Uitgesleten kooi shimano spd pedalen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Gisteren eindelijk eens tijd gehad om aan mijn pedalen te sleutelen. Ik had nog gebruikte M520 pedalen liggen, dus heb daarvan de onderdelen één voor één overgezet.

Allereerst heb ik de klemplaat (voorste deel van de kooi) vervangen. Klemplaat is eenvoudig te verwijderen door de 3 inbus bouten los te draaien. Bij inspectie kon ik wel zien dat deze aan de onderkant behoorlijk was uitgesleten. Vervolgens de klemplaat van de M520 gemonteerd. Deze was reeds gebruikt, maar op het oog toch een stuk minder uitgesleten. Vorm lijkt identiek te zijn met de M959, maar materiaal is wel duidelijk van een andere legering. Montage heb ik gedaan door het pedaal in te klemmen in een bankschroef en de klauw met een schoevendraaier open te houden, zodat je met de andere hand de klemplaat kunt monteren.

Vervolgens heb ik het pedaal uitgetest, maar helaas was er niet veel verbetering te merken in de klemkracht. Bij inspectie bleken ook de klemklauwen (achterste deel van de kooi) uitgesleten. Slijtage was aan de buitenkant (door het naar buitendraaien van de schoen). Dus vervolgens heb ik de klauwen omgewisseld: klauwen van linkerpedaal naar rechterpedaal en omgekeerd. Opnieuw getest, en helaas opnieuw weinig verbetering.

Als laatste poging heb ik de veertjes van de remklauwen nog vervangen met de veertjes van de M520 pedalen. Opnieuw zonder verbetering.

Misschien dat ik het nog eens ga proberen met onderdelen van een nieuw M520 pedaal, maar voorlopige conclusie is toch wel: het is niet de moeite waard. Heb gisteren aan het einde van de dag dus maar nieuwe xt pedalen besteld.
Laatst gewijzigd door way2go op ma 25 december 2017, 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Remklauwen? Autocorrect mag ik hopen?
Give me little bits of / more than I can take
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

ak-77 schreef:Remklauwen? Autocorrect mag ik hopen?
Ja, typefoutje. Bedoelde klemklauwen (of whatever naam je die dingen wil geven).
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Bedankt voor je info. Heb hier ook een setje xtr's liggen met het zelfde euvel. Laat het er maar bij zitten. 'Rest in peace' voor mijn spd's, na tienduizenden kilometers trouwe dienst
Plaats reactie