Onomstotelijk bewijs dat ik de hendels (naar mijn idee) goed heb gezet
Smithy Serotone - the build
- Cadexrider
- Extreme Biker
- Berichten: 565
- Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
- Mijn mountainbike: Rocks;-)
- Contacteer:
Nice, ziet er erg goed uit met die vork ook!
Is dit het kerkje in Heelsum?
Grt Chris.
Is dit het kerkje in Heelsum?
Grt Chris.
- Smithy
- All rounder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
- Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude
Kijk, dat is nog eens een ingenieurs-oog Dries, inderdaad 35 mm.
Chris, het zit er niet ver vanaf, maar dit was in Hemmen (bij Zetten).
Chris, het zit er niet ver vanaf, maar dit was in Hemmen (bij Zetten).
- Smithy
- All rounder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
- Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude
Van ontwerp tot werktekening;
Met de speling zit het wel goed;
Ondertussen moest een oud peugeot-frame geofferd worden voor teststukjes;
Verschillende technieken uitproberen om de buizen te bewerken;
En dan...oefenen oefenen oefenen;
Dat valt allemaal niet echt mee zeg! Behoorlijk uitdagend dat hardsolderen, vooral als je het zelf uitvogelt in je schuurtje.
Om op een wat hoger plan te komen, heb ik contact gezocht met Bekking Frameworks. Hij was bereid om me een dagje te helpen. Dus ik met de branderset naar Apeldoorn om daar lekker aan te klooien!
Dat is al veel beter. Hij heeft me een stel handige tips meegegeven, en het leerproces gaat zo echt vele malen sneller en leuker! Maar ik heb ook gezien dat zijn setup gewoon veel beter is; acetyleen met een gasfluxer geeft zo ontzettend veel meer controle over het proces. Bij mijn propaan/zuurstofbrander met fluxpasta zie ik veel minder wat er gebeurt, de flux zit in de weg, en het verloop van 'vast' naar 'vloeibaar' in de messing is veel minder duidelijk dan bij hem.
Maar ik ben niet van plan om direct zo'n setup te kopen, dat is me iets te gek qua aanschafprijs. En ik wéét dat het met mijn setup ook kan, alleen kost het meer opknaptijd. So be it.
En nog een verplicht 'ik heb buizen gekocht' pic;
Met de speling zit het wel goed;
Ondertussen moest een oud peugeot-frame geofferd worden voor teststukjes;
Verschillende technieken uitproberen om de buizen te bewerken;
En dan...oefenen oefenen oefenen;
Dat valt allemaal niet echt mee zeg! Behoorlijk uitdagend dat hardsolderen, vooral als je het zelf uitvogelt in je schuurtje.
Om op een wat hoger plan te komen, heb ik contact gezocht met Bekking Frameworks. Hij was bereid om me een dagje te helpen. Dus ik met de branderset naar Apeldoorn om daar lekker aan te klooien!
Dat is al veel beter. Hij heeft me een stel handige tips meegegeven, en het leerproces gaat zo echt vele malen sneller en leuker! Maar ik heb ook gezien dat zijn setup gewoon veel beter is; acetyleen met een gasfluxer geeft zo ontzettend veel meer controle over het proces. Bij mijn propaan/zuurstofbrander met fluxpasta zie ik veel minder wat er gebeurt, de flux zit in de weg, en het verloop van 'vast' naar 'vloeibaar' in de messing is veel minder duidelijk dan bij hem.
Maar ik ben niet van plan om direct zo'n setup te kopen, dat is me iets te gek qua aanschafprijs. En ik wéét dat het met mijn setup ook kan, alleen kost het meer opknaptijd. So be it.
En nog een verplicht 'ik heb buizen gekocht' pic;
- Smithy
- All rounder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
- Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude
Na het instellen van de mal begint het leuke werk; papieren templates om de buizen plakken en zagen/vijlen maar.
Een tapered balhoofd, omdat ik dat gewoon heel bruut vind staan, zo'n doorlopende lijn met de voorvork zonder lagercups.
Aansluiting op de dropouts vond ik nog het lastigst;
En wat teststukken op de kop getikt om te oefenen (32x1.5, niet helemaal vergelijkbaar met chromoly fietsbuizen maar close enough);
Na heel veel poetsen en schuren;
Een tapered balhoofd, omdat ik dat gewoon heel bruut vind staan, zo'n doorlopende lijn met de voorvork zonder lagercups.
Aansluiting op de dropouts vond ik nog het lastigst;
En wat teststukken op de kop getikt om te oefenen (32x1.5, niet helemaal vergelijkbaar met chromoly fietsbuizen maar close enough);
Na heel veel poetsen en schuren;
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Erg goed, en leuk om te lezen.
Een gravelracert is niet mijn ding, maar het handwerk vind ik schitterend
Een gravelracert is niet mijn ding, maar het handwerk vind ik schitterend
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ook ervaring met Nova Cycles Supply ?baron062 schreef:Ceeway is je vriend!
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Smithy
- All rounder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
- Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude
Buizen uit de U.S.A. laten komen kan ook weer prijzig worden qua verzending. In Europa is helaas niet zo veel aanbod vooralsnog.
Groot inkopen met de framebouwers alhier?
Groot inkopen met de framebouwers alhier?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Is misschien een idee, maar dan beter een nieuw topic openen ?
http://www.cycle-frames.com/bicycle-frame-tubing/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ceeway.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cycle-frames.com/bicycle-frame-tubing/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ceeway.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Vind deze wel interessant;
http://www.cycle-frames.com/bicycle-fra ... 58-DT.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Met 73mm BB, 44mm HT en dropper ST.
http://www.cycle-frames.com/bicycle-fra ... 58-DT.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Met 73mm BB, 44mm HT en dropper ST.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.