Universele goede Voetpomp

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Wie helpt me met de keuze voor een goede fietspomp (voetpomp voor thuis in Garage)

Toepassing: Racefiets, MTB en Auto

Ik zie van Lezyne een pomp met een geschroefde nippel passend op alle ventielen waarbij wordt geclaimd dat er geen lucht lekt.

Maar is een geschroefde zoals van Lezyne aan te bevelen boven de klemming van bijv een SKS Rennkompressor?

Zag net ook nog n BBB BFP31 airblaster. Maar daar betaal ik 4-5 tientjes voor de looks denk ik.

Oh ja.. Ik zet graag de fatbike op een redelijk nauwkeurige druk ergens rond de 1 bar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een pomp die ook bedoeld is voor racefiets bandjes gaat tot 8 a 10 bar.
1 bar is dus 1/8 of 1/10 vd schaalverdeling.
Nauwkerig /zinvol aflezen is dus heel lastig.

Zelf al jaren een Joe Blow, tevreden mee.
Maar voor een fatbike is dit misschien iets?
voetpomp voor autobanden met dubbele cylinder
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Die schaalverdeling/nauwkeurigheid is een dingetje idd.

Maar is een geschroefde nippel te prefereren boven een klemming aan het ventiel?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

skidje schreef:Die schaalverdeling/nauwkeurigheid is een dingetje idd.

Maar is een geschroefde nippel te prefereren boven een klemming aan het ventiel?
Maakt niet zoveel uit, zolang de klemming goed is (SKS, Jumbo, Aligator). De schroefverbinding van o.a. Lezyne kost wat meer tijd maar werkt ook prima, enige nadeel is dat je (ik :wink: ) soms de binnenkant van je Presta (frans) ventiel mee losdraait ..... en dan kun je weer opnieuw beginnen. Dat is mij al meerdere keren overkomen met de Lezyne minipompjes die verder overigens uitmuntend werken.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Ik heb zelf een pro pomp maar ik ben niet echt tevreden pas een bbb pomp geleend die werkte perfect
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb de Topeak Joe Blow met grotere diameter, speciaal voor mountainbike banden. Zit zelfs je fatbike band in 15 slagen vol! De Topeak kop bevalt mij zeer goed, met die schroefkoppen heb ik altijd ruzie.

Enige nadeel is dat je nauwelijks boven de 5 bar komt. Daarvoor heb ik dus een 2e pomp, BBB met een Topeak kop!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Topeak kop vind ik ook fijn, beter dan die van SKS en Leyzine.
SKS lekte bij mij steeds (paar keer een nieuwe gehad, maar dat loste niets op) en Leyzine schroeft idd vaak de kern van je presta ventiel los.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor hoge druk is die Rennkompressor wel echt top. Ik heb dat ding al vijftien jaar en de SKS kop met twee "gaten" (presta en schrader) doet het gewoon goed.

Mocht de afleesbaarheid een probleempje zijn is een los digitaal metertje misschien wat.
Een pomp die echt goed werkt op hoge drukken zal altijd wat meer tijd nodig hebben voor een hele dikke band, en misschien ook wel een iets minder nauwkeurige schaalverdeling hebben voor de lage drukken van een fatbikeband.

Ik had er eerst nog een goedkope (<10 euro) Lidl pomp bij, met SKS kop en die werkte juist erg goed op lage drukken, veel meer opbrengst. Maar dat ding staat al een jaar uitgeleend bij mijn broer... :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Op basis van bovenstaande gekozen voor de topeak joeblow sprint. Had van Rosé nog een 10 EUR te goed. Dus samen met een extra kop hopelijk snel in huis. Extra kop gaat op oude goedkope voetpomp voor lage drukken. Thx...

Een geschroefde kop geeft idd af en toe sores. Werkt over het algemeen goed maar blijkbaar die topeak en SKS rennkompressor ook. Hoewel ik in een review iemand een topeak kop zat kopen voor zijn SKS!!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op die uitgeleende pomp zit zo'n SKS kop die je zo over een presta ventiel drukt. Ik had er geen klachten over, eens in de zoveel jaar een nieuw rubbertje erin, meer niet. Ik kocht er dan twee tegelijk, zit je nooit zonder en die dingen kosten ook niks.

Ook met racebandjes die ik op dik 7 bar zette geen lekkages.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn ervaring was dat de sks kop altijd lekte via het gat dat je niet gebruikte.
SKS gaf me telkens een nw kop die hetzelfde euvel had, blijkbaar een hele serie slechte koppen.
Werd er moe van en heb toen zo’n messing kop bij de fietsenmaker gehaald. Enkel voor presta en gewone ventielen, maar dat werte tenminste.
De pomp heb ik weggemikt toen ik met tubeless aan de gang ging.
Na een tijdje stevig pompen klapte de slang, net toen de band zich begon te zetten.
Slechte stuk er tussenuit, nieuwe poging, zelfde resultaat.
Beetje boos geworden waardoor de SKS onbruikbaar werd :(
JoeBlow besteld en sindsdien blij en tevreden :)
Omdat ik lui ben heb ik een tijdje later wel een compressor gekocht ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:Beetje boos geworden waardoor de SKS onbruikbaar werd :(
Je gebruikt je telefoon alleen om te bellen en niet om dit soort situaties in beeld te brengen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toen gebruikte ik de telefoon alleen nog om te bellen.
Bovendien zaten mn vingers onder de latex ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef:Beetje boos geworden waardoor de SKS onbruikbaar werd :(
Was het gat in de vloer van je werkplaats erg groot? Die gietijzeren voeten zijn nogal zwaar! :-{

Ik heb zo'n prachtige Topeak JoeBlow Mountain. Technisch prima pomp met als enige merkwaardigheid de inwendige weerstand van het systeem. Daardoor lijkt het alsof het meer kracht kost dan je feitelijk nodig hebt om de band op druk te brengen.

Niet aan te bevelen voor racebanden trouwens.

Ik denk dat de JoeBlow Twin Turbo een nette pomp is voor de TS. Wel even 110 euro's aftikken... :((
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ergens rond 1985 kocht ik een voorloper van de SKS Rennkompressor (Wittberg). Deze heb ik vorige maand vervangen door zijn oranje opvolger van SKS. Aan het ontwerp is geen r**t veranderd. Waarschijnlijk is dit de laatste hogedrukpomp die ik gedurende mijn leven zal kopen. De bandjes van de rollator zal de zuster er tzt ook nog wel mee op kunnen pompen.
Wel af en toe een nieuw rubbertje in de kop plaatsen.

https://www.mantel.com/blog/review-sks-rennkompressor/

Als ik de aanschafprijs door het aantal BJ's deel, dan is hij bijna gratis.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie