SingleBe Onyx 29er

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Enn 29er in staal en star werkt prima, ik heb er zo ook een paar.

In de early days deden we niet anders.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Erg mooi eindresultaat, alles klopt qua afmontage enzo! :-q
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Heckler40 schreef:Enn 29er in staal en star werkt prima, ik heb er zo ook een paar.

In de early days deden we niet anders.

Enjoy!!
Klopt. Is alweer mij derde starre SingleBe. Het is anders fietsen met een starre stalen mtb, iets meer werken met je hele lichaam. Maar ik haal daar veel voldoening uit.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Schitterend. Volkomen in balans.
Rijdt het ook zo?
En kun je al iets zeggen over die onderdelen van Funn?
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Cyclist schreef:Schitterend. Volkomen in balans.
Rijdt het ook zo?
En kun je al iets zeggen over die onderdelen van Funn?
Kom toevallig net terug van het eerste ritje.
Rijdt echt super. Stuurt lekker direct door de korte stuurpen. De wielen zijn echt erg fijn. De brede velgen zijn echt een voordeel. Rij met erg lage druk, en heb onzettend veel grip. Wat betreft de afstelling: ik verander niks meer. Voelt gewoon goed zoals het nu is.
Ik ga nog wel andere grips en zadel monteren. Het rood vind ik net wat minder lekker smoelen.
Wat de Funn onderdelen betreft: heb wat info gevraagd en gekregen bij Funn.
Grootste drempel voor mij als ik het wil gaan verkopen is de produktaansprakelijkheid. Maar ik heb deze week een verklaring/certificaat zwart op wit gekregen, dat Funn wereldwijd de produktaansprakelijkheid op zich neemt.
Oftewel, ik ga binnenkort hun spullen importeren.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Het verbaast me niet dat het super rijdt. Zo ziet-ie er ook uit :-q

Kan me voorstellen dat je de productaansprakelijkheid niet van Funn over had willen nemen. Moet wel leuk blijven natuurlijk. Maar de onderstellen zien er goed uit, ik ben benieuwd naar de ervaringen op langere termijn.
In ieder geval leuk dat je de stap neemt en ik wens je veel succes!
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Laat ik het zo zeggen. Er zijn genoeg bedrijven, waarvan je niets meer verneemt als je ze mailt over produktaansprakelijkheid.
En bij Funn werd daar meteen op geantwoord dat ze me alke info wilden sturen die ik nodig had.
Dus dat vind ik al prettig.
En bedankt :-q . We gaan het zien. Ik ga het op mijn gemak regelen. Haastige spoed is zelden goed he
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

En?! De Onyx al goed aan de tand gevoeld? :-D
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

One Only schreef:En?! De Onyx al goed aan de tand gevoeld? :-D
Jazeker. Zondag even route Best gereden.
Ik ben helemaal tevreden thuis gekomen!
De houding op de fiets is meteen helemaal goed, dus daar verander ik niks meer aan.
De fiets stuurt lekker direct, maar niet zenuwachtig. Dus dat heeft ook prima uitgepakt.
Hetgene waar ik nog het meest blij van werd zijn de wielen.
De combi brede velgen, 2.35" banden en lage druk is echt super. Wat een grip en comfort levert dat op zeg.
Er zijn ook 2 dingen die ik ga veranderen: zadel en grips. Ten eerste vind ik de kleur rood niet mooi smoelen op deze fiets.
Tja, je weet vantevoren niet exact hoe het eruit komt te zien, maar eerlijk is eerlijk, dat rood is wat minder geslaagd.
Dat is de reden dat het zadel wordt vervangen door een Spank Oozy zadel. Pas leverbaar vanaf januari.
De grips hebben ook rood, maar voornaamste reden om die te vervangen is dat ze voor lange afstanden denk ik voor mij niet genoeg comfort geven.
Dus ik ga er ESI Chunky op zetten, met Supacaz eindkapjes.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Lekker bezig.

Iets subtiel maar ik zie dat je van de s-vormig gebogen achtervorken op de Guarana nu een hele rechte achterkant hebt op de Onyx 29er. Was dat nog een punt van overleg in de ontwerpfase, of een gevolg van de keuze voor een buizenset misschien?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Mbt de velgen, told you so :-q Rij jij ze tubeless, en welke bandenspanning hou jij aan? Ik voor 1,5 en achter 1,7 bij 70kg schoon aan de haak.

Rode parts goed matchen is idd vaak lastig. Is op foto’s altijd rood maar dan in de praktijk vaak toch net anders.

Anyway, tof om te horen dat de SB goed bevalt :-D
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Heckler40 schreef:Lekker bezig.

Iets subtiel maar ik zie dat je van de s-vormig gebogen achtervorken op de Guarana nu een hele rechte achterkant hebt op de Onyx 29er. Was dat nog een punt van overleg in de ontwerpfase, of een gevolg van de keuze voor een buizenset misschien?

Enjoy!!
In de ontwerpfase heb ik laten weten dat ik ruimte wilde voor banden tot zeker 2.4 inch breed.
Gezien ik brede velgen wilde, en een band er dan dus ook hoger op komt te staan, was het ook belangrijk om een wielomvang van 755mm OD te kunnen plaatsen. Hier is de achterbrug op ontworpen.
Wel of geen s-vorm is niet ter sprake geweest.
Overigens heb ik heel wat over en weer gemaild met SingleBe, en zijn er gaandeweg nog wat aanpassingen gedaan aan de geo. Dat van de wielen is daar een voorbeeld van.
Maar de geo is later ook nog aangepast, omdat ik een zadelpen zonder setback wilde gebruiken. Oorspronkelijk was in ontwerp rekening gehouden met een setback. De tekening in mijn eerste post is dan ook niet de bijgewerkte versie. Om een zadelpen zonder setback mogelijk te maken is de hoek van de zitbuis een fractie aangepast, en is de achterbrug 2 mm verlengd.
Ik heb ook nog overwogen om het te laten aanpassen zodat ik incidenteel een geveerde vork kon gaan gebruiken. Omdat ik dit echter wellicht maar tijdens 1 evenement per jaar zou gaan doen heb ik SingleBe laten weten om het toch maar te laten zoals het was (vandaar mijn verwarring daarover laatst. Geen idee waarom ik dat nog in mijn hoofd had :) ).
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Ik zou gewoon eens een geveerde vork proberen, kan nog best eens meevallen met de geo
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Mooie bike. SingleBe rijdt altijd fantastisch... maar ogen ook super, effe wat anders.
Geo lijkt aardig op de mijne, alleen wat minder ruimte voor dikke banden.
Ik rij geveerd ondertussen, na poosje star (Genesis) gereden te hebben. Bevalt ook goed, kan net wat meer en het lichaam houdt het langer vol!
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Omdat ik niet helemaal tevreden was over het resultaat, heb ik toch meteen wat dingen aangepast.
De Magura MT6 remmen zijn vervangen door Hope Tech 3 X2.
Het zadel is een Fabric Scoop shallow race geworden. De zilveren Supacaz eindpluggen voor de grips zijn vervangen door zwarte gepoedercoate Supacaz eindpluggen. De Funn zadelpen is er af, en dat is nu een Thomson geworden.
En de Maxxis Ikon's hebben plaats gemaakt voor de superfijn rijdende Mitas Scylla's.
Uiteindelijk te laat klaar voor BOTY 2017, dus maar ingeschreven voor BOTY 2018.
Beetje laat, maar toch wat foto's die een aantal al in de BOTY hebben gezien :D

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie