Time Atac XC (xc2 vs xc6) edit: of Crankbrothers?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Dag mede forumers.

Graag zou ik van de gene die de Time Atac xc pedalen gebruiken iets willen weten.

Ik ben van plan Time Atac pedalen aan te gaan schaffen ivm aanhoudende knieklachten. Ook na een Bike fit zijn de klachten niet volledig opgelost. Daarom lijkt het mij het proberen waard om de spd's eens te verruilen voor Time.

Nou ben ik benieuwd in hoeverre het een noodzaak is om de veerspanning van de pedalen te kunnen instellen. Ik lees op buitenlandse fora veel klachten over het loslopen van de stelschroef, breken van de veren en dat men over het algemeen niet super tevreden is over de bouwkwaliteit. Al zijn het wel wisselende reacties

Het afstellen kan vanaf de XC6 pedalen. XC 2 pedalen zonder stelschroef kosten ongeveer 45 euro, XC 6 kost gelijk het dubbele. Dus is 40 euro voor een stelschroef het wel waard. (wat ook nog eens een gammele constructie lijkt te zijn)

Toegegeven zien de XC6 pedalen er wel mooier uit, maar als eenmaal de schoen er op staat zie je er toch niets meer van.


Wie kan mij van meer informatie voorzien?

Alvast vriendelijk bedankt,
Thijs.
Laatst gewijzigd door thijsgillijns op di 26 december 2017, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon Neuron CF9 2022
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Ik fiets al >15 jaar met Time Atacs, nog nooit de noodzaak gevoeld om ze af te stellen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1578
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik heb geen ervaring met de Atac, maar misschien helpt onderstaande een beetje:

Ik heb jaren met Time RXS racepedalen op mijn wegracert gereden (ook vanwege knieproblemen overgestapt van Shimano SPD-SL naar Time) en daar zat hetzelfde systeem in als de Atac's voor wat betreft de veerspanning. Het is een belachelijke meerpijs, maar ik vond het wel prettig dat ik ze kon instellen. Afgezien van de kracht die je nodig hebt voor in- en uitklikken, heeft het ook nog effect op de bewegingsvrijheid als je ingeklikt zit: de veer duwt harder of zachter tegen het schoenplaatje, dus je hebt ook meer of minder kracht nodig om je voet te draaien, alhoewel dat verschil vrij subtiel is. Het fijne van Time vond ik dat het niet automatisch je voet centreert. In die jaren wel 4 paar pedalen -deels onder garantie- versleten vanwege de slechte lagerkwaliteit...

Op de MTB ben ik gestart met Crankbrothers, juist vanwege die bewegingsvrijheid, maar dat was toch wat te veel van het goede naar mijn smaak. Hier ben ik overgestapt naar ... Shimano SPD. Geeft m.i. ook voldoende vrijheid en centreert ook niet automatisch.
carbon bike, titanium collarbone...
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Zoals verwacht twee verschillende antwoorden. Dat geeft niet alleen ben ik nog niet overstag. Nog meer ervaringsdeskundigen?

Vreten de laatste serie time pedalen de schoenzool ook op net zoals de CB?
Gezien het feit dat Time nu ook vierkante veren gebruikt ipv rond?

Of zullen juist CB candy / eierklopper een beter alternatief zijn.

Mvg
Thijs
Laatst gewijzigd door thijsgillijns op ma 25 december 2017, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

ollie schreef:Ik fiets al >15 jaar met Time Atacs, nog nooit de noodzaak gevoeld om ze af te stellen.
Same here. Bike24 heeft soms mooie aanbiedingen (recentelijk zowel xc4 als xc8 voor mooie prijs gekocht)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Zijn ze zool vriendelijk?
Ik heb zelf een composiet zool, geen carbon.
Canyon Neuron CF9 2022
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Ik rijd ook al ongeveer 10 jaar met de Atacs. Afstellen is niet nodig m.i. Mits je sterk genoeg bent kom je er altijd wel makkelijk uit, zolang je maar flink zijdelings beweegt.

Qua zool vreten met mijn shimano schoenen geen problemen gehad, maar ze "beschadigen" de zolen w.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Tevreden Time Atac XC en MX pedalen gebruiker. (Sinds 1995, diverse soorten gehad en nog in gebruik)
Met Shimano, Northwave, Fizik en FiveTen schoenen.
Nimmer aan de afstelling hoeven draaien. Nimmer problemen gehad. Geen rare dingen aan mijn schoenen kunnen ontdekken.

Voordeel van de carbon versie is dat ze steviger en wat lichter zijn.
Maar de goedkopere doen het ook prima.
De titanium versie is nog lichter, maar aanzienlijk duurder.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 282
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

rij al zeker 10 jaar met time of mavic (hetzelfde) verstelling veerspanning niet echt nodig. Onderhoud simpel. dopje eruit draaien vullen met vet ,dopje erin en weer verder. Gaan volgens mij net zo lang mee als shimano. Ook op de racefiets time, is indertijd begonnen ivm knieklachten. In de aanbieding kun je inderdaad voor een tientje of vier vijf pedalen kopen. Een ander verschil op de mtb is dat shimano steeds moeilijker uitklikt met versleten plaatjes, en bij time het inklikken dan moeilijker gaat. Kortom ik vind ze prima
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Iedereen bedankt voor de info.
Ik ga een setje time bestellen. Eerst maar de goedkope variant omdat het voor mij ook maar proberen is en ik me nog steeds afvraag in hoeverre ik de verstelfunctie ga gebruiken.

Over CB lees ik veel klachten over duurzaamheid dus die laat ik links liggen.

Mvg
Thijs.
Canyon Neuron CF9 2022
Plaats reactie