Rohloff-naaf bij koud weer

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Het gaat mij juist wel om de viscositeit. Ik heb geen reden om te twijfelen aan de kwaliteit van de olie als smeermiddel. De smerende kwaliteiten zijn denk ik ook niet zo temperatuur-afhankelijk.
Als de tandwielen in de naaf moet ronddraaien in een oliebad met een hogere viscositeit, zal dat toch leiden tot meer weerstand?
Wat betreft het verdunnen: Rohloff adviseert zelf om bij temperaturen < -15 graden Celsius de olie 1 op 1 met spoelolie te verdunnen. Ik ga er dus van uit dat dat niet schadelijk is voor mijn versnellingsnaaf.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Je moet onderscheid maken tussen Viscositeit en de eigenschappen.

Motor en vork olie kunnen dezelfde viscositeit hebben maar toch in de praktijk anders werken. Dat heeft met de additieven te maken in de olie. Gearbox olie moet goed plakken om een grote kracht tussen de tanden te kunnen opvangen. Motor olie doet dit doormiddel van een druk vanuit de olie pomp waar vork olie juist zijn viscositeit gebruikt om af te remmen.

Smeermiddel wordt in deze naven anders gebruikt.

Staan er geen gegevens op de verpakking? SAE, API, AGMA of ISO

http://www.werktuigbouw.nl/abc/viscosity.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Er staan geen gegevens op het label van de olie en ook als ik het google word ik niet wijzer.
Ik begrijp dat de eigenschappen van een olie verschillend zijn, afhankelijk van het gebruiksdoel. Maar als een versnellingsnaaf die gesmeerd wordt met versnellingsnaafolie bij koud weer zwaarder loopt, dan heeft dat toch meer te maken met viscositeit dan meer de smerende eigenschappen?
Ik ben niet van plan om vorkolie in de Rohloffnaaf te doen, hoor.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Tegenwoordig gebruiken ze een multigrade olie waar ze voorheen een winter en zomer olie gebruikten?

De viscositeit zou dus warm of koud moeten voldoen. Nu is het zo dat niet alleen de viscositeit weerstand geeft. Neem maar eens deze olie tussen je vingers en bv. die 15W vork olie met ongeveer dezelfde lijn in je schema. Je zal zien dat deze gearbox olie meer plakt waar die 15W veel gladder aanvoelt.
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Joepie de schreef:TestKees heeft een test case gemaakt van naafversnellingen. De Nexus komt niet goed uit de bus maar over de Rohloff is TestKees wel tevreden. Ik sta niet in voor de juistheid en wetenschappelijkheid van de testen, maar ik wordt persoonlijk altijd vrolijk als ik TestKees zie en hoor beoordelen.

Testkees over de Nexus naafversnelling
TestKees' voors en tegens bij verschillende soorten versnellingen
Niet om een hele andere discussie te starten maar ik heb een tour fiets met een alfine 11 speed.
Deze heeft tov de 8 speed, behalve minder versnellingen, een vet smering ipv een olie smering bij de 11 speed.
Een vriend van me heeft de 8 speed en die loopt aanzienlijk "zwaarder" dan mijn naaf.

Ik merk overigens geen verschil tussen zomer en winter in mijn naaf, maar er zit ook andere olie in dan bij de Rohloff.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 8-speed Alfine en Nexus zijn en in een uitvoering met én zonder naaldlagertjes in de sattelietwieltjes.
Dat scheelt al een hoop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Ben het wel eens met ThaSingleTrackMastah wat betreft het zwaarder lopen van de versnellingsnaven. Eigenlijk lopen ze allemaal wel wat zwaarder als een derailleursysteem. Kan natuurlijk zo zijn dat een gebruiker dat niet hinderlijk vindt, of zegt er weinig van te merken, maar het loopt definitief iets zwaarder.
Derailleursysteem blijft wat dat betreft toch het meest efficient.
Met blubweer is een rohloffnaaf uiteraard wel een systeem wat minder last heeft van modder, water etc.
Maar daar gaat de discussie niet over :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Corke schreef:Ben het wel eens met ThaSingleTrackMastah wat betreft het zwaarder lopen van de versnellingsnaven. Eigenlijk lopen ze allemaal wel wat zwaarder als een derailleursysteem. Kan natuurlijk zo zijn dat een gebruiker dat niet hinderlijk vindt, of zegt er weinig van te merken, maar het loopt definitief iets zwaarder.
Derailleursysteem blijft wat dat betreft toch het meest efficient.
Voor een fietsenmaker is dit een weinig genuanceerd antwoord... . Maar ik neem aan dat je hier als wedstrijdrijder spreekt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Lars TB schreef:
Corke schreef:Ben het wel eens met ThaSingleTrackMastah wat betreft het zwaarder lopen van de versnellingsnaven. Eigenlijk lopen ze allemaal wel wat zwaarder als een derailleursysteem. Kan natuurlijk zo zijn dat een gebruiker dat niet hinderlijk vindt, of zegt er weinig van te merken, maar het loopt definitief iets zwaarder.
Derailleursysteem blijft wat dat betreft toch het meest efficient.
Voor een fietsenmaker is dit een weinig genuanceerd antwoord... . Maar ik neem aan dat je hier als wedstrijdrijder spreekt... .
Hey Lars,

Ik spreek hier als iemand die op al deze fietsen inmiddels wel gereden heeft.
Kijk overigens ook even naar de opbouw van een versnellingsnaaf. Dan zie je meteen dat de overbrenging ook veel minder direct is als bij een derailleursysteem. Zeker bij de planeetwielmechanismes.
Verder zal het zeker niet hinderlijk zijn hoor, maar zeker merkbaar.
Ik wil hier de versnellingsnaven niet afbranden hoor, want ze hebben zeker voordelen (onderhoud en rijden in blubweer).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Corke schreef: Ik spreek hier als iemand die op al deze fietsen inmiddels wel gereden heeft.
Kijk overigens ook even naar de opbouw van een versnellingsnaaf. Dan zie je meteen dat de overbrenging ook veel minder direct is als bij een derailleursysteem. Zeker bij de planeetwielmechanismes.
Verder zal het zeker niet hinderlijk zijn hoor, maar zeker merkbaar.
Ik wil hier de versnellingsnaven niet afbranden hoor, want ze hebben zeker voordelen (onderhoud en rijden in blubweer).
Maar een Rohloff op 1 hoop gooien met een Shimano Nexus is wat erg kort door de bocht.


Daarbij komt wat je voelt niet altijd overeen met hoe de werkelijkheid is. Vergelijk dit ook met vering versus star op mountainbikes!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Lars TB schreef:
Corke schreef: Ik spreek hier als iemand die op al deze fietsen inmiddels wel gereden heeft.
Kijk overigens ook even naar de opbouw van een versnellingsnaaf. Dan zie je meteen dat de overbrenging ook veel minder direct is als bij een derailleursysteem. Zeker bij de planeetwielmechanismes.
Verder zal het zeker niet hinderlijk zijn hoor, maar zeker merkbaar.
Ik wil hier de versnellingsnaven niet afbranden hoor, want ze hebben zeker voordelen (onderhoud en rijden in blubweer).
Maar een Rohloff op 1 hoop gooien met een Shimano Nexus is wat erg kort door de bocht.


Daarbij komt wat je voelt niet altijd overeen met hoe de werkelijkheid is. Vergelijk dit ook met vering versus star op mountainbikes!
Weet ik Lars,

Ik ken het verschil tussen Rohloff en Nexus etc. Er zit zelfs verschil tussen Nexus 7 en 8.
Ik gooi ze dan ook niet op 1 hoop. Rohloff is een prachtig hoogwaardig systeem. Je hoort mij dat ook niet afkraken, want dat zou echt niet terecht zijn.
Een derailleursysteem draait echter wel iets lichter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Corke zegt.
Voordeel van Rohloff begint pas in de blubber.
Wintertijd is Rohloff tijd, of singlespeed natuurlijk, want dat scheelt 1000 euro en ruim 1000 gram.
In NL kom je overal op een singlespeed, het is maar een tip.

Een Shimano 7-speed heeft 7 planetaire tandwielsets, die allemaal meedraaien, met vet er tussen.
Dat is behoorlijk stroperig.
Een Shimano 8-speed heeft 4 planetaire tandwielsetjes met 1 setje daarvoor geschachakeld.
Daardoor (en door de naaldlagertjes bij de duurdere versies) al wat minder stroperig.
De Shimano 11-speed heeft een oliebad, net asl de Rohloff.
Olie plakt wat minder tussen de tandwieltjes dan vet, dus alweer wat beter, maar meer tandwieltjes.
Rohloff is opgebouwd uit 2x7 planetaire tandwielsets, die in een oliebad draaien.
Mooi stukje techniek en dankzij de Duitse precisie loopt de inwendige weerstand niet uit de hand, maar er draaien dus altijd 8 planetaire tandwielstelsel in de rondte tijdens het fietsen.
De viscositeit vd olie zal flinke invloed hebben op de inwendige weerstand.
Maar wel opletten, de druk op de contactvlakken vd tandwieltjes is enorm, je kan er niet zomaar elke olie ingooien, alleen omdat die dunner is.

Van de Shimano 7 en 8 speed naven weet ik dat je het vet kunt vervangen door Mobil synthetische ATF.
Moeten wel de afdichtingen in topconditie zijn...
Oliebadje

Consumenten zijn niet altijd objectief, zeker niet als ze net > €1000 extra hebben uitgegeven.
Fabrikanten zijn nooit eerlijk, zeker niet als ze volledig afhankelijk zijn van slechts 1 product.

Maar een derailleurversnelling in de modder is ook geen feest.

Voor het goede begrip zijn deze filmpjes misschien nog interessant:
https://www.youtube.com/watch?v=_Q5iEywX3yM" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=s4UpwoDmOb4" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:Wat Corke zegt.
Voordeel van Rohloff begint pas in de blubber.
Wintertijd is Rohloff tijd, of singlespeed natuurlijk, want dat scheelt 1000 euro en ruim 1000 gram.
In NL kom je overal op een singlespeed, het is maar een tip.
Dat is een mening, geen feit. Zeker dat laatste moet je echt aan toevoegen dat je bovengemiddeld getraind moet zijn om enigszins prettig te rijden op een singlespeed!
Dan zijn er nog wel wat voordelen van de Rohloff te bedenken als het droog is (razendsnel meerdere versnellingen terugschakelen, schakelen bij stilstand, geen beschadiging van de derailleur...).
Heb je alleen het gewichtsnadeel, wat voor het overgrote deel van de bikers nauwelijks speelt.
ThaSingleTrackMastah schreef: Consumenten zijn niet altijd objectief, zeker niet als ze net > €1000 extra hebben uitgegeven.
Fabrikanten zijn nooit eerlijk, zeker niet als ze volledig afhankelijk zijn van slechts 1 product.
Je zegt niets, maar suggereert wel het 1 ander... . Feiten zijn interessanter!

http://www.cyclingabout.com/speed-diffe ... x-systems/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarbij, de originele waardes waar Rohloff mee schermt zijn ook tot stand gekomen bij een onafhankelijke bureau, ingenieurs die er geen enkel belang bij hadden hun reputatie te grabbel te gooien door een positieve test te produceren. En als je de lui bij ROhloff ook maar een beetje kent, dan weet je dat ze niet voor opgepoetste waardes gaan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Dit topic was niet bedoeld om een discussie te beginnen over de voor- en nadelen van naafversnellingen.
Toch wil ik daar wel iets over zeggen: ik heb een fiets met een Rohloffnaaf en meerdere fietsen met een derailleur. Ik wissel veel tussen deze fietsen. Sinds de Rohloffnaaf goed is ingereden en ik de riemaandrijving heb vervangen door een ketting (laten we daar geen discussie over beginnen) VOEL ik geen verschil in efficientie tussen de fietsen.

Over het algemeen vind ik dat je zulke verschillen het beste merkt als je op de verharde weg rijdt; daar zijn de omgevingsinvloeden het kleinst. Op de verharde weg, vlak en met weinig wind, rijd ik meestal in de 11e versnelling van mijn Rohloff. De link van Lars TB naar het onderzoek naar de efficientie van verschillende versnellingstypen geeft ook aan dat die versnelling net zo efficient draait als een derailleur.
De lichtere versnellingen (7 en lager) voelen wel wat minder efficient, maar die gebruik ik weinig. Als ik in terrein ga fietsen waar ik die versnellingen veel nodig heb neem ik meestal mijn fully mee (met derailleur). Het kan trouwens ook zijn dat het luide geluid van de lichtere versnellingen me het gevoel geeft dat ze minder efficient zijn.

Waar het mij om gaat is de invloed van de temperatuur: als het koud is (rond het vriespunt of kouder) VOELT het namelijk wel alsof de Rohloff zwaarder fietst. En het blijkt dus ook dat de olie dan, ook al is het een multigrade olie, aanzienlijk dikker is. Helaas hebben ze het door Lars aangehaalde onderzoek niet bij verschillende temperaturen uitgevoerd. Aan de foto's te zien is binnen uitgevoerd, dus waarschijnlijk bij kamertemperatuur.
Ik heb inmiddels 6ml olie uit de naaf gehaald en vervangen door 6ml spoelolie. Ik heb alleen nog geen kans gehad om te testen of het nu lichter aanvoelt bij lage temperaturen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Charlie Skeen schreef:Ik heb inmiddels 6ml olie uit de naaf gehaald en vervangen door 6ml spoelolie. Ik heb alleen nog geen kans gehad om te testen of het nu lichter aanvoelt bij lage temperaturen.
Snel fietsen dan, voordat het weer zomer wordt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie