Advies gevraagd: Cube AIM Pro 2017/2018

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
SanderL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 december 2017, 14:02

Hi Allemaal,

Ik ben van plan om te beginnen met mountainbiken en wil daarbij een geschikte hardtrailer aanschaffen. Ik heb mijn oog laten valen op de Cube AIM PRO 2017 of 2018 met 27,5" banden.

Is deze fiets geschikt om mee te beginnen, of hebben jullie betere alternatieven in dezelfde prijsklassen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Is in alle opzichten net aan de goedkope kant. De fiets zal je door het terrein heen helpen, maar meer ook niet. De vering werkt maar matig, geeft dus beperkt controle en comfort. De schakelonderdelen werken minder als je te veel kracht zet bij het schakelen (en dat doe je al je bergop probeert te schakelen!). En bij iets fanatieker gebruik heeft de fiets veel aandacht nodig wat onderhoud betreft.

Het kan dus, zeker voor minder spannende rondjes. Maar stel dat je het leuk vindt, dan voldoet deze fiets al snel niet meer en moet je weer gaan investeren.

Dus probeer of iets 2e hands te krijgen in deze prijsklasse, of ga op zoek naar iets vanaf pakweg €750,-. Dan is alles op het niveau dat het terrein-waardig is en de onderdelen ook zorgen dat je meer lol in het fietsen hebt. Cube is dan wel 1 van de beste merken die je kunt kopen in die prijsklasse.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hoi Sander,
Ik neem aan dat je tot €500,- kijkt?

Een paar vraagjes:
- Wil je `m gebruiken voor echte MTBtrails?
- Wat weeg je?
- Ben je een mooi weer fietser of niet?
- Waarom specifiek de 27,5 (aangezien die fiets ook als 29er geleverd wordt)?

Als je echt de tracks wil gaan rijden, heb ik een beetje probleem met de voorvork (coil=staalveer). Die zijn alleen effectief in een bepaalde gewichtsrange. Bovendien is de vork alleen geschikt voor een 9mm as en heeft een rechte stuurbuis (tegenwoordig is >90% tapered/conisch en geschikt voor een 15mm steekas dus vervangen/upgraden kan lastig zijn).
De Tourneygroep (versnellingen) zullen in minder weer/omstandigheden ook sneller verslijten. De Tektro-remmen ken ik niet maar die hebben iirc geen beste reputatie.

Als je deze fiets koopt om het MTBen uit te proberen en later, als je verslaafd ben, gewoon een nieuwe machine wilt kopen is er natuurlijk prima mee te rijden :)

Edit:
Wat Lars zegt :wink:
Laatst gewijzigd door TenZNL op do 28 december 2017, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Wil je beginnen in de zin van eens kijken of ik het leuk vind of heb je al vaker gemountainbiked en word het nu tijd voor een eigen fiets?

En wat is je budget?
De 27.5 inch modellen bij cube zijn er maar in bepaalde frame maten, dus ook eens kijken voor een 29er.

Zelf zou ik gaan voor bijvoorbeeld een 2017 model van de attention of ACID, die kan je misschien nog krijgen met een leuke korting. en heeft een recon Air voorvork.
Je moet alleen kijken of de voor jouw beschikbare maat er nog is.

Mijn broertje rijd al 5 jaar tevreden rond op een Acid, (toen nog met old skool 26"wielen)

https://www.12gobiking.nl/cube-acid-2017
Wel iets duurder dan de door jouw genoemde AIM maar ook met hoogwaardigere onderdelen.

https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2017
Ook deze heeft een recon Air voorvork, dat is een stuk fijner rijden dan een voorvork met een veer.

Verder ook altijd een proefrit maken op de fiets, misschien zit je wel helemaal niet lekker op de fiets.
Ook een goede verkoper ziet meteen of natuurlijk op de fiets zit.

Bevenstaande reacties komen tot dezelfde conclusie: Beter nu wat meer investeren is goedkoper dan over een half jaar gaan upgraden.
Wir wollen leben!
SanderL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 december 2017, 14:02

@Lars TB -> bedankt voor je bericht!

@TenZNL bedankt voor je bericht, achter de vragen vind je de antwoorden ;)

"Een paar vraagjes:
- Wil je `m gebruiken voor echte MTBtrails? --> Yes, maar ook voor eventueel de weg!
- Wat weeg je? -> momenteel weeg ik 75 KG en ben ik 182 cm.
- Ben je een mooi weer fietser of niet? --> mooi weer is meegenomen, maar ook met regen wil ik fietsen!
- Waarom specifiek de 27,5 (aangezien die fiets ook als 29er geleverd wordt)? " - omdat ik heb horen zeggen, dat de 27,5er je meer wentbaarder maakt dan een 29er?

@wesleythomas
Bedankt voor de links, ik ga eens even rondzoeken!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Rond de €700 zit je idd in een veel beter segment en kan je stukken langer vooruit. Je moet voor jezelf afwegen of dat zinvol is of liever een goedkope bak wil om te zien of je het MTBen uberhaupt wat vind. Feit is dat de duurdere onderdelen vaak wel beter bestand zijn tegen offroad gebruik.

Beide fietsen hierboven zijn 29ers maar ik denk dat dat helemaal geen verkeerde keuze is.
Tegenwoordig zijn de 29ers ook erg wendbaar en voor een beginner wss ook wat vergevingsgezinder dan een 27,5. Ook voor op de weg is een 29er lekkerder rijden Op de rechte stukken trap ik me altijd de pl****s op m`n kleine wieltjes :winkie:

Ga anders eens proefrijden op beide wielmaten, een middagje huren kost ook de wereld niet.
SanderL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 december 2017, 14:02

oke super mannen, bedankt voor de reacties. Ik ga mij verdiepen in de Acid en de Attention SL. Ik ben zeer benieuwd naar een 29er....
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ook begonnen met een Cube acid twee jaar mee gespeeld zonder problemen. Inmiddels wel ingewisseld voor een fully ;)
SanderL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 december 2017, 14:02

Ik heb nog wat rondgekeken op internet en ben op de volgende gestuit. Graag jullie mening over de volgende 2 fietsen, zodat ik de knoop kan doorhakken! :)

Cube Attention SL 29er 2017 €699,-

Versnellingen: Shimano Deore/ Shimano XT
Type versnelling: Shimano Deore SL-M610, Rapidfire-Plus
Framemateriaal: aluminium
Aantal versnellingen: 30
Type rem: Hydraulische schijfremmen
Voorvork: Rock Shox, 100mm
Cassette:
Stuur: Cube Rise Trail Bar
Stuurpen: Cube Performance
Crankset: Shimano Deore FC-M612, 40x30x22T, 175mm
Achterderailleur: Shimano XT
Voorderailleur: Shimano Deore
Lockout: ja, vanaf stuur
Shifter: Shimano Deore
Banden: Schwalbe Smart Sam
Voorvork vering: Rock Shox Recon Silver TK AIR, Pop Loc, 100mm

Afbeelding

Focus Black Forest 2015 29er €999,-

Versnellingen: Shimano Deore/XT
Type versnelling: Derailleur
Framemateriaal: aluminium
Aantal versnellingen: 30
Type rem: Hydraulische schijfremmen
Voorvork: Rockshox Reba RL 100mm, 15mm QR
Cassette: 10-speed 11-36T
Stuur: Concept SL, Flatbar, 710mm
Stuurpen: Concept SL
Crankset: Shimano Deore 40/30/22
Achterderailleur: Shimano XT plus
Voorderailleur: Shimano Deore
Lockout: ja, vanaf stuur
Shifter: Shimano Deore
Banden: Continental X-King
Voorvork vering: RockShox Reba RL, 100mm, 15mm QR

Afbeelding

Wat is in jullie ogen dan een kwalitatief betere fiets?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, de Focus heeft betere spullen (o.a. tapered headset, betere vork incl steekas, een 2x crankstel en een +derrie) maar is wel 3 jaar oud (en wellicht aan de prijs voor z`n leeftijd), de Cube is ook geen verkeerde fiets. Ze zitten iig beide op een beter niveau dan de AIM.

Denk dat je met de Focus langer en meer plezier hebt als je het geld ervoor wilt neertellen. Maar nogmaals, de Attention is ook niet verkeerd.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

De focus. Maar die is dan ook 300 euro duurder
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Voor 999 heb je ook de eerdere genoemde Cube acid en als wat zoek ook Andere modellen in de aanbidding en dan heb je wel een nieuwe fiets.
Jo2601
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 19 september 2017, 13:38
Mijn mountainbike: Z.O. Drenthe

Kijk hier eens naar, is goedkoper dan die focus.
En dan heb je een nieuwe fiets..

https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-pro- ... glEALw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De attention sl is al zoveel beter dan de aim, qua prijs/kwaliteit is dit de betere optie imo.
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Als je dan toch 1000 euro wil uitgeven voor die focus uit 2015.
Dan is die LTD Pro die Jo voorstelt een betere keus.

Op de remmen en cassette na volledig XT en 2x 11 ipv 3x10 aandrijflijn.

Maar de attention is ook een fiets waar je wel even mee vooruit kunt, het hangt er dus meer vanaf hoeveel je wil uitgeven.
Bedenk ook dat er nog trappers bij moeten (die een beetje klantvriendelijke LBS er wel gratis bij doet, net als een bidonhouder), en ook iets van kleding, helm en schoenen.
Wir wollen leben!
Plaats reactie