Combi pedalen... wat is wat en wat is niks...

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Lars TB schreef:
Marz45 schreef:Ik gebruik deze voor woon-werk verkeer fiets.
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 00-p50756/

Deze uitvoering heeft aan de flat kant van het pedaal ook stel schroeven voor betere grip, ook het platform is van deze wat groter dan de oudere uitvoeringen. Ik vind deze wel goed werken.
Gebeurt mij niet vaak, maar dit product heb ik geheel gemist! Lijkt inderdaad een heel goede versie om redelijk mee te kunnen mountainbiken!
Haha, er is ook heel veel aanbod en het is bijna onmogelijk om alles te weten :-D

De pinnen op deze XT pedalen zijn vergelijkbaar met die van de Saint pendalen. De pin layout is wel anders dan de Saint en het platform iets kleiner. Op zich is er prima mee te MTB-en aan de flat kant en de SPD werkt zoals elk ander SPD pedaal.
Op mijn fully heb ik toch gewoon Hope flats, blijven geweldig voor mij.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Dice Oldskool schreef:
Joepie de schreef: Wat voor schoenen passen bij de dubbele functie ? Mijn Shimano SPD schoenen hebben een keiharde onderkant en de FiveTens geen SPD plaatje :~
Nou euhhhh, de SPD schoenen voor de klikfunctie en je FiveTens voor de platformkant?
Tja die had ik al bedacht. :wink: Edoch doet zich bij mij soms de situatie voor dat ik met FiveTens op enig moment wenste dat ik SPD aanhad. En ook andersom. Maar als er geen combivariant is dan heeft zo een dubbel pedaal voor mij persoonlijk geen meerwaarde. Dan óf SPD rijden óf niet.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

HT heeft de D1 Duo als serieuze en ... en .... variant.

Persoonlijk geen ervaring mee (m'n ervaring met duo-pedalen op een spinningfiets was al dusdanig dat ik er verre van blijf) maar ik heb wel eens uitdagendere trails gereden waar iemand ermee reed die
a) er erg te spreken over was,
b) aldaar 90~95% ingeklikt reed en de lastige passages op de flats reed; met wat voor schoenen moet ik schuldig blijven maar het zal iets DH/Enduro geweest zijn en geen XC schoenen met keiharde zool.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Joepie de schreef:
baron062 schreef:Als je bij SPD wil blijven is er ook nog de Funn Mamba, (CRC)

Er zijn nog een paar aanbieders van dit soort pedalen: serieuze flat pedals met een clip optie
Wat voor schoenen passen bij de dubbele functie ? Mijn Shimano SPD schoenen hebben een keiharde onderkant en de FiveTens geen SPD plaatje :~
Je zou een FiveTen clipless pedal schoen kunnen proberen. De meesten daarvan hebben een vrij flexibele zool met stealth rubber om de cleat heen dus je zal er niet heel snel mee van een flat pedaal afschieten maar het blijft natuurlijk een compromis. Ik gebruik zelf de Impact VXI clipless (http://www.fiveten.com/us/impact-vxi-cl-rasta" onclick="window.open(this.href);return false; (gelukkig wel in een andere kleur) en daar is wel mee op flats te fietsen hoewel ik er altijd ingeklikt mee fiets.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik snap de haat tegen de combinatie pedalen niet helemaal, ik heb er jaren mee rond gereden, met name omdat ik vroeger ook nog wel wat meer (probeerde) te stunten op de mtb... eenmaal gewend zit je automatisch op de juiste kant, ze hangen namelijk altijd hetzelfde, dus als je van achter naar voren je voet op de trapper zet, zit je op SPD, als je van voor naar achter je voet erop zet, op de flat kant.

De flat kant is niet te vergelijken met een serieuze flatpedal, maar als het daar ook niet om te doen is, dan is het zeker het overwegen waard.

Ik rij nu trouwens met de 520, maar als ik bv ook woon werk met die fiets zou doen, zou ik zou weer de combinatie pedalen erop zetten.
Laatst gewijzigd door Prulleman op ma 18 december 2017, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Nou zeg, de reacties zijn top!
Ik neig voorlopig naar die XT combinatie pedalen. Deze komen op nieuwe Cannondale BeastOfTheEast3 (staat nog in Studio Velo, maar hopelijk niet lang meer) die naast big fun ook voor woon-werk-verkeer in gebruik wordt genomen. Na het werk lekker wat leuke trails en paden meepakken :-q
Tevens wil ik op serieuze trails/afdalingen niet vastzitten. Met flinke bracket/zadelhoogte toch iets veiliger!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aan die zadelhoogte is wat te doen ;-)

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

baron062 schreef:Dat opzet stuk is glad en slap. Dus niet geschikt om te forenzen. Hoogstens om het brood te halen op de camping.....
+1 (ervaring mee)
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

kermit schreef:Aan die zadelhoogte is wat te doen ;-)
Ik zei toch al dat jij dik boven 50% hersencapaciteit fiets-gerelateerd denkt he!

De Cannondale is na bikefitting al precies om mijn maat afgesteld bij Studio Velo. Zadelhoogte enz. Toen bleek dat deze behoorlijke ''grondspeling'' heeft door middel van brackethoogte :wink: . Dus als ik er goed op wil zitten/rijden moet ik daar niets aan veranderen. Alleen met tenen op de grond ivm genoemde hoogte. Ook reden voor flat-combi pedalen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Beetje off topic, maar met zo'n dropper laat je je zadel gewoon zakken voor de technische/steile afdalingen en met een druk op de knop zit je weer terug op de perfecte hoogte om efficiënt te trappen.
Op de lokale rondjes kan ik wel zonder, maar sinds ik eraan gewend ben mis ik 'm heel snel zodra het terrrein ook maar iets uitdagender wordt.

Het is vaak wel even slikken bij de kassa ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

kermit schreef:Beetje off topic, maar met zo'n dropper laat je je zadel gewoon zakken voor de technische/steile afdalingen en met een druk op de knop zit je weer terug op de perfecte hoogte om efficiënt te trappen.
Op de lokale rondjes kan ik wel zonder, maar sinds ik eraan gewend ben mis ik 'm heel snel zodra het terrrein ook maar iets uitdagender wordt.

Het is vaak wel even slikken bij de kassa ;-)
Bedankt voor de tip... Zal het maar even uit stellen want nieuwe bike is al beetje in de bespreekzone thuis en er ligt nog een raceframe bij de spuiter... :wink: . Ik hou het even bij combipedalen. OnTopic :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Helemaal eens met Kermit. Als het gaat om je comfortabeler en meer in control te voelen tijdens lastige afdalingen halen flats het echt niet bij een dropper vind ik hoor. Ik zit liever vast aan mijn pedalen dan met een zadel in mijn buik 'when the going gets tough' .
Een snelspanner op je zadelpenklem is wel wat minder handig maar een goedkopere optie om je zadel uit de weg te halen. Zo'n bikefitting is leuk maar die houden nooit rekening met het feit dat bij mountainbiken de ideale zadelhoogte sterk afhankelijk is van de hellingshoek van de ondergrond, dus daar zou ik me niks van aantrekken.
Give me little bits of / more than I can take
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

ak-77 schreef:Helemaal eens met Kermit. Als het gaat om je comfortabeler en meer in control te voelen tijdens lastige afdalingen halen flats het echt niet bij een dropper vind ik hoor. Ik zit liever vast aan mijn pedalen dan met een zadel in mijn buik 'when the going gets tough' .
Een snelspanner op je zadelpenklem is wel wat minder handig maar een goedkopere optie om je zadel uit de weg te halen. Zo'n bikefitting is leuk maar die houden nooit rekening met het feit dat bij mountainbiken de ideale zadelhoogte sterk afhankelijk is van de hellingshoek van de ondergrond, dus daar zou ik me niks van aantrekken.
We hebben het over Nederland he... Wanneer en waar zal je hier een dropper nodig hebben?
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Als iemand zich zodanig oncomfortabel voelt op een afdaling dat hij of zij andere pedalen wil aanschaffen maakt het niet veel uit of het in Nederland is. Nodig is een dropper niet. Met een beetje skills is een veldrijfiets genoeg overal in Nederland maar toch zal ik dat niemand aanraden. Techniek trainen is altijd de beste oplossing maar als je ondersteuning wil vanuit het materiaal geef ik zelf de voorkeur aan een dropper boven flats.
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik mis 'm tegenwoordig al op de drop in Dorst :-)
Gaat wel zonder, maar dat zadel zit me echt in de weg.

Maar budget is budget, ze zijn niet goedkoop en als je het geld er niet voor (over) hebt is dat een goed argument om er (nog) geen te kopen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie