Achterdemper wisselen
In veel gevallen wel. Als je het over een verschil van een millimeter hebt dan. Zo geven sommige fabrikanten een demper op als 200x50 en andere weer als 200x51. In veel gevallen is dit het verschil in afronding vanuit inches. Maar 190x50 gaat weer niet werken, die 10 mm is te veel.theemutz schreef:Kan ik zomaar een achterdemper verwisselen voor een andere demper met ongeveer dezelfde inbouwmaat en slag?
Dan heb je ook nog afwijkende veersystemen die een speciale afstelling van de demper vraagt. Dan gaat niet zomaar iedere demper werken. Dus het ligt er aan wat je wilt vervangen en wat je er in wilt zetten.
Van hetzelfde merk vaak wel, maar ga er niet van uit. Van andere merken gaat het bijna nooit passen.theemutz schreef:Passen de bussen die in mijn huidige demper zitten automatisch in de nieuwe?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dank je voor de snelle reactie.
Ik wil een fox float triad ( Specialized specific , 182 mm inbouwmaat x 38 mm slag = 105 mm veerweg) eventueel wisselen met een fox Float CTD met een inbouwmaat van 184 mm en een slag van 44 mm= 120 mm veerweg.
Ik wil een fox float triad ( Specialized specific , 182 mm inbouwmaat x 38 mm slag = 105 mm veerweg) eventueel wisselen met een fox Float CTD met een inbouwmaat van 184 mm en een slag van 44 mm= 120 mm veerweg.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Fotootje vd Triad?
(Uitgebouwd)
(Uitgebouwd)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Type Specialized?
(vrees dat je op de diameter van de demper vast loopt, als de bevestiging al gaat werken, zoals TSTM vermoedt)
(vrees dat je op de diameter van de demper vast loopt, als de bevestiging al gaat werken, zoals TSTM vermoedt)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
ALs je zo'n demper hebt, gaat het niet lukken met een gewone demper uit een andere fiets. Die Y vormige aansluiting past alleen op Specialized specifieke dempers.
Ook kun je niet zomaar een demper met meer slag monteren. De kans dat de vering ergens tegen je frame botst is heel groot.
Ook kun je niet zomaar een demper met meer slag monteren. De kans dat de vering ergens tegen je frame botst is heel groot.
https://www.bikeyoke.de/en/bikeyokes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Die ziet er redelijk normaal uit.
Ik zou denken dat een andere Fox zo past.
(als je je eigen Triad uitbouwt kan je de oogjes opmeten)
Maar is revisie / customization van de Triad geen optie ?
Ik zou denken dat een andere Fox zo past.
(als je je eigen Triad uitbouwt kan je de oogjes opmeten)
Maar is revisie / customization van de Triad geen optie ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hebben fox en rockshox niet dezelfde afmetingen/ diameter van de bevestigingspunten zodat alleen de bussen die in de bevestigingspunten/ eyelets komen het verschil maken?Brambo schreef:dempers blijven altijd een puzzel, ik ben zelf ook aan het experimenteren met een stumpy en andere dempers, bushings zijn ook vaak een ding.
@ TSTM. Ja, revisie is natuurlijk ook een optie maar voor dat geld heb ik ook bijna een nieuwe, modernere ( wellicht betere?) RS Monarch RL demper. De vraag is natuurlijk of die past.
Oog - oog van huidige is 182 mm. De Fox en Monarch heb je met 184 mm, dus dat zal wel lukken denk ik. Alleen de slag van de huidige is 38 mm terwijl de andere 44 mm zijn. Volgens mij gaat de veerweg achteren dan met 15 mm toenemen. Ik zal woensdag als ik ga sleutelen eens kijken of dat een probleem wordt. Dan natuurlijk nog de vraag, zoals Brambo al aangaf, of het met de bushings en zo gaat passen.
Revisie is in ieder geval de meest veilige optie
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Vooropgesteld dat het past, ga je dan niet de geometrie (teveel) wijzigen? Je drukt het achterwiel 2mm verder naar beneden en nu lijkt 2mm niet heel veel maar wat doet dat voor de zitbuis- en balhoofdshoek?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Grootste risico is dat je door die langere veerweg iets gaat raken. Dat is makkelijk genoeg uit te proberen met een lege demper van de nieuwe lengte/slag maar dan moet je die wel hebben liggen
Waarom sommige merken het steeds nodig vinden om met minimale afwijkingen van gangbare standaards te werken ontgaat mij. Ik kan daar geen technische, maar alleen commerciële redenen voor bedenken.
Voor mij echt iets dat meespeelt bij het maken van een keuze voor een bepaald frame/fiets. Die stomme pullshocks van Scott en Cannondale bijvoorbeeld, dat moet je toch niet willen. Reden die fietsen beter dan de concurrentie? Nee...
Idem dit Specialized gedoe, je zit vast aan een verouderde demper reviseren of (indien mogelijk) onderdelen te gebruiken die net niet passen.
Waarom sommige merken het steeds nodig vinden om met minimale afwijkingen van gangbare standaards te werken ontgaat mij. Ik kan daar geen technische, maar alleen commerciële redenen voor bedenken.
Voor mij echt iets dat meespeelt bij het maken van een keuze voor een bepaald frame/fiets. Die stomme pullshocks van Scott en Cannondale bijvoorbeeld, dat moet je toch niet willen. Reden die fietsen beter dan de concurrentie? Nee...
Idem dit Specialized gedoe, je zit vast aan een verouderde demper reviseren of (indien mogelijk) onderdelen te gebruiken die net niet passen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De nw demper heeft een iets langere slag.
Als je je oude uitbouwt (onvermijdelijk) kan je de achterbrug vrij bewegen en kan je zien wat er gebeurt met die paar extra mm.
Ooit een SID demper vervangen door een Fox, dat pastte gewoon 1:1, maar dat was in 2004...
Als je je oude uitbouwt (onvermijdelijk) kan je de achterbrug vrij bewegen en kan je zien wat er gebeurt met die paar extra mm.
Ooit een SID demper vervangen door een Fox, dat pastte gewoon 1:1, maar dat was in 2004...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Oh toen wij nog 1 maat wielen hadden en de rest ook niet zo complex was.... Tja die goede oude tijd hahahaThaSingleTrackMastah schreef:De nw demper heeft een iets langere slag.
Als je je oude uitbouwt (onvermijdelijk) kan je de achterbrug vrij bewegen en kan je zien wat er gebeurt met die paar extra mm.
Ooit een SID demper vervangen door een Fox, dat pastte gewoon 1:1, maar dat was in 2004...