Combi pedalen... wat is wat en wat is niks...

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Ik zit te dubben om voor mijn nieuwe bike combi-pedalen te gebruiken. Oftewel 1 kant spd, andere flat.
Mijn vraag wie heeft beetje ervaring/tips/merk-voorkeur?
Gebruik mtb tracks en woon/werkverkeer...
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ervaring: slecht; tijdens mtb-en is snel inklikken niet mogelijk. Je zit vaak niet raak in het klik mechaniek. Of op het klik deel als je flat wil rijden.

Tips : Waarom dit type? Kijk wat je kan veranderen aan die behoefte. Omdat functionaliteit niet optimaal is. Als je opstapt zit je vaak aan de verkeerde kant. Koop de goedkoopste,. Val je minder een buil als het tegenvalt.

Merk: geen idee
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Gewoon flat all the way dan. Bv een Superstar Nano EVO, fijn pedaal voor niet al te veel geld.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat dit de enige is die aardig werkt om ook op de platform kant mee te mountainbiken:
https://www.crankbrothers.com/product/double-shot" onclick="window.open(this.href);return false;

Voordeel is het grotere platform. Andere dubbelzijdige pedalen hebben een te klein en te glad platform om grip op te hebben.

Als je die grip naar je werk toe niet nodig hebt:
http://bike.shimano.com/content/sac-bik ... -t780.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Met de Crankbrothers heb ik geen ervaring, de XT gebruik ik ook voor woon-werk. Voordeel is dat het pedaal altijd op dezelfde manier scheef hangt. Door naar voren te duwen klik je in, door naar achteren te trekken sta je op de platform kant. Werkt uitstekend! En je kunt er prima mee mountainbiken, want wanneer klik je nu uit?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Lars TB schreef: Met de Crankbrothers heb ik geen ervaring, de XT gebruik ik ook voor woon-werk. Voordeel is dat het pedaal altijd op dezelfde manier scheef hangt. Door naar voren te duwen klik je in, door naar achteren te trekken sta je op de platform kant. Werkt uitstekend! En je kunt er prima mee mountainbiken, want wanneer klik je nu uit?
Dat klinkt goed, ik vond deze zelf te duur en ben voor de PD-A530 gegaan. Die hadden inderdaad het nadeel dat je op de één of andere manier altijd de verkeerde kant te pakken had. Daarnaast heeft de gladde kant van de A530 totaal geen grip, prima voor op straat maar in het bos moet je er geen meter mee willen rijden.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Ik gebruik deze voor woon-werk verkeer fiets.
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 00-p50756/

Deze uitvoering heeft aan de flat kant van het pedaal ook stel schroeven voor betere grip, ook het platform is van deze wat groter dan de oudere uitvoeringen. Ik vind deze wel goed werken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marz45 schreef:Ik gebruik deze voor woon-werk