Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Blender schreef:Heb zelf ook asfalt km's te maken en regelmatig op UHR met mijn Conti Mountain King 2.2
Ben zelf 73kg. Op welke druk/bar is het best op te pompen bij beide situaties?
Zins vandaag een degelijke fietspomp aangeschaft dus wil ook telkens de bandjes juist afstellen...
Ik rij ze op 1.9 bar op de UHR (met binnenband) en heb zelfde gewicht als jij.
Op de weg rij ik ze op 2.5 bar
Blender
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:44

vandaag ff op 3,2 bar voor + achter gereden, dit natuurljk wel op asfalt.... je rolt wel als een racefietsje als de druk lekker hoog is! zal binnenkort die 1,9 proberen op de UHR, maar ik denk dat die maybe nog lager kan?...? we gaar het zien, bedankt voor jou instelling :)
MountainMac
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 17:36
Mijn mountainbike: SC Tallboy 3/ Specialized Turbo Levo Comp

Om wat grammen (en ik vond de Minion niet voorspelbaar genoeg) te sparen de Maxxis Minion DHF 29x 2,3 en Ardent Race 29x 2,35 er af gehaald en Schwalbe RaRa en RoRo 29x2,25 tubeless erop gezet met de nieuwe Addix Speedgrip compound. Luchtdruk voor RoRo 1,6, achter RaRa 1,7.

Dit scheelt ruim 500 gram, dat merk je behoorlijk in de wendbaarheid. Erg tevreden, rijd licht, veel grip en vertrouwen op een wat modderachtig Zeist afgelopen zondag. Druk achter kan nog wat lager.

Gewicht rijder 90kg. Velg intern 24 mm.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

MKII vs RoRo na een modderige rit over heftiger terrein waarbij de MKII voorop lag en de RoRo achter.

MKII
De agressiefste van de twee. Doet mij denken aan een Doberman. Duidelijk is dat de MKII meer grip heeft. Lost ook beter modder en klei dan de NoNi. Vraagt wel om een agressievere rijstijl. Past in die zin goed op een 29er. Is ook leuk om te doen, gooien smijten en dan veel grip hebben. Gooi je de mtb plat dan grijpt ie vast, daar kun je echt op vertrouwen. Doe je dat niet dan kan ie je wel verrassen.
Natte boomwortels had ik helaas niet, wel een natte rockgarden waar de band zich prima houdt. Stevig karkas is dan echt een meerwaarde.

RoRo
Gemoedelijker, meer een labrador. Rol verrassend makkelijk. Rondere band, meer een geheel. Is daardoor voorspelbaarder. Goed vast laten bijten is er minder bij. Heeft geen extra reserve. Wat niet hetzelfde eis als weinig grip hebben.

Een agressieve achterband met lage rolweerstand. Dat klinkt als een combinatie die niet kan. Wie heeft de tip? Vittoria, Maxxis?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nu heb ik totaal geen verstand van karakters van honden (al spreekt op een of andere reden de Boerboel me het meeste aan, waar ik weer geen band bij kan verzinnen) maar...

... afhankelijk van de condities waarin je dat zoekt zou je dat over de "semi-slick" enduro banden kunnen zeggen... Rol weerstand is redelijk laag en qua bochten moet je er agressief mee rijden om de zijnoppen (van het formaat DH band) aan het werk te zetten... Edoch:
* in een rechte lijn moet je in ieder geval niet agressief met de achterrem omspringen (vraagt in natte omstandigheden fijngevoeligheid) en
* de overgang kan waarschijnlijk ook niet bij iedereen enthousiaste reacties losmaken (op een schaal "aan/uit" <-> "heel geleidelijk", zit het IMHO meer aan de "aan/uit" kant dan "heel geleidelijk").
* op niveau rolweerstand van populaire XC achterbanden zit je nog steeds niet.

Noppen op de middenbaan inkorten van je favoriete agressieve (trail)band wil ook helpen om de rolweerstand naar beneden te krijgen, analoog aan...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Goede schrijf kwaliteiten cheeta. Katachtige spreken meer tot de verbeelding..
Edoch metaforen en banden. Rolweerstand van een XC band in combinatie met voor een MKII, nee dat wordt hem niet.
Maxxis Forekaster ziet er wel passend uit.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik rijd in zomerse omstandigheden de Wild Race'R. Die rolt licht en heeft door de zijnoppen toch grip.

Nu een Forekaster maar heb niet het idee dat die superlicht rolt. Al is het maar waar je hem mee vergelijkt. Zet je hem bij de MKII dan rolt hij erg licht. (Ik vind de MKII echt behoorlijk zwaar rollen (2.4)) Ook daar is een Wild Grip'R prettiger (edit) in mijn eigen beleving en routes natuurlijk
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Eens, MKII 2.4 rolt behoorlijk zwaar. Jij hebt dus met zowel de MKII als met de Forekaster gereden. Hoe vind je de bochtengrip van de Forekaster?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik begin meestal in de winter met die nieuwe MKII. Tegen de zomer heb ik dan mijn enduro semi slick.... :wink:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Jurriaan schreef:Eens, MKII 2.4 rolt behoorlijk zwaar. Jij hebt dus met zowel de MKII als met de Forekaster gereden. Hoe vind je de bochtengrip van de Forekaster?
Verrassend goed... :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Jurriaan schreef:Eens, MKII 2.4 rolt behoorlijk zwaar. Jij hebt dus met zowel de MKII als met de Forekaster gereden. Hoe vind je de bochtengrip van de Forekaster?
Ik rij hem enkel achter. Daar doet hij prima zijn werk. Enkel op hele natte wortelpartijen glijdt hij weg. Of als de ondergrind totaal doorweekt is met opdooi zoals laatst. Maar in die omstandigheden draaide de Grip'R van mijn bikemaatje ook doelloas rond. De forekaster loat de rommel dan wel supersnel. En dat is weer een pre.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Jurriaan schreef: Een agressieve achterband met lage rolweerstand. Dat klinkt als een combinatie die niet kan. Wie heeft de tip? Vittoria, Maxxis?
Vittoria Goma TNT? Qua aggressie doet dat niet onder voor een MK, rolweerstand valt mij erg mee. Maar verwacht geen natuurlijk Roro op dat gebied.
Give me little bits of / more than I can take
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Even een vraagje, vind wel vanalles maar kan niet echt een goeie band vinden.
Ik heb nu een cube stereo 140 uit 2015 en voor ligt er nu nob nic 2,35 op..
Achter een 2.25 maar vind het er niet uitzien, weet iemand een bandje van ong 2.35 of zelfs 2,4 om er achter op te leggen en die een beetje vergelijkbaar is met de racing ralph? Het gaat om een 27,5 wiel trouwens.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet helemaal hetzelfde als een Ralph, maar de Rock Razor zou kunnen voldoen.
Middenprofiel à la Ralph, met zijnoppen die veel forser zijn. Dus een rolweerstand die beter is dan van grovere banden, maar in bochten en off camber meer grip dan een Ralph. Bovendien snakeskin karkas dus redelijk stevig.

Nadelen zijn ook al genoemd: in echte modder hebben de kleine noppen hun beperkingen, en Cheeta vermeld het aan/uit gevoel bij de overgang van midden- naar zijprofiel. Al kan ik niet zeggen dat ik dat herken, maar misschien rijd ik daarvoor niet agressief genoeg.
Voor mij in elk geval al jaren mijn voorkeur als achterband op mijn trailbike.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jeronimo73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 3

Het hele jaar door rij ik met een RaRa acherband en RoRo voorband, beide 2,25" snakeskin en tubeless op 1,8 bar. Als het modderig is heb ik achter nog wel eens (te) weinig grip (voor al achter) maar dat komt maar zelden voor. Met deze combi kom ik dus prima het hele jaar door op de routes die ik het meeste rijd (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen). Ook op meer rotsachtige ondergrond (fiets mee op vakantie in Frankrijk) heb ik nog geen problemen gehad.
Remmen kan altijd nog
Plaats reactie