Omdat je altijd blijft zoeken (nouja benieuwd blijft na wat je zelf kunt voelen) naar kleine verbeteringen.
Rijdt iemand hier rond met een RCC van MRP in zijn/haar fox? (pike mag ook)

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of je vork soepeler aanspreekt bij korte oneffenheden, en in de mid stroke als je met deze cartridge rijdt?
Ik rij nu met naar ik meen 3 tokens, en ben al zeer tevreden over de soepelheid van de Fox34 en zijn plushheid, is dat een woord?
Maar stel dat ik hiermee de 80% op NL aangelegde routes net iets meer van die smal bump en midstroke kan versoepelen en toch onderweg de bottom out bij kan stellen.
Ideaal om dit te kunnen zonder tokens te wisselen wanneer ik op zwaterdagochtend beslis om over de grens iets ruiger terrein te gaan rijden met grotere drops, etc dat zou ideaal zijn lijkt mij.
De uiteindelijke vraag is dan ook, werkt het idd zo mooi of valt het irl wat tegen?
Afbeelding

Voor wie het niet kent maar wel geïnteresseerd is in finetunen van je eigen vork
https://www.mrpbike.com/rampcart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Volgens mij gaat dat niet op; die rampcontrol is eigenlijk gewoon een traploze verstelling van meer of minder tokens wat dus hetzelfde effect heeft. Het verschil in small bump sensitivity tussen meer of minder tokens is volgens mij minimaal.

Denk dat je meer je heil moet zoeken bijvoorbeeld het verkleinen van de negatieve luchtkamer - Luftkappe achtige upgrades. Daarmee schijn je wel de small bump sensitivity te beinvloeden.
Brambobeers
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 1 januari 2017, 14:28

Met het aantal tokens te vermeerderen moet ook de druk worden aangepast, rebound is ook afhankelijk van druk , dus combinatie van beide zal in jou geval beter helpen dan een mrp ramp cartridge
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

heren allereerst bedankt voor het meedenken.
DuReal schreef:Volgens mij gaat dat niet op; die rampcontrol is eigenlijk gewoon een traploze verstelling van meer of minder tokens wat dus hetzelfde effect heeft. Het verschil in small bump sensitivity tussen meer of minder tokens is volgens mij minimaal.
Dat is dus bijna letterlijk mijn vraag :wink: Vandaar ook dat ik "kleine verbetering"omschrijf. waarbij je in Fox termen enkel hele tokens kunt toevoegen of verwijderen en nooit echt nauwkeurig kunt instellen.
Beoogd gevolg is dan ook NOG net iets soepeler in initial en mid stroke, daar zou ik erg nieuwsgierig naar zijn.
En dan als het echt nodig kan zijn de MRP bij kunnen stellen met een x aantal clicks om zodoende te voorkomen dat je te vaak bottom outs hebt als het net wat ruiger wordt die ene rit.
DuReal schreef:Denk dat je meer je heil moet zoeken bijvoorbeeld het verkleinen van de negatieve luchtkamer - Luftkappe achtige upgrades. Daarmee schijn je wel de small bump sensitivity te beinvloeden.
Bij meer of minder tokens ook, echter met de luftkappe heb je geen alternatief als je je vork toch aan zijn ramp eind komt voor de betreffende omstandigheden.
Brambobeers schreef:Met het aantal tokens te vermeerderen moet ook de druk worden aangepast, rebound is ook afhankelijk van druk , dus combinatie van beide zal in jou geval beter helpen dan een mrp ramp cartridge
Het doel is juist geen tokens te willen wisselen of druk aan te moeten passen.
Dat kan nl niet "even" onderweg als je toch in ruigere omstandigheden geraakt dan gedacht was. Daarbij wil je niet meer lucht erbij pompen dat helpt je sag omzeep omwille van niet je vork door te laten slaan. Rebound staat hier voor mij los van, is ook snel on trail bij te stellen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat de veer het beste aanspreekt in de setting die voor jou het beste is (duh).
Dus met het juiste aantal tokens icm de juiste luchtdruk.
Alleen dan kan je en de max veerweg gebruiken, en met de juiste sag rijden waardoor de vork ook goed aanspreekt op kleine oneffenheden.
De mrp ramp cartridge doet volgens mij hetzelfde als het juiste aantal tokens.
Zo'n cartridge is makkelijker te verstellen dan een tokens in= of uitbouwen, maar de catridge zelf moet ook wel eerst ingebouwd worden.
Eenmaal de juiste setting gevonden, dan verander je niets meer, en valt het gemak van de mrp dus weg.
Wellicht dat rijders die precies tussen 2 tokens invallen er een klein voordeel bij hebben?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik denk dat de veer het beste aanspreekt in de setting die voor jou het beste is (duh).
Dus met het juiste aantal tokens icm de juiste luchtdruk.
Alleen dan kan je en de max veerweg gebruiken, en met de juiste sag rijden waardoor de vork ook goed aanspreekt op kleine oneffenheden.
De mrp ramp cartridge doet volgens mij hetzelfde als het juiste aantal tokens.
Zo'n cartridge is makkelijker te verstellen dan een tokens in= of uitbouwen, maar de catridge zelf moet ook wel eerst ingebouwd worden.
Eenmaal de juiste setting gevonden, dan verander je niets meer, en valt het gemak van de mrp dus weg.
Wellicht dat rijders die precies tussen 2 tokens invallen er een klein voordeel bij hebben?
Ook hier bedankt voor het meedenken maar niet waar ik op doel.
Ik rijd vandaag met 3 tokens, 60psi en +-20-23% sag op mijn 140mm vork.
door de 3 tokens zijn de laatste cm's veerweg van de vork steeds progressiever. Ofwel hij heeft ene grotere impact nodig om wel op zijn eind te komen.

