Zoek een goede kettingpons

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ben op zoek naar een goede kettingpons onder de 40.- Euro voor Shimano 9-11 speed. Meerdere jaren de Parktool CT-5 gehad, maar bij de laatste (net 1 jaar oud) ging de schroefdraad van de drukpen kapot en sindsdien loopt de drukpen niet meer recht. Daarna de BBB BTL-55 gekocht. Ook hier heb ik problemen met de drukpen. Bovendien neem je de BTL-55 niet maar zo even mee in je zadeltas. Welke modellen kunnen jullie adviseren?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik gebruik al jaren deze:
https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... 1-4-t3260/" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://tacx.com/nl/product/kettingpons-1-2x3-32/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is de opvolger, maar meer plastic.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Ik maak al jaren gebruik van m'n blackburn multitool waar een goede pons op zit;

Afbeelding

Waar ik voorheen nogal wat ponzen vernaggelde, heeft deze toch al aardig wat kettingen ingekort. Voornamelijk in de schuur, zo vaak heb je 'm in het veld niet nodig. Zo lang die pin maar heel blijft als je 'm nodig hebt!

Enige nadeel is tegelijk dat 'ie zo klein is. Je kan moeilijk kracht zetten. Vandaar dat ik voor thuis wel een wat groter model zou willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op mn CB multirool zit er ook zo een.
Werkt prima, maar kost echt veel meer kracht dan bijv die Tacx.
Dikker schroefdraad en goede houvast schelen echt heel veel, als je het verschil eenmaal gevoeld heb wil je niet anders meer.
(haha, dit zou zomaar over heel iets anders kunnen gaan... )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Ik gebruik de Lezyne pons, bijvoorbeeld hier:

https://www.futurumshop.nl/lezyne-chain ... gJ0jvD_BwE
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:
Dat is de opvolger, maar meer plastic.
Opvolger? Dat plastic ding zit al 20 jaar in mijn gereedschapskoffer! Werkt (hoewel niet optimaal) probleemloos zelfs met inmiddels 12 speed!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Kun je nagaan hoe lang TSTM al meegaat.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

ups
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Is die geschikt voor 9, 10, 11 speed?? En heb jij de T3250 (1/2" x 1/8") of de T3210 (1/2"x3/32")? Op bol.com vond ik de volgende review: "Deze kettingpons is gemaakt van plastic en niet heel stevig. Toen ik hem wilde gebruiken draaide ik direct de kettingpons doormidden inplaats van de ketting. Met een metalen kettingpons heb je dat probleem niet, en dan ben je vaak nog goedkoper uit ook".
Laatst gewijzigd door rokl op za 23 december 2017, 21:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik gebruik al jaren deze:
https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... 1-4-t3260/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook hier mijn vraag: geschikt voor 9, 10, 11 speed ??? Op de meeste websites staat dat deze bedoeld is voor kettingen van bromfietsen en geschikt is voor kettingen 1/2x3/16 en 1/2x1/4 (zegt mij helemaal niets).
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Luc151 schreef:Kun je nagaan hoe lang TSTM al meegaat.
Precies :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik heb beide Tacx ponsjes gehad, na verloop van tijd (jaar of 10) en gebruik (misbruik ook) gaat het kunststof hendeltje los draaien van het schroefdraad. Verder wel fijne ponsjes voor een scherpe prijs. Multitool dingetjes van Parktool en Topeak voldoen ook goed. De beste by far ...... Rohloff Revolver ....... maar niet onder de 4 tientjes helaas.

Verder pons ik al bijna 10 jaar niet meer voor mezelf ivm Gates :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rokl schreef:
Is die geschikt voor 9, 10, 11 speed?? En heb jij de T3250 (1/2" x 1/8") of de T3210 (1/2"x3/32")? Op bol.com vond ik de volgende review: "Deze kettingpons is gemaakt van plastic en niet heel stevig. Toen ik hem wilde gebruiken draaide ik direct de kettingpons doormidden inplaats van de ketting. Met een metalen kettingpons heb je dat probleem niet, en dan ben je vaak nog goedkoper uit ook".
Lars TB schreef:Werkt (hoewel niet optimaal) probleemloos zelfs met inmiddels 12 speed!!
T3210

Ik denk dat ik deze al 10 jaar heb en er pakweg 25 kettingen per jaar mee doe. De vorige zal ook 10 jaar oud zijn geweest toen inderdaad zoals Eddy zegt het handvat los kwam. Voor pakweg een tientje val je er dus geen buil aan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie