Crank eraf.....trapas vervangen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13024
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En... misschien wat blauwe loctite...? Overigens zelf nooit gehad dat die dingen los lopen. Hoewel, een keer met een FSA racecrank. Maar ook daar was het: doppie vast, boutjes vast en geen omkijken meer naar.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Zijn de spiebaantjes op de as of in de crank met het eraf lopen beschadigd dan? Er moet, naast de plastic dop, toch iets beschadigd zijn waardoor de klemming niet (meer) goed is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, als dit is gebeurd zijn de spiebanen in de linker crank uitgesleten, kleine kans dat het nog goed komt.
De as is van staal en kan wel wat hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

MHJ5 schreef:
Luc151 schreef:ik heb dit ook al eens gehad bij een XT-crank. onderweg de boutjes weer vastgedraaid, thuis nog een keer. 2 ritten later liep de boel weer los. ik heb toen de originele boutjes vervangen door standaard rvs inbusboutjes, deze hebben een iets grotere kop en de draad is wat langer, je kunt ze dan wat vaster aantrekken dan de originele Shimano boutjes. dit was ruim een jaar geleden, sindsdien rij ik weer zonder problemen rond.
Dit zou natuurlijk de prettigste oplossing zijn; echter heb ik nog 10 dgn voor de D200.
Welke rvs boutjes bedoel je precies? iets langer? hoeveel is dat? (linkje?)
Dan kan ik dit zsm testen...gezien de kerstdagen heb ik weinig tijd om eea te bestellen en ook nog te testen....
als je komende dagen nog in de buurt van Emmen bent, wip even aan, ik heb ze nog wel liggen. (ik werk in Emmen)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

MHJ5 schreef:
Luc151 schreef:ik heb dit ook al eens gehad bij een XT-crank. onderweg de boutjes weer vastgedraaid, thuis nog een keer. 2 ritten later liep de boel weer los. ik heb toen de originele boutjes vervangen door standaard rvs inbusboutjes, deze hebben een iets grotere kop en de draad is wat langer, je kunt ze dan wat vaster aantrekken dan de originele Shimano boutjes. dit was ruim een jaar geleden, sindsdien rij ik weer zonder problemen rond.
Dit zou natuurlijk de prettigste oplossing zijn; echter heb ik nog 10 dgn voor de D200.
Ik zou zeggen: het is het proberen waard. Maar ik zou wel alvast een nieuwe crank in huis halen...
Vorsprung durch Pedantik.
magnumenator
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34

Bij Hollandbikeshop.nl zijn de linkercranks ook los te koop.

Succes Thomas
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

DuReal schreef:Zijn de spiebaantjes op de as of in de crank met het eraf lopen beschadigd dan? Er moet, naast de plastic dop, toch iets beschadigd zijn waardoor de klemming niet (meer) goed is?
Zie de foto's bij de beginpost, daar is een deel van de crankbinnenzijde te zien ik heb de indruk van niet, maar heb er geen ervaring mee.
Ik heb thuis nog een goede crankdop van een andere MTB; die gebruik ik om eea te testen.
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

magnumenator schreef:Bij Hollandbikeshop.nl zijn de linkercranks ook los te koop.

Succes Thomas
Dank voor de tip...
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Dit zou natuurlijk de prettigste oplossing zijn; echter heb ik nog 10 dgn voor de D200.
Welke rvs boutjes bedoel je precies? iets langer? hoeveel is dat? (linkje?)
Dan kan ik dit zsm testen...gezien de kerstdagen heb ik weinig tijd om eea te bestellen en ook nog te testen....[/quote]

als je komende dagen nog in de buurt van Emmen bent, wip even aan, ik heb ze nog wel liggen. (ik werk in Emmen)[/quote]

Bedankt voor het meedenken!!
Emmen is net even te ver, woon tussen Zwolle en Apeldoorn.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Volgens mij zitten er nu M6x18 bouten in, en aangezien de bouten aan de achterkant er weer uitkomen kan je in principe elke langere bout pakken. Maar ik zou gewoon 2x M6x20 en 2x M6x22 halen, zit je altijd goed.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ik heb via Ali een alu 'crankdopje' gekocht dat je met een gewoon 8mm inbusje kunt aandraaien ipv het speciale Shimano tooltje. Handig onderweg.
Everybody bought a new bike!
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Vanavond alles netjes schoongemaakt...en mbv nieuwe crankdop de crank "gemonteerd", vervolgens om en om de crankboutjes (met blauwe loctite) vastgezet....helaas geen tijd om een rondje te fietsen.
Ik voel echter toch wat speling op de crankas...dat is waarschijnlijk ook de oorzaak dat de crank eraf is gelopen.
Zojuist heb ik dus alles nieuw besteld...nu maar hopen dat ik het spul voor kerst in huis heb.
Plaats reactie