Nieuwe Five Ten schoenen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Vorige week nieuwe schoenen - flats- aangeschaft van het merk Five Ten 'spitfire'. Zien er op zich goed uit en hebben goede stevige zolen. Echter - niet onbelangrijk - hoe een goed voetbed gemaakt wordt moeten ze daar nog leren. Zo plat als wat. Gelukkig had ik nog zooltje die er mooi inpassen, anders had ik ze direct retour gezonden. Overigens, nu ik die schoenen enkele malen gebruikt heb, denk ik dat een paar veel goedkopere sportschoenen met een fatsoenlijk voetbed net zo goed bruikbaar zijn als flats. Vergeleken met hardlopen (wat ik 50 jaar lang gedaan heb) hebben je voeten zo goed als niks te lijden.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als de zool plat is zoals bij skateschoenen dan kan dat ook prima.
Jaxno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 27 januari 2017, 13:46

Zelf heb ik minimaal een jaar (weet niet precies, ik wissel af met SPD) met flats icm Kswiss-schoenen gereden. Casual, slappe, vlakke zolen. Dat voldeed inderdaad prima. Maar nu heb ik sinds een paar weken FiveTen Freerider Elements en vind dit wel een hele bak verschil. Als ik nu op de pedalen sta, is het zo goed als onmogelijk om mijn voeten te verschuiven zonder ze op te tillen en doordat de zolen stijver zijn wordt de druk meer over mijn hele voet verdeeld. Doordat de zolen stijver zijn en de hele schoen wat steviger is dan de gemiddelde sneaker bieden ze ook iets meer bescherming als je voeten in aanraking komen met stronken, takken en andere obstakeltjes. Binnenin zijn de FiveTen’s wel plat inderdaad maar voor mij zelf geheel niet storend. Ik vind het het prijsverschil met normale sneakers in ieder geval zeker waard.
Schoenen blijft ook denk ik (zoals bijna al je materiaal) een persoonlijke voorkeur.


Edit: spelfout
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

Heb een paar jaar terug de FiveTen freerider "Danny McAskill" editie gekocht.

Heeft al die jaren goede diensten bewezen, door modder in het water (s'zomers) en begint nu wat slijtage te vertonen.

Voor deze winter de 5.10 Freerider EPS Low MTB besteld (moet nog binnenkomen), schijnt ook een goede waterdichte en warme schoen te zijn.
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

triple nickel schreef:Heb een paar jaar terug de FiveTen freerider "Danny McAskill" editie gekocht.

Heeft al die jaren goede diensten bewezen, door modder in het water (s'zomers) en begint nu wat slijtage te vertonen.

Voor deze winter de 5.10 Freerider EPS Low MTB besteld (moet nog binnenkomen), schijnt ook een goede waterdichte en warme schoen te zijn.
Overigens lees ik op de meeste forums of reviews alleen maar goede dingen over de five ten's
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Het is absoluut persoonlijke voorkeur. Als sinds mijn puberjaren loop ik op skateschoenen, en later andere sneaker-achtigen zijn altijd met vrij vlakke binnenzool geweest. Ik zou het op de fiets niet anders willen.
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Ik heb zelf een setjes Freerider pro's, en ik vind de zool wel een stuk stijver dan normale sneakers, dus kwa trap efficiëntie is die wel een stuk beter.
Wel ben ik met de OP eens dat ze wel wat chiquere binnenzolen zouden mogen leveren. Weet iemand nog goeie alternatieve binnenzolen?
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik vond de 5 10 zolen niet erg slecht trouwens. Maar in mijn bergschoenen en laarzen ben ik tevreden over Mysole zooltjes. Te halen bij de buitensport zaak. Die met voetbed en demping zijn 20 euro
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik heb nu al bijna een jaar dezelfde spitfires. De zool is inderdaad erg vlak maar bij het fietsen heb je daar echt geen last van. Ik heb dan eerder last van een meer gewelfd voetbed, wat mijn shimano schoenen hebben. Alleen als je ze als vrije tijd schoen gebruikt ga je het voetbed missen en is de zool te stijf, wat dus bij fietsen precies het verschil maakt tussen deze schoen en een gewoon gimpy.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

oeps
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

het gebruiken van geschikte inlegzooltjes kan wel degelijk een groot verschil maken.
niet alleen bij five-tens maar eigenlijk bij alle schoenen.

gaat in eerste instantie natuurlijk om waat je de schoenen voor gebruikt en hoe lang je dat doet of je er wat van merkt.

een speciaal fiets geschikt inlegzooltje geeft bijvoorbeel wat ruimte aan een zenuw die midden onder je voorvoet doorloopt.
die merk ik pas dat die er zit na zo”n 100km fietsen als ik een soort tintelvoeten kreeg wat als ik zo”n 200km gefietst had het grootste pijntje van allemaal was.

ook in de five tens zijn er modelvarianten met een wat hardere zool meer geschikt voor afstand trappen en flexibelere zolen die je meer verbinding met je fiets geven om een KOM op de downhill neer te zetten.

wat je nodig hebt hangt ervan af van wat je ermee wilt doen.

zit verder in de five-ten schoenen nog wat verschil in de leest van de schoenen, de nieuwere “pro” varianten hebben een wat ruimere voorvoet gekregen wat fijn is voor mensen met zwemflappen zoals ik.

merken inlegzooltjes:
- specialized (moeilijk te vinden)
- spenco ironman - via bol.com, internet, speciale schoenenwinkel. ca 2 tientjes
- ski-bootfitter, betere buitensport wandelschoenenwinkel, hardloopschoenenwinkel kan je ook helpen
Plaats reactie