Crank eraf.....trapas vervangen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Ik ben in het bezit van een Cube GTC SLT 2016.
Mijn linkercrank is eraf gelopen....eerste inspectie levert op dat de crankdop is versleten...(kan niet meer vastgedraaid worden, omdat de draad is versleten). De afgelopen periode heb ik veel door de blubber gefietst.
Nu lijkt het mij verstandig om ook de trapas te vervangen (wellicht is speling in as de oorzaak van de versleten crankdop?) Ik kan overigens geen speling op de trapas ontdekken.
Volgens de technische specificaties heeft de trapas van mijn mtb een Press Fit systeem; maar wat precies?

- welke trapas heb ik precies? (onderdeel)...er zijn nl verschillende BB systemen en ik zie door de bomen het bos niet meer...
- welk gereedschap heb ik nodig om de trapas te verwijderen?
- welk gereedschap heb ik nodig om deze trapas te monteren?

Of zou het voldoende zijn om alleen de crankdop te vervangen?

Alvast dank.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Foto’ s helpen denk ik wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

ThaSingleTrackMastah schreef:Foto’ s helpen denk ik wel.
Ik heb behoorlijk door de bagger gefietst de afgelopen dagen....

Hoop dat dit lukt: (Van de crankdop heb ik helaas niet, maar je kan er vanuit gaan dat de plasticdraad versleten is)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat ziet er uit als Shimano en press-fit.
Die plastic dop is bedoeld om de zijdelingse speling af te stellen, NIET om je crank vast te zetten.
De crank zet je vast op de as met de 2 inbus boutjes.
Maar als de crank er eenmaal vanaf is gelopen ben ik bang dat de passing niet meer is zoals meneer Shimano het bedoeld heeft.
Je kan proberen of het nog blijft zitten, maar ik heb weinig hoop.
Zo’n dop kan je los kopen, maar zit ook bij het nieuwe crankstel, dat je waarschijnlijk toch nodig hebt...
Het lager is waarschijnlijk press-fit 92mm (89,5+2,5mm spacer).
Die zit niet bij een nieuw crankstel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Ja, ik weet van de inbusboutjes....
Ik heb inderdaad geprobeerd om de inbusboutjes vast te draaien, maar dat liep binnen een paar honderd weer los......(ik kon crank ivm versleten crankdop ook niet goed op zijn plaats krijgen (zijdelingse speling....)
Ik dacht dat de crankdop de crank misschien (ook) op zijn plaats kon/moet houden, zodat hij er iig niet afloopt?

(ik ben geen spacers tegen gekomen bij het verwijderen van de crank (deze zijde); hij was er nog niet helemaal vanaf....)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er horen bij Shimano geen spacers tussen de crank en het BB-lager te zitten.
Wel een O-ring die verzonken zit in de crank.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cube zegt dat er op de 2016 een XT crank zit.
Shimano XT, FC-M8000, 36x26T, 175mm
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MHJ5 schreef:Ja, ik weet van de inbusboutjes....
Ik heb inderdaad geprobeerd om de inbusboutjes vast te draaien, maar dat liep binnen een paar honderd weer los......(ik kon crank ivm versleten crankdop ook niet goed op zijn plaats krijgen (zijdelingse speling....)
Maar dan ga je toch ook niet meer rijden, als je dat constateert? Dan zou ik eerst uitzoeken wat er mis is voor ik er verder mee ging fietsen.

Nu is -wat TSTM al zegt- waarschijnlijk de vertanding in je crankarm/op je as te ver versleten om nog een goede passing te garanderen en is je crank rijp voor de metaalbak. Met meteen actie ondernemen was je misschien weggekomen met een helicoil plaatsen of zo, eurootjeswerk.

En een plastic dop/schroef/whatever zal nooit geschikt zijn om een belast onderdeel op z'n plek te houden. Zoals hier ook blijkt, waarschijnlijk heeft die dop de boel bij elkaar moeten houden omdat de inbusboutjes niet (goed) vast zaten en je ziet wat er dan gebeurt ;-)
Plastic is gewoon niet sterk genoeg voor zoiets, die draad wordt in no-time gestript.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

kermit schreef:
MHJ5 schreef:Ja, ik weet van de inbusboutjes....
Ik heb inderdaad geprobeerd om de inbusboutjes vast te draaien, maar dat liep binnen een paar honderd weer los......(ik kon crank ivm versleten crankdop ook niet goed op zijn plaats krijgen (zijdelingse speling....)
Maar dan ga je toch ook niet meer rijden, als je dat constateert? Dan zou ik eerst uitzoeken wat er mis is voor ik er verder mee ging fietsen.

Nu is -wat TSTM al zegt- waarschijnlijk de vertanding in je crankarm/op je as te ver versleten om nog een goede passing te garanderen en is je crank rijp voor de metaalbak. Met meteen actie ondernemen was je misschien weggekomen met een helicoil plaatsen of zo, eurootjeswerk.

En een plastic dop/schroef/whatever zal nooit geschikt zijn om een belast onderdeel op z'n plek te houden. Zoals hier ook blijkt, waarschijnlijk heeft die dop de boel bij elkaar moeten houden omdat de inbusboutjes niet (goed) vast zaten en je ziet wat er dan gebeurt ;-)
Plastic is gewoon niet sterk genoeg voor zoiets, die draad wordt in no-time gestript.
FF het verhaal....
Afgelopen zaterdag een deel van de Drenthe200 gefietst...de omstandigheden (modder etc) zijn daar slecht.
Naar huis gereden...fiets schoongemaakt...en fiets opgeborgen.
Vanmorgen wilde ik nog een rondje fietsen (alleen over de weg) en merkte ik bij het opstappen direct dat de crank los zat (dat heb ik gisteren niet gemerkt!).....
Crankdop was versleten zag ik....ik heb geprobeerd de crank vast te zetten met de crankboutjes, maar dat ging dus niet...zat met paar honderd meter weer los. Ook ik had idee dat de crankdop alleen was voor de montage, maar omdat het direct weer los liep dacht ik dat de crankdop wellicht ook een borgende functie had....

Voor de D200 wil ik alles natuurlijk goed in orde hebben :-D ; de aandrijflijn (ketting/cassette en derailleurwieltjes) moest sowieso vervangen worden.
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Ik zal nog eens proberen om de crank mbv nieuwe crankdop te bevestigen,maar gezien jullie reactie ga ik eigenlijk vanuit dat dat niet (meer) lukt...

zo nee, dan heb ik nu dus nodig?:
Crankset: (36-26 en 175mm heeft mijn huidige mtb en dat bevalt prima)
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 5mm-449994
Trapas:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... -pa-449971

De tools:
Bevestiging
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... bb12-62159
Verwijdering
https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... ool-646595

Ben ik voor ca €210 klaar?
(momentsleutel en montagepasta heb ik)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, lijkt me in orde zo.
Tooltje om de plastic dop (handvast) aan te draaien heb je al?
En dan meteen een nieuwe ketting+cassette.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

MHJ5 schreef:
Voor de D200 wil ik alles natuurlijk goed in orde hebben :-D ; de aandrijflijn (ketting/cassette en derailleurwieltjes) moest sowieso vervangen worden.
Ik zou een nw cranck kopen, de oude bladen er op zetten en na de D200 de boel vervangen als het nu allemaal nog goed loopt. En na de d200 alles vernieuwen.
Mocht je nu alleen maar aan het chainsucken zijn dan wordt het natuurlijk anders, maar dat kan ik niet weten

De D200 gaat anders direct je nw aandrijflijn goed aanpakken.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

ik heb dit ook al eens gehad bij een XT-crank. onderweg de boutjes weer vastgedraaid, thuis nog een keer. 2 ritten later liep de boel weer los. ik heb toen de originele boutjes vervangen door standaard rvs inbusboutjes, deze hebben een iets grotere kop en de draad is wat langer, je kunt ze dan wat vaster aantrekken dan de originele Shimano boutjes. dit was ruim een jaar geleden, sindsdien rij ik weer zonder problemen rond.
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Luc151 schreef:ik heb dit ook al eens gehad bij een XT-crank. onderweg de boutjes weer vastgedraaid, thuis nog een keer. 2 ritten later liep de boel weer los. ik heb toen de originele boutjes vervangen door standaard rvs inbusboutjes, deze hebben een iets grotere kop en de draad is wat langer, je kunt ze dan wat vaster aantrekken dan de originele Shimano boutjes. dit was ruim een jaar geleden, sindsdien rij ik weer zonder problemen rond.
Dit zou natuurlijk de prettigste oplossing zijn; echter heb ik nog 10 dgn voor de D200.
Welke rvs boutjes bedoel je precies? iets langer? hoeveel is dat? (linkje?)
Dan kan ik dit zsm testen...gezien de kerstdagen heb ik weinig tijd om eea te bestellen en ook nog te testen....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou toch eerst een nieuwe plastic dop halen en dan de crank met het juiste gereedschap voor de dop stevig tegen de lagers zetten en dan de boutjes van de crank goed vastzetten. Dus om en om steeds een stukje strakker, vooral dat is belangrijk.

(Ik heb het ook 1x gehad dat een crank los gelopen was, daarna zorgvuldig weer vastgezet en nooit meer problemen gehad. Het kan dus goed gaan!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie