Aankoop lefty

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jurmees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 22 januari 2012, 15:49
Mijn mountainbike: Rocky Mountain element 950 RSL

Ik ben aan het kijken voor een cannondale met een lefty. Nu is m’n vraag waar moet ik op letten bij de aanschaf van zo’n vork. Ben er nog niet heel bekend mee dus graag jullie mening. En wat is het verschil tussen de verschillende types? En wat is het tunen van een vork? Is dat gewoon het onderhoud of kan je een langere veerweg maken?
vader: rocky mountain element 950 rsl
zoon: canyon grand canyon 6.0
zoon: intens spider FRO
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Zou in elk geval niet iets kopen dat ouder is dan de DLR2. De oude Lefty titanium, Lefty Jake en de ELO's links laten liggen.
Allereerst bij de oude types de sok naar beneden doen en kijken of de lagerstrips zichtbaar zijn. Zo ja, dan heeft vorige eigenaar niet heel goed voor de vork gezorgd. Zelfde geld voor krassen etc in de onderpoot. Dan zijn lagers gaar.
Verder even voorwiel eruit en schroefdraad waarmee je wiel vastzet goed checken. Is dit wat "dun" geworden ook laten voor wat het is. Daarnaast altijd goed checken/navragen of de 2spring upgrade is gedaan bij de Hybrid 1 types (die met spatbordje ipv sok).

Wat voor bike zoek je?
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

"links laten liggen" :lol:
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Har77 schreef:Zou in elk geval niet iets kopen dat ouder is dan de DLR2. De oude Lefty titanium, Lefty Jake en de ELO's links laten liggen.
Allereerst bij de oude types de sok naar beneden doen en kijken of de lagerstrips zichtbaar zijn. Zo ja, dan heeft vorige eigenaar niet heel goed voor de vork gezorgd. Zelfde geld voor krassen etc in de onderpoot. Dan zijn lagers gaar.
Verder even voorwiel eruit en schroefdraad waarmee je wiel vastzet goed checken. Is dit wat "dun" geworden ook laten voor wat het is. Daarnaast altijd goed checken/navragen of de 2spring upgrade is gedaan bij de Hybrid 1 types (die met spatbordje ipv sok).

Wat voor bike zoek je?
@Har77
Zou je misschien kunnen zeggen waarom die oudjes links moeten blijven? Zijn die varianten zo dramatisch?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Het gaat om echte oudjes, 10+ jaren. Verkrijgbaarheid van vervangingsonderdelen kan een probleem zijn.
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

pietervl schreef:Het gaat om echte oudjes, 10+ jaren. Verkrijgbaarheid van vervangingsonderdelen kan een probleem zijn.
Dat was toen ze nieuw waren al een probleem.
Gen1 is rotzooi!

Hybride is prima
2.0 met 2spring is zalig en duurzaam
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik vroeg het omdat ik op mijn F2000 uit 2004 zo een oudje heb, een carbon versie met zo een lelijk oud draaiknop eraan (staat carbon lefty op).
Heb hem al een tijd en hij blijft goed functioneren zonder enig onderhoud.
Was een leuke deal dus als die stuk gaat dan zie ik wel weer.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Gaat het eigenlijk om een nieuwe of 2e hands fiets?

Wat betreft tunen, daarmee bedoelen ze aanpassingen van de demper en lucht kamer volume, om de veer karakteristiek beter aan te laten sluiten bij je gewicht en rijstijl.
Ik heb een PBR 2.0, en daarmee kan je zelf eenvoudig de luchtdruk aanpassen en de snelheid van de demping.

Je zou zelf nog aan de slag kunnen met volume spacers, Maar wil je meer aanpassen in de low een high speed demping, dan moet ie ver uit elkaar met speciaal gereedschap
Jurmees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 22 januari 2012, 15:49
Mijn mountainbike: Rocky Mountain element 950 RSL

Oké duidelijk dank je wel
vader: rocky mountain element 950 rsl
zoon: canyon grand canyon 6.0
zoon: intens spider FRO
Plaats reactie