Voorbeeld, vandaag twee routes aan elkaar geknoopt nl Markelo (ivm korte afdalingen) en Rijssen (veel meer op techniek, draaien keren) Zoals te zien is kom ik in de gehele rit van 60km niet aan de gehele veerweg. voor deze routes en denk ook Hellendoorn Nijverdaal. Kan ik dus waarschijnlijk 90% van het jaar met 2 tokens rijden om zo net dat beetje minder progressiviteit te benutten en de vork net wat soepeler aan te laten spreken.
Helaas gaat dat al gelijk mank als ik dan eens in de buurt aan het klooien ben of in Duitsland een redelijke drop pak.
ofwel in dat geval geef je de MRP bij het verlaten van de parking of achtertuin 2 3 4 clicks extra zodat dit het doorslaan kan voorkomen die rit.
Afbeelding

Komt er op neer dat er waarschijnlijk hier niemand mee fietst op het forum (of diegene heeft lekkere kerstdagen achter de rug en is nog aan het uitbuiken. :lol: Zal eens op pinkbike of MTBR zoeken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kunt een ding natuurlijk ook oneigenlijk gebruiken en er toch plezier van hebben.

Mijn idee bij jouw verhaal hierboven:
In Markelo zal je een juist afgestelde 140mm niet snel maximaal gebruiken.
Een goed afgestelde 140mm vork doet in D net zo goed als in NL.

Zo’n ding is wat mij betreft een luxe oplossing voor een probleem dat nauwelijks bestaat.
Ja, ik heb een Pike 140 en ik heb wat moeten expirimenteren met tokens en luchtdruk.
Maar nu gebruik ik m in Brabant, in de Ardennen, de Alpen en sinds kort ook in Spanje.
De vork doet t gewoon, no matter what.

Dus uiterst handig bij het afstellen, maar daarna overbodig.
Ik begrijp dat jij zowel in Markelo als Winterberg altijd de max veerweg wilt gebruiken.
Dat kan, maar dan ben je in NL meestal onderweg met een te softe setup.
Maar als dat jouw ding is, waarom niet .?.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op do 28 december 2017, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik was ook aan het kijken naar die MRP cartridge, en stuitte op dit draadje: MRP cartridge

In deze tabel staat ook wat meer:
Afbeelding

Hieruit zou blijken dat juist die mid-stroke wat makkelijker aanspreekt, om aan het einde toe flink progressief te worden. Maar dit is een tabel van de fabrikant.

Je leest er wel goede recensies van.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ga zo even je verhaal lezen TSM hieronder mijn bevinding laatste 30 min.

Op MTBR kijken had ik eerder kunnen doen blijkt maar weer. :lol:
Ik houd mij aanbevolen voor 1st hand ervaringen van mede forumers overigens.

Verder staan hier twee posts in die mij wel de gewenste info geven.

EDIT***

Baron idd dat draadje kwam ik ook 1st search op MTBR tegen :D Als ik die grafiek bekijk zal ik nooit in de max setting rijden van de MRP aangezien ik nu met 3 tokens al "nooit" het eind van de veerweg echt door voel zetten.
Wel weer goed te lezen dat er meer gekken zijn die hierin gedoken zijn. (stelt deze amateur met matige skills weer gerust)
Laatst gewijzigd door Dutch op do 28 december 2017, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Lees het zojuist terug, is enkel als kritisch zijn beschreven, graag ook zo lezen niet met het idee dat ik je aan wil vallen. Juist niet, ik kan je imput zeker waarderen.
ThaSingleTrackMastah schreef: In Markelo zal je een juist afgestelde 140mm niet snel maximaal gebruiken.
Een goed afgestelde 140mm vork doet in D net zo goed als in NL.
Definieer eerst eens wat jij onder "goed" afgesteld vind vallen?
ThaSingleTrackMastah schreef: Zo’n ding is wat mij betreft een luxe oplossing voor een probleem dat nauwelijks bestaat.
Ja, ik heb een Pike 140 en ik heb wat moeten expirimenteren met tokens en luchtdruk.
Maar nu gebruik ik m in Brabant, in de Ardennen, de Alpen en sinds kort ook in Spanje.
De vork doet t gewoon, no matter what.
Mijn vork doet het met 3 tokens en "goede" afstelling ook prima, denk dat velen (waaronder zeker ikzelf) er super content mee zijn.
Maar stel dat het NOG mooier kan, dat dus :winkie: (iets van probleem wat nauwelijks bestaat... maar toch stel dat)
ThaSingleTrackMastah schreef: Dus uiterst handig bij het afstellen, maar daarna overbodig.
Ik begrijp dat jij zowel in Markelo als Winterberg altijd de max veerweg wilt gebruiken.
Dat kan, maar dan ben je in NL meestal onderweg met een te softe setup.
Maar als dat jouw ding is, waarom niet .?.
Volgens mij probeer je hier je punt te maken zonder zinnige onderbouwing.
Juist niet een keer instellen daarna overbodig. Een keer instellen voor reguliere ritten en juist de ondersteuning hebben bij je vork om hem onderweg net iets meer ramp control te hebben als je het echt nodig hebt.
Het gaat niet om een softe vork, het gaat om een nog soepeler aansprekende vork.
Misschien vindt je het linkje hierboven interessant om door te lezen :wink:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dutch schreef:Juist niet een keer instellen daarna overbodig. Een keer instellen voor reguliere ritten en juist de ondersteuning hebben bij je vork om hem onderweg net iets meer ramp control te hebben als je het echt nodig hebt.
Ik heb niets tegen een MRP om de karakteristiek makkelijker / in kleinere stappen / ... te beinvloeden (vind het eigenlijk wel een interessant ding), maar ik heb wel m'n vraagtekens bij "onderweg net iets meer ramp control te hebben als je het echt nodig hebt."

Het is niet iets wat je per remote even onderweg versteld (en zelfs dat vergeet je halverwege de afdaling nog geregeld te veranderen in het heetst van de strijd), waarmee de mogelijkheden om het te gebruiken al ernstig beperkt worden:
a) doordat je bovenaan de setting kiest voor het natuurlijke, ruwe deel met lage snelheid of voor die drop halverwege, die paar sprongen met kombochten als je het bos uitkomt, die paar events waar je niet wilt dat hij te ver wegzakt, etc... (misschien niet in Rijssen)...
b) doordat je soms door de omstandigheden (omdat je 'blind' rijdt, omdat je waarom dan ook van je lijn afkomt, omdat je waarom dan ook niet genoeg of teveel snelheid hebt) ineens een heel andere behoefte hebt dan je op voorhand ooit voorzien/ingeschat had.

Is het dan niet meer waard dat de reactie van je fiets daarop zo constant mogelijk is en dat jij weet waar je aan toe bent in plaats van dat je je op dat moment moet gaan afvragen in wat voor setting je ook al weer onderweg was...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Uw mama heeft ook n ramp control.
Toch is ze nog altijd waardeloos
Maarja het was het proberen waard
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

@ Cheeta:
Heb je het hele verhaal gelezen, naar mijn idee heb ik het hoe, waarom en wat ik hierin denk te kunnen behalen uit de doeken proberen te doen iig. Of zijn er toch onduidelijkheden, dan hoor ik die graag!
Onderweg als in als ik s' ochtends bedenk naar Duitsland te gaan de ramp up progressiever te zetten zonder eerst met die tokens te klooien, en zoals ik ook eerder aangegeven heb exacter te kunnen bepalen welke max setting ik nodig heb om in tot die laatste 1% echt lompe acties niet hard in aanraking te komen met de bottom out van de vork.

Reactie van de fiets is daarbij dan natuurlijk een leuke hypothetische uitspraak. Echter is in die omstandigheden prima te leven met een meer progressieve vork (de gehele rit) als de ondergrond en technische omstandigheden daarom vragen.
Ik zie echt het voordeel dat ik nu altijd die grotere progressiviteit in de vork heb zitten en die niet altijd noodzakelijk is.
Maar goed misschien ben ik wel een ouwe zeur en zie ik dingen die niemand verder noodzakelijk lijkt te vinden op een andere vreemde eend (Baron :wink: ) na dan. :o :winkie:

EDIT even @ cheeta toegevoegd
Laatst gewijzigd door Dutch op do 28 december 2017, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

endorfin schreef:Uw mama heeft ook n ramp control.
Toch is ze nog altijd waardeloos
Maarja het was het proberen waard
:~

Mag ik even serieus vragen of ik de lol hierin mis ?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie