De zin en onzin van aangelegde Mountainbike routes

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

@nielsvk je woont in BC begrijp ik? Zit je daar ook bij een trailcrew?
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

bouwpakket schreef:@nielsvk je woont in BC begrijp ik? Zit je daar ook bij een trailcrew?
Zoek je een stage plek :-q
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

funride schreef:
bouwpakket schreef:@nielsvk je woont in BC begrijp ik? Zit je daar ook bij een trailcrew?
Zoek je een stage plek :-q
:D Ik ben er volgend jaar een maand en heb nog wel een dagje de tijd om daar mee te draaien
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik ken buiten de vaste routes ook wel een aantal hele toffe paden, maar wat me tegenwoordig steeds meer opvalt is hoe ver al die leuke stukjes uit elkaar liggen. Eerder dit jaar weer eens een Nijmeegse highlights rondje gedaan met oa het Traumapad en de trails bij de Diepen, en afgelopen zondag nog wat mooie rauwe trails nabij Arnhem gereden, maar als ik dan zie hoeveel je over saaie wegen en bospaden moet rijden om al die leuke stukjes aan elkaar te knopen.... Het heeft zeker wel zijn charme, maar daar waar ik op de UHR een soort constante thrill heb zijn dat op de "natuurlijke" trails kortstondige thrilletjes. Komt bij dat zeker rondom Groesbeek bosbouwers lak hebben aan de mooiste paden en die dus compleet slopen, en daarbij anderen (boswachter? wandelaars?) paden compleet dichtleggen. Traumapad is al flink ingekort (en heel lang dichtgeweest) en bijvoorbeeld achter de Mookerhei schijnt die prachtafdaling onder de boom door ook dicht te zijn gegooid. Misschien dat UHR af en toe té gepolijst is (al ben ik het daar niet mee eens) maar daar kan je in ieder geval heerlijk speels fietsen, veelal zonder modder en met een grijns.
Daarnaast denk ik dat de meeste toffe paden buiten de vaste routes de mazzel hebben dat ze weinig worden gebruikt en dus vrij goed blijven. Uitzondering hierop is het traumapad (al krijgt die lang niet het verkeer van Amerongen) en daar zie je dus ook een enorme modderbak in het midden en toch af en toe wat onderhoud van mensen om het leuk te houden. Ik gok dat bij Amerongse bezoekersaantallen de hele afdaling al gauw op de oorspronkelijke marmottenbak zou gaan lijken.
Maar ook mooi om te horen van Niels dat in de zo verafgode gebieden men ook druk aan het bouwen en onderhouden is om die "natuurlijke" trails te behouden.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=vK7rWBxGbGc" onclick="window.open(this.href);return false; Mooi overzicht van de staat van de 2 bekendste off route afdalingen nabij Nijmegen. 2 jaar geleden, ondertussen zijn ze er niet beter bij gaan liggen volgens mij.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nielsvk schreef:Volgens mij hebben de Ardennen een enorm ongebruikt potentieel. Laat daar wat Canadese trail builders los en jullie perceptie van aangelegde trails zal snel veranderen! ;-)
Blijkbaar is er bewust voor gekozen om het niet al te spannend te maken. zie ook het artikel van Patrick Jansen op de vorige pagina.

Er wordt hier telkens over de UHR geschreven, terwijl er blijkbaar 180 vaste routes zijn in NL.
Het lijkt me niet zuiver om alleen de meest geslaagde vaste route te vergelijken met vrij rijden.
Er is gewoon erg veel saaie meuk, waarbij het heel fijn is als je nog via alternatieve paden een eigen rondje kan/mag maken. Voor de afwisseling of uit pure noodzaak.

Ik vind, naast het rijden van de spectaculaire trails, het ook gewoon fijn om in de natuur op pad te zijn.
Dat gevoel mis ik op een aantal aangelegde routes.
Kombochten, afwatering, roosters enz.
Ik snap waarom ze er zijn, maar voor mij hoeft het niet altijd.
Daarom is het fijn al de bospaden toegankelijk blijven voor fietsers.
Vrijheid om te fietsen, vrijheid om te kiezen (utopie).
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op do 21 december 2017, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

bouwpakket schreef:@nielsvk je woont in BC begrijp ik? Zit je daar ook bij een trailcrew?
Ja, ik woon in North Vancouver. Ik heb bij de NSMBA de Trail Academy gevolgd en hier en daar wat trail days meegeholpen. Zelfs het privilege gehad om een heel nieuw stuk trail te kunnen helpen bouwen, die kans heb je niet zo vaak (legaal). Enorm leerzaam en leuk. Helaas door een rugblessure een tijd lang niet meegedaan en sindsdien er een beetje uitgeraakt.

Er zijn ook regelmatig public trail days waar iedereen kan meehelpen, dit is meestal standaard onderhoud. Daarnaast is er een programma waarbij lokale ondernemers een trail kunnen adopteren waarbij ze zowel financieel bijdragen als ook vrijwilligers (bv. werknemers) aanleveren om onderhoud te plegen.

Als er een public trail day is wanneer jij hier bent kun je in principe gewoon meedoen. Ik weet niet zeker of je lid moet zijn, volgens mij hoef je alleen een waiver te tekenen (i.v.m. aansprakelijkheid).

De hele situatie is natuurlijk niet vergelijkbaar met Nederland. De mtb-cultuur is hier compleet anders, heeft ook een andere historie. Trail building is een groot onderdeel van die cultuur, trails zijn als het ware kunstwerken en uitingen van creativiteit en trail builders staan in hoog aanzien in de gemeenschap. Desalniettemin is ook hier iedereen sterk geopinieerd over trails en zijn er ook hier onafgebroken discussies over. Wat dat betreft is het overal hetzelfde ;-)
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

ThaSingleTrackMastah schreef:
nielsvk schreef:Volgens mij hebben de Ardennen een enorm ongebruikt potentieel. Laat daar wat Canadese trail builders los en jullie perceptie van aangelegde trails zal snel veranderen! ;-)
Blijkbaar is er bewust voor gekozen om het niet al te spannend te maken. zie ook het artikel van Patrick Jansen op de vorige pagina.

Er wordt hier telkens over de UHR geschreven, terwijl er blijkbaar 180 vaste routes zijn in NL.
Het lijkt me niet zuiver om alleen de meest geslaagde vaste route te vergelijken met vrij rijden.
Er is gewoon erg veel saaie meuk, waarbij het heel fijn is als je nog via alternatieve paden een eigen rondje kan/mag maken. Voor de afwisseling of uit pure noodzaak.

Ik vind, naast het rijden van de spectaculaire trails, het ook gewoon fijn om in de natuur op pad te zijn.
Dat gevoel mis ik op een aantal aangelegde routes.
Kombochten, afwatering, roosters enz.
Ik snap waarom ze er zijn, maar voor mij hoeft het niet altijd.
Daarom is het fijn al de bospaden toegankelijk blijven voor fietsers.
Vrijheid om te fietsen, vrijheid om te kiezen (utopie).
Ik begrijp dit en ben zelf ook groot fan van routes uitstippelen over bv wandelpaden in de alpen.
Ik zie aangelegde trails ook niet al vervanging daarvan. Mijn punt is puur dat aangelegd niet noodzakelijk kunstmatig en saai hoeft te betekenen. Als een 'natuurlijke' trail in een gebied aantrekkelijk is, kan een 'aangelegde' trail in hetzelfde gebied dat ook zijn.

Wat betreft het artikel van Patrick Jansen begrijp ik ook zijn punt. Een probleem is denk ik dat er op zo'n route dan 1 of 2 'moeilijke obstakels' ingebouwd worden in een voor de rest heel makkelijke route. Het makkelijke deel van de route wekt dan blijkbaar valse verwachtingen bij de onwetende boscrosser. Ik denk dat dit in Nederland lastig is op te lossen, ook omdat het terrein gewoon weinig mogelijkheden biedt. Een mogelijke oplossing die hier soms wordt gebruikt is een 'squirrel catcher': dat is een soort afschrikkende feature die ervoor zorgt dat de onervaren rijder niet terecht komt op een passage die boven zijn/haar skill level is. Nogmaals, in Nederland lijken mij de mogelijkheden beperkt maar in de ardennen is denk ik veel mogelijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nielsvk schreef:'squirrel catcher'
Je bedoelt zoiets :
Afbeelding

Dit heeft ook wel iets:
Afbeelding

Op een paar plekjes na leent NL zich niet zo voor dit soort routes, dus het wordt al snel kunstmatig.
Daar is niets aan te doen, is niet per definitie slecht.
Maar er zijn ook routes die domweg de mooiste paden links laten liggen (wat de reden ook mag zijn).
In zo'n geval is het fijn als je nog de vrijheid hebt om (tijdelijk) van de route af te wijken om die mooie stukjes wel even mee te pikken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Nee, ik bedoel geen waarschuwingsbord. Een squirrel catcher is een daadwerkelijk trail feature waarover geen twijfel kan bestaan dat die een bepaalde skill vereist. Bijvoorbeeld een duidelijk zichtbare flinke drop aan het begin van een trail. Of bijvoorbeeld een optionele hele technische passage die alleen bereikbaar is via een skinny of log ride. Het idee is om mensen die de vereiste skills ontberen er uit te filteren voordat het niet hebben van die skills consequenties kan hebben.

Waarschuwingsborden zijn OK maar ik heb zelf in de praktijk gezien dat minder ervaren mensen vaak zo bezig zijn met de trail zelf dat alle waarschuwingsborden ze compleet ontgaan. Daarnaast is "gevaarlijke afdaling!" subjectief, dat heb ik zelfs wel eens in een Nederlandse veldtoertocht op een bord zien staan. Je weet dus nog steeds niet zeker wat je kan verwachten.

Edit: het bord in de eerste foto verwijst schijnbaar naar een squirrel catcher (niet op de foto) maar als je een bord nodig hebt om dat duidelijk te maken, is het eigenlijk geen geslaagde squirrel catcher.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Denk dat je meer zoiets bedoelt?
Afbeelding

Dit is een skinny die je over moet als je in Bergschenhoek het TTF park in wilt.
De route loopt hier gewoon langs, dus je moet echt een bewuste keuze maken om het park in te gaan.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Ik vind de zin en de onzin van de routes een beetje een rare discussie.

Wij als mtb-ers mogen al blij zijn dat wij ergens mogen rijden (los van het feit wat ik daar van vind). Terreineigenaren nemen wel risico's door ons toe te laten. Zij moeten kosten maken, oppassen niet aansprakelijk worden gesteld en dan ook zien dat wat ooit een pad was één modderpoel wordt waar zij met hun voertuigen niet meer overheen kunnen.

Neem dat ook in ogenschouw...
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

lightrider schreef:Ik vind de zin en de onzin van de routes een beetje een rare discussie.

Wij als mtb-ers mogen al blij zijn dat wij ergens mogen rijden (los van het feit wat ik daar van vind). Terreineigenaren nemen wel risico's door ons toe te laten. Zij moeten kosten maken, oppassen niet aansprakelijk worden gesteld en dan ook zien dat wat ooit een pad was één modderpoel wordt waar zij met hun voertuigen niet meer overheen kunnen.

Neem dat ook in ogenschouw...
De vraag blijft natuurlijk, ontstaan die modder poelen door het intensive gebruik van één route en/ of kunnen we dan beter gespreid het bos gebruiken?

Volgens mij zijn grond eigenaren alleen aansprakelijk voor het gebruik van aangelegde routes met zelf ontworpen hindernissen. (En dan vooral de staat van onderhoud.) Zie het als een speeltuin voor kinderen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

@MacReal ja zoiets. Ha, een squirrel catcher op een Nederlandse route, wie had dat gedacht! :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nielsvk schreef:Nee, ik bedoel geen waarschuwingsbord. Een squirrel catcher is een daadwerkelijk trail feature waarover geen twijfel kan bestaan dat die een bepaalde skill vereist.
...
Edit: het bord in de eerste foto verwijst schijnbaar naar een squirrel catcher (niet op de foto) maar als je een bord nodig hebt om dat duidelijk te maken, is het eigenlijk geen geslaagde squirrel catcher.
Ja, dat 1e bord bedoelde ik.
Van de 2e foto is niet duidelijk of die aan het begin vd trail is genomen, zou kunnen, daarom er toch maar bij geplakt, ook omdat deze wel toont dat het geen flauwe trail is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

nou ik ben nu een paar dagen in de buurt van holten en heb de vaste route lekker gefietst en dat was een feestje vond ik
en als je ergens de weg niet zo kent is een vaste route fietsen wel zo fijn
geen gezoek en geklojo en gewoon genieten
Plaats reactie