Spaakspanning velgen (laten) controleren?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik ben recentelijk met het achterwiel iets te hard op een oplopend trappetje terecht gekomen. De treden hadden een wat scherpe overgang horizontaal-verticaal. Het resultaat: dubbele snakebite :roll:

Ik wil net de binnenband vervangen toen ik er aan dacht om te kijken of de velg nog rond was. Ik heb geen werkbank oid, dus ik heb het volgende gedaan:

De trhu axle door de de kale velg geschoven (wel met geplakt velglint, casette en remschijf erop), de axle met 1 hand vastgepakt en de velg met de andere hand een zet gegeven. Vervolgens de as met beide handen vastgepakt en het wiel laten spinnen.

Ik kan voelen dat er wat op-neer onbalans op zit als ik het wiel voor me houd. Maar betekent dit nu dat het wiel niet helemaal meer rond is? Aan de spaken zelf hoor of voel ik niets vreemds als ik ze betokkel. Vreemd genoeg: op het voorwiel heb ik het ook maar daar heb ik zover als ik weet nooit de velg geraakt.

Velgen zijn af fabriek, jaartje oud en nooit herspannen.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 895
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Als ik een nieuw wiel bouw hou ik qua hoogteslag 0.5mm als max aan. Dit kun je niet zien op de methode die jij beschrijft, dan moet je nauwkeuriger spul hebben.

Fabriekssets willen nog wel eens gering loslopen, komt omdat ze niet zijn ontstressed bij de bouw. Ga eens aan beide zijdes tokkelen aan de spaken, als er ergens een duidelijke verschil in klank is (lagere toon wil zeggen lagere spanning) kun je hier ook al veel mee fixen als noodoplossing. Gelijke spanning is belangrijker dan axiale of radiale verschillen.
Laatst gewijzigd door Dennisvdb op di 26 december 2017, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als ik geen wielrichter bij de hand heb, dan hang ik hem doorgaans gewoon zonder band terug in het frame/vork... Met een inbussleutel, schroevendraaier, ... er langs kun je niet ontdekken of het 0.4 of 0.5mm is, maar je kunt wel een aardig idee krijgen in welke grootorde het zit.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Tja mijn methode is niet erg robuust, dat weet ik. Vanwege de duidelijk voelbare op-neer uitslag denk ik dan enig herstel wel goed zou zijn. Ik zit niet op het niveau om zelf de spaken te spannen. Ik breng de velgjes deze winter even langs de LBS voor een check-up.
Ja, doei !
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Joepie de schreef:Tja mijn methode is niet erg robuust, dat weet ik. Vanwege de duidelijk voelbare op-neer uitslag denk ik dan enig herstel wel goed zou zijn. Ik zit niet op het niveau om zelf de spaken te spannen. Ik breng de velgjes deze winter even langs de LBS voor een check-up.
Ik leg het nog een keer uit.

Een velg is alleen de buitenste ring van je wiel.
Dat wiel bestaat uit een naaf, spaken en dus die velg.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En een WIEL heeft altijd wel wat onbalans.
Dus zet je wiel in je frame en controleer of de VELG niet slingert of op en neer gaat.
Je kan een tiewrap aan je achtervork maken als aanwijzer.
Die schuif/draai je zo dat het puntje net wel/niet tegen je velg komt, evt tiewrap op de juiste lengte knippen.

Als je er geen goed gevoel bij hebt, of gewoon geld teveel, dan ga je naar een GOEDE handwerker en laat de spaken opnieuw op spanning brengen.
Kies wel een goede, anders raak je van de regen in de drup.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Okidoki. Ik zet morgen de WIELEN :-q even terug in het frame en tussen de voorvork voor nog een eigen testje.
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zou ook gewoon kunnen dat je door de klap een vlakke plek op de velg hebt...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Lars TB schreef:Zou ook gewoon kunnen dat je door de klap een vlakke plek op de velg hebt...
Inderdaad, en als dat vlakke stukje groot genoeg is zal de spaakspanning op die plek wellicht lager zijn geworden. Het zal dan lastig worden het wiel weer rond te krijgen zonder sommige spaken onevenredig strak te moeten zetten.

Zoals eerder aangegeven, kijk eerst in je frame of het wiel nog rond is en “hoor” of er niet te veel verschil in je spaakspanning is. Bij twijfel even iemand zoeken met een spaakspanningsmeter.

Zoals eerder aangegeven is het beter een mooie gelijke spaakspanning te hebben dan een wiel dat perfect 100% rond en recht is maar waarvan de spaakspanning onevenredig is om het wiel rond en recht te houden. In dat laatste geval is het een kwestie van tijd tot er spaken of nippels stuk gaan.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Voor deukjes heb je dit: :-{

Afbeelding

Niet aan te raden bij een hoogwaardige velg trouwens...
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Dennisvdb schreef:Fabriekssets willen nog wel eens gering loslopen, komt omdat ze niet zijn ontstressed bij de bouw.
Klopt, alle fabriekswielen die niet ontstressed zijn lopen na het inrijden in spanning terug. Als ik wielen bouw, en ze op de maximale spanning zet, ontstress ik ze. Dan kan de spanning behoorlijk teruglopen (en zonder opnieuw opspannen dus een slapper wiel zijn). Daarom altijd na het inrijden een eerste servicebeurt (waarbij je dan mag hopen dat de FM de kunde heeft om de wielen opnieuw op de juiste spanning kan zetten).
Dennisvdb schreef:Ga eens aan beide zijdes tokkelen aan de spaken, als er ergens een duidelijke verschil in klank is (lagere toon wil zeggen lagere spanning) kun je hier ook al veel mee fixen als noodoplossing. Gelijke spanning is belangrijker dan axiale of radiale verschillen.
Bij 90% van de wielen zullen de spaken aan de ene kant meer spanning hebben dan de andere (achterwiel: aandrijfkant, voorwiel: schijfremkant). Alleen bij wielen met asymetrische velgen zal de spanning links en rechts dichter bij elkaar liggen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 895
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik had het dan ook over spanning aan dezelfde kant. Dus disc of non-disc voor de voorzijde, of drive of non-drive voor de achterkant.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik heb vandaag de wielen terug geplaatst en met tie-wraps gekeken wat de uitslag naar boven is en wat de uit slag zijwaarts is van de velgrand. Ook heb ik kant na kant alle spaken betokkeld.

Ik denk dat ik me toch maar geen zorgen maak. Ik kan nergens een grote afwijking in tokkelgeluid horen. Het klinkt allemaal best als een hoge 'ploink', om zo maar te zeggen.

De uitslag op de velgrand is minimaal. Op 1 plek in het achterwiel is inderdaad een soort vlakheid te zien, maar de uitslag is denk nog binnen de 1 mm. De velgranden zelf zijn niet noemenswaardig beschadigd dus biba en buba hebben de klap op de trap goed opgevangen. Er zit eigenlijk geen horizontale slag in het wiel. Misschien als fabrieksvelg niet eens zo slecht materiaal :-q .
Het zijn trouwens deze: "DT CSW AM 2.7 Straightpull, 28/28 Spokes, 15QR/X12, 584x23C Tubeless-Ready"

Ik neig er nu naar om de bandjes maar terug te doen en volgend jaar weer eens te kijken.

Edit: de onbalans die ik voelde toen ik de as vasthield zou best eens gekomen kunnen zijn door.... het ventielgat. Ik hang de fiets op de bovenbuis in een standaard en als je dan de wielen spint, dan schudt-ie ook.
Laatst gewijzigd door Joepie de op do 28 december 2017, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je zo inderdaad niets kunt ontdekken, dan zou ik ook gewoon lekker doorrijden. Misschien de komende weken nog even in de gaten houden of er toch niet een spaak los loopt, maar het klinkt nu alsof er weinig aan de hand is.


En inderdaad is die onbalans een goede constatering!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Joepie de schreef:Edit: de onbalans die ik voelde toen ik de as vasthield zou best eens gekomen kunnen zijn door.... het ventielgat. Ik hang de fiets op de bovenbuis in een standaard en als je dan de wielen spint, dan schudt-ie ook.
De onbalans komt niet voort uit onevenwichtige spaakspanning. Een hoogteslag moet al meerdere mm zijn als je dit kan voelen als onbalans.

Ik ken het wiel verder niet, maar als de velg aan elkaar zit met een "sleeve" of pennen ipv gelast veroorzaakt dit naar alle waarschijnlijkheid de onbalans. Niets om je druk over te maken.
Plaats reactie