Een Android GPS

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

De eerste GPS was een Magellan en daarna bijna alle GPSén van Garmin gehad.
Op dit moment gebruik ik een Oregon 700 maar mijn speurtocht naar de ultieme GPS gaat verder.
Via Android kwam ik een APP tegen Locus Maps. Dit stukje software sprak mij gelijk aan en spelenderwijs
maakte ik een eigen indeling zoals ik het op de fiets zou willen hebben.
Nu is het niet zo dat Garmin mij in de steek heeft gelaten, maar wel op een aantal belangrijke punten.
Tijdens een fietstocht neem je toch je dure smartphone mee voor de foto's en als er wat is dan kan je
de hulpdiensten oproepen. Waarom zou dit niet in één apparaat kunnen denk je dan.

Om LocusMap te kunnen testten ben ik op zoek gegaan naar een goedkope smartphone.
Het moest een Rugged Android (Smart)Phone zijn met een goed helder scherm. Met een antiglitch folie
kan ik het scherm wel ontspiegelen. Na wat speurwerk op AliBabba kwam ik de HomTom HT6 tegen.
Dat leek mij een mooi toestelletje om te proberen. Een geluk dat deze nog goedkoper via Marktplaats te koop
werd aangeboden. Hier zat een beschermfolie al op.

De smartphone heb ik laten draaien met de software en alle toeters en bellen aan.. tevens een hartslagmeter aangesloten
en zowaar.... alles werkt... Maar wat mij het meest aansprak.. de accu. Kon het scherm de hele dag aan laten zonder gemekker
dat de accu of batterij leeg zou raken.

Het voordeel ook van Locus software zijn de aanwijzingen naar links of rechts.. na gelang de track loopt.
Zelfs stemmetjes van TomTom kunnen ingeladen worden.. ik doe het nog even met een computerstem
maar wonderbaarlijk werkt alles zonder problemen. Na verloop van tijd begint de stem wel wat te vervelen
maar deze is eenvoudig uit te schakelen, of aan te passen een een toon .

Dus wat bij Garmin alleen via een route te maken is kan het bij Locus met een Track..

Deze smartphone is onder de achterklep voorzien van een siliconen afdichtrubber zodat alle electronica extra beschermt
is tegen vocht. Nadat je de SIM + SD kaart hebt geplaatst moet je nog even 12 schroefjes vastdraaien.
Maar goed, de accu heeft genoeg capaciteit om de hele dag , met scherm aan, te navigeren.

Hieronder wat foto's en later zal ik een feedback geven hoe het bevallen is .

De prijs voor deze smartphone ligt op ongeveer € 100,-
De houder ervoor is plm € 7,- en de software een paar euro.

Kort gezegd heb je een prachtige GPS voor nog geen 125,- en dat is zeker het overwegen waard :-q

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Interessant! Is het mogelijk om externe kaarten in te laden? TOPO maps die unlocked zijn bijvoorbeeld, of openstreetmaps?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Precies mijn vraag: is er altijd een dataverbinding nodig? Niet? Want dan wordt het pas écht interessant.

Edit: http://www.locusmap.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Offline Maps

Using maps without an Internet connection is the basic idea of Locus Map. Locus Map offers downloading of offline maps of the whole World from Locus Store and also allows you to save some of the online maps to your device. Finally, you can import your own personal maps into the application.
:bier: :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Je kan inderdaad gratis offline kaarten erin zetten. Of die van Garmin erin past weet ik nog niet. Dat is ook niet mijn prioriteit.
Immers de gratis 3 provincies zijn zo helder en scherp. Daar Garmin niet aan kan tippen.

Een ander voordeel is dat je nu je laptop thuis kunt laten. mits je in het bezit bent van WIFI (of een Abbo ermee)
Intern kan je connecten met GPSIES en de plaatselijke tracks direct in LOCUS laden.

Scheelt toch weer een paar gram aan kabels en een Laptop :tong
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

OSMAND+ wordt ook veel gebruikt, werkt ook met offline OSM kaarten en ook mogelijk om de OFM kaart te gebruiken.

Qua OSM kaart niet 100% up to date, maar wel ook geschikt voor outdoor en sport is bv TwoNav, hierin kun je ook de koersen op basis van TCX stoppen en volgen.

En verder Viewvinder, Maps.me, ...
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Wbt kaarten. Je kan het beste een vector map gebruiken met een thema. Het apparaat is er krachtig genoeg voor.
Eenmaal gewend aan verschillende thema's (bepaal je voorkeur!) en een bepaalde zoomlevel van de details en je schrikt je rot als je weer eens een garmin op je fiets hebt (op formfactor na dan)

Ik heb de nodige research gedaan:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=129575" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb je op je garmin bv openfietsmap, ja voor locus maps is er een thema die er heel erg op lijkt.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Zelf heb ik een *.IMG bestand in de locus vectormap gesaved. Zonder resultaat. Het downloaden van een geselecteerde Topomap dan weer wel.

De stuurhouder is van mindere kwaliteit. De siliconen is wat slap waardoor de kans groot is je Smartphone te verliezen :-{
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Interessant topic, deze ga ik volgen want ook nog op zoek naar de ultieme GPS.

Hoe zit het met de hartslagmeter, wordt die ook in Locus Map geregistreerd? Of draai je tijdens de rit bijvoorbeeld ook Strava?

Stuurhouders die met siliconen bandjes werken zijn sowieso niet echt joepie op de mtb. Als ik ergens stevig naar beneden ben gestuiterd moet ik vaak zelfs de houder van m'n polar weer recht schuiven.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

En hoe goed is de gps?
Mijn ervaring met mediatek socks en gps was dramatisch. Is wel even terug dus ben benieuwd hoe het met deze sock gaat.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Ik werk al jaren met een Samsung S2 mini met OSMAND+
Kost niets, oud, batterij met dubbele capaciteit gekocht via internet ergens en daarop gaat hij gemakkelijk een uur of 8.
Nadeel van deze S2 mini: niet waterdicht dus ik heb een "grotere"telefoonhoes met rits gekocht.
Kosten 5 euro voor OSMAND+ (omdat ik meer dan 10 kaarten wil downloaden), 15 euro voor hoesje, 5 euro voor buisklemmen met rubbe op het stuur en stukje oud alu plaat ter montage.
GPX gewoon in een import directory kopieren en ik kan de track op beeld zetten.
Ook afgelegd spoor in andere kleur komt gelijkertijd op beeld.

Met een iets krachteriger telefoon zou je ook strava kunnen laten draaien.

LOCUSMAP ken ik niet, maar ik ga nu kijken.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Elvander schreef:En hoe goed is de gps?
Mijn ervaring met mediatek socks en gps was dramatisch. Is wel even terug dus ben benieuwd hoe het met deze sock gaat.
Ook hier heb ik een test mee gedaan...
De Samsung S7-Edge heb ik Strava laten lopen
en de HomTom Ht6 met Locusmap....

Daarna de twee tracks over elkaar heen gelegd.. en de HomTom kwam beter voor de dag.
Maar moet wel eerlijk zeggen dat de Samsung S7 in mijn rugzakje zat...

De hoogtemeters klopt een ene zak van met Locusmap :~ ... maar dat is bekend bij de ontwikkelaar.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Topic hijack... Een van de voornaamste redenen lijkt een groot (en beter) scherm, alleen ben ik voornamelijk geinteresseerd in loggen. Iemand suggesties voor een telefoon die
a) tegen een stootje kan,
b) compact van formaat is (liefst iets fomaat van een good-old Nokia)
c) goedkoop is,
d) een nog enigszins gangbare versie van Android draait.


Ik heb een Garmin Etrex waar ik voor navigatie tevreden over ben en die ook standaard op het stuur van m'n race en XC fiets zit, alleen:
1) is het lastig die fatsoenlijk (bomb-proof) op een fiets te monteren voor DH/bikepark runs,
2) is het formaat niet heel broekzak vriendelijk (het liefst rijd ik zonder rugzak).

Nu kun je een Edge 20 waarschijnlijk makkelijk in je broekzak proppen maar aangezien a) die voor de beperkte functionaliteit redelijk prijzig is en b) een compacte telefoon (normaal een good-old Nokia, 'ordinaire' smartphone is me te kwetsbaar) sowieso al mee gaat. En daar kun je allicht nog wat meer leuke dingetjes mee doen...

Batterij is wel een dingetje normaal is het toch een 6 uur loggen, aangezien ik te lui ben om aan en uit te zetten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Edge 20 en 25 kan ik niet aanraden :(
Ook niet voor alleen loggen.
Past de etrex niet gewoon op de bovenbuis, net achter het balhoofd?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dan moeten kabelbinders om boven en onderbuis die schuin wegloopt waarbij het ook niet echt blijft zitten in combinatie met de klappen en trillingen die het te verwerken krijgt. Verder naar achter dat je 1 buis hebt komt die dermate ver naar achter dat ik er zeer geregeld met m'n knie tegenzit.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Beetje zoeken op Ali doet wonderen.
Bedankt voor de kaap.
Dit had je ook ergens anders kunnen vragen. :-?
Plaats reactie