snelheid te kort

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
ynze stofkoper
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"

Hoi,

Ik ben nu een jaar of 1,5 aan het mountainbiken. :-D
Ik hou de 2 tot 3 uur ritten wel vol maar wil wat meer snelheid gaan trainen, om niet steeds door de opruimploegen te worden begeleid naar het einde van de ritten. :oops:

Hoe kan ik dit het beste aan pakken? :~
Ik woon in Veldhoven en daar licht volgens mijn nu niet de meest technische baan dus ik dacht daar moet ik toch gebruik van kunnen maken om mijn snelheid te verbeteren? :)
ik fiets meestal alleen, maar zou misschien met een groepje moeten fietsen om te kijken wat echt mijn snelheid is.
mvg Ynze

Op de weg rijden kan altijd nog.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Ik zelf heb veel baat gehad bij het fietsen van lange afstanden over de weg mn snelheid is echt omhoog gegaan hard fietsen en door de pijn heen trappen
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Of gewoon accepteren dat er niet meer snelheid in zit en genieten van die 2 tot 3 uurtjes die je op de fiets zit. Een medaille ga je toch niet winnen. :bier:
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Met afstanden over de weg rijden bouw je een goede basisconditie op. En daarvoor hoef je echt niet door de pijn heen te trappen. Gewoon iedere keer proberen wat sneller te rijden.
Dice Oldskool schreef:Of gewoon accepteren dat er niet meer snelheid in zit en genieten van die 2 tot 3 uurtjes die je op de fiets zit. Een medaille ga je toch niet winnen. :bier:
Valt ook wat voor te zeggen :wink:
modder zuigt!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Hoe hard fiets je nu?
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Dice Oldskool schreef:Of gewoon accepteren dat er niet meer snelheid in zit en genieten van die 2 tot 3 uurtjes die je op de fiets zit. Een medaille ga je toch niet winnen. :bier:
Ik heb het zelf ook gehad.aan alle kanten voorbij gereden.. maar het is gewoon erg leuk om hard te gaan
9kg afgevallen en flink aantal kms later rijdt ik gewoon wel met de meute mee nooit spijt van gehad voel me nu beter dan ooit. Ik zou als ik hem was het gewoon proberen je hebt niks te verliezen
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zoals ik t zelf altijd zeg :

Het kost je heel wat minder pijn en moeite om op de dag zelf wat meer af te zien, dan te trainen om sneller te zijn.

Zoals ik het hoor, eerst gewoon meer fietsen.
Liefst of hard, of zacht.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
ynze stofkoper
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"

Japie Carbon,
Tegen de 17km/h gemiddeld als de rit tot een 1uur duurt. :)
heb een keer 50km op de MTB gezeten maar dan kom ik niet boven de 15,5km/h gemiddeld.

Dice Oldskool,
Dat ik geen wedstrijden meer win is geen probleem maar zou zo lekker zijn om mee te kunnen komen tijdens het rijden van tourritten. nu voelt het voor mij altijd als een wedstrijd maar dan om niet als laatste te zijn. :(

bonzaiking,
Die kilo's hé, Na de feestdagen maar weer eens wat proberen kwijt te raken. wil ze er eigenlijk gewoon af gaan fietsen. :-q

edit:gemiddeld
Laatst gewijzigd door ynze stofkoper op zo 17 december 2017, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg Ynze

Op de weg rijden kan altijd nog.
ynze stofkoper
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"

tiewrap,
Liefst of hard, of zacht.

verklaar je nader waarom "OF"
mvg Ynze

Op de weg rijden kan altijd nog.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Je traint om beter te worden.
D2 noemen ze ook wel niemandsland.
Dus of D1 (duur conditie) of D3-4 kracht-snelheid.

Of gewoon eerst meer fietsen, dat helpt ook.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ynze stofkoper schreef:tiewrap,
Liefst of hard, of zacht.

verklaar je nader waarom "OF"
Intervallen. Niet 3 uur lang 1 tempo aanhouden. Dan word je vooral goed in 3 uur lang dat tempo aanhouden. Maar af en toe even de hartslag iets omhoog jagen. Kortstondig heel hoog, even bijkomen en dan weer en dat een aantal keer achter elkaar. Of op en lange rit proberen 3-4 minuten net een tempo te rijden waarbij je net gaat hijgen. En dan weer een aantal minuten rustig. En dat 4-5 keer op die hele rit.

Als je wat gaat zoeken zijn er hele trainingsschema's te vinden. Maar daar moet je van houden... .


Ik heb ook vooral baat bij veel fietsen. En doe je dat op mountainbike rondjes, dan zit die afwisseling er bijna vanzelf in. En heb ik niet het idee aan het trainen te zijn, maar gewoon lekker aan het fietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Zoals geschreven. Trainen en lange afstanden rijden.

Je zegt dat je een enkele keer 50 km hebt gereden?
Das niet veel in anderhalf jaar.

Wat voor bikers belangrijk is (alles is persoonlijk he),
dat is taai worden, en dat wordt je naarmate je vaker
en langer op de bike zit. Tochten van 3 -4 uur een keer
per week en doordeweeks 's avonds een uur flink jagen.

Spinnen doordeweeks is ook een goed ding om je tempo
op te voeren. Maar alles komt en gaat met discipline.
Doe je een maandje bijna niets dan zakt je conditie en
snelheid in als een baksteen.

Staar je ook niet blind in de eerste jaren dat je biked
op een gemiddelde. Zolang je maar gestaag wat voor-
uitgang boekt is het toch prima. Niet?

En wat Lars Zegt hierboven, trainingsschema's als je
daar behoefte aan hebt en gewoon lekker trappen en
taai worden.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
ynze stofkoper
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"

ik zie het al. ik moet gewoon wat meer gaan fietsen.
echt fanatiek ben ik niet maar meer fietsen als ik het afgelopen jaar heb gedaan moet kunnen :winkie:
mvg Ynze

Op de weg rijden kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Zoek even op HIIT training,dat kun je zowel op weg als in het terein als in de sportschool doen.
Persoonlijk vind ik de sportschool verschrikkelijk en voelt het aan als een soort taakstraf voor te weinig trainen, maar het is wel een manier om met HIIT swinters na het werk snel sterker, fitter en meer inhoud te trainen waar je in de leukere periodes van het jaar lol van hebt. 2-3x per week een 60-90min is al voldoende.

En anders kun je natuurlijk ook nog altijd je materiaal de schuld geven, want met carbon ventieldopjes was je natuurlijk een stuk sneller gegaan. :tong
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

gemiddelde verbeteren is ontzettend persoonlijk. misschien haal je geen top tijd omdat je in een te zware versnelling probeert te trappen, zadel te laag, verkeerde banden spanning, fiets uit stenentijdperk, parachute achter je fiets hangen enz enz enz :lol:
lijkt me verstandig om is met een ervaren trainer/rijder te fietsen. misschien vallen er wat dingen op. verder zijn trainingsschema's ook best wel persoonlijk, is het de explosiviteit waar aan gewerkt moet worden of langeduur?
het is belangrijk om je te bedenken waarom en hoe belangrijk je het vind om te verbeteren. door veel je favoriete rondje te fietsen (2a3 keer per week) zal je conditie zeker verbeteren. met een trainingschema gaat het sneller maar is misschien minder leuk.

ps. pas op met te zwaar trainen als je lichaam dat niet gewent is, bouw interval trainingen uit en ga je eerste trainingen niet op 100% rijden.
Laatst gewijzigd door joen op ma 18 december 2017, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie