CO2 patroon en tubeless

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Vandaag een scheur in mijn band. Latex kreeg het niet dicht. Dus plakker (stuk tape) aan de binnenkant van de band. Alleen omdat de band dus los is geweest van de velg. (meer dan ik wilde, gaat niet lekker in de kou) Kreeg ik 'm niet meer dicht met mijn handpompje. (waaide net zo hard weer naar buiten) Dus lang verhaal kort, knal je met een CO2 pompje in één keer je band op je velg?

Ja, ik had een binnenbandje er in kunnen doen. Maar die zat om één of andere rede niet in mijn Camelbak. Kon nu dus 17 kliks naar huis lopen. (lucht bij het tankstation heb je ook niks aan met je Presta ventieltje)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Met 'normale' MTB banden heb ik met CO2 nooit een probleem gehad, al gaat er onderweg normaal een binnenband in (zit standaard onder het zadel gestrapt of ergens aan het frame).

Verloopnippel is niet het grootste en zwaarste om in je Camelback te hebben.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Volgens mij gaat de koude lucht uit een patroon niet goed samen met de latex. Wat wel werkt: met een patroon je band op de velg laten "ploppen", weer leeg laten lopen, latex via het ventiel erin en met gewone pomp (handpompje zal ook wel werken) weer op druk brengen. Heb je weinig aan als je onderweg bent, maar wel een oplossing als je geen compressor of drukvat bij de hand hebt. Je band pomp je er in ieder geval zeker niet te hard mee op (3 bar ofzo bij 29/2.25").
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je het ventiel boven houdt, dan zit de latex onder en komt dus nooit in contact met de ijskoude CO2.
Iemand hier op t forum heeft het ooit eens getest, zelfs rechtstreeks CO2 in de latex bleek nog goed te gaan (maar de ene latex is de andere niet).

Maar ik ga onderweg niet klooien, gewoon een binnenband er in.
Want:
Scheur kan (naderhand) toch te groot blijken.
Er kan vuil tussen band en velg komen.
Er kan een deukje in de velg zitten (oorzaak of gevolg van de lekke band).
De CO2 patronen laten je in de steek.
Enz enz.

Binnenbandje en pompje lossen dit allemaal op.
Thuis staat de compressor te popelen om aan de slag te mogen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Thuis heb ik alle speeltjes om die band er om te leggen. (Airshot) Maar wat je thuis hebt heb je onderweg niks aan. Anders had ik er wel een andere band omgelegd. :D Binnenbandje blijft uiteraard plan A. Maar ik was vandaag a bij plan C. Bedacht onderweg nog dat ik plan B.2 had kunnen proberen, maar had toen al de band open gehad en kreeg ‘m dus niet meer op druk. Wat latex doet met CO2 intresserd mij in dit geval niet. Ging mij erom dat ik dat ding weer vol kreeg om thuis te komen. (Desnoods met tig keer bij pompen) Nu was het 2,5 uur de benenwagen.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

In dat geval, wat TSTM hierboven zegt: band erom, ventiel boven en patroon erop. Voor de zekerheid rechtstreeks naar huis fietsen voor het geval dat de CO2 de latex heeft aangetast en je band niet meer helemaal luchtdicht om de velg wil.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

inderdaad, ik zou thuis geen co2 gebruiken, maar onderweg zeker! alles om fietsend thuis te komen. En qua luchtstroom zou het prima moeten werken, wordt soms aangeraden als je geen compressor oid hebt.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... en een verloop in je rugzak steken dan kun je bij iedere benzinepomp bijpompen, nog eens goed oppompen als de band niet goed zet, etc... Da's letterlijke een paar gram en neemt geen ruimte in.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Verloopje ga ik in ieder geval even opsnorren. Want ik ben gisteren langs 4 tankstations gelopen. :-? Wel weer een tip van mij, stop ook 50 cent in je tasje.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

inderdaad, gratis lucht is tegenwoordig ook ver te zoeken..
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Nu is perslucht de duurste vorm van energie. Maar zoveel gebruikt zo'n compressortje bij het tankstation nu ook weer niet. Vroeger hete dat service. :tong
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik heb ooit nog bij een dorps pomp met bediening gewerkt. Ook daar was de lucht gewoon gratis, en werden je banden op verzoek zelfs voor je opgepompt. (en olie checken/bijvullen en lampjes vervangen). Tegenwoordig ver te zoeken dat soort benzinepompen
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Nee, ook die "lucht" was niet gratis. En precies dáárom zie je dat woort pompen nauwelijks meer.
Vorsprung durch Pedantik.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Tijgerhaai schreef:Nu is perslucht de duurste vorm van energie. Maar zoveel gebruikt zo'n compressortje bij het tankstation nu ook weer niet. Vroeger hete dat service. :tong
Die 50 cent is ook niet voor de gebruikte energie waarschijnlijk maar om regelmatig een nieuw vulpistool te kunnen kopen.
Als je er een nieuwe ophangt ken je hem met de twee weken niet meer terug. Ff de slang uitrollen, een meter of 6, bandje vullen en maar weer loslaten. Rolt met een rotgang weer op en daar knappen de spullen niet van op.
Ze worden trouwens ook van de slang afgeknipt en meegenomen. Zelfs complete haspels neemt men mee.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

En zo zijn het weer de slechte die het vern*uken voor de rest. Op mijn werk hebben wij een batterij compressoren die 25 kuub per minuut kan draaien pomp ik daar mijn bandje wel op. Op een verbruik van 98Kw/h valt dat bandje niet op. :D Helaas staan die dingen in Alkmaar dus daar had ik gisteren ook niks aan. :(
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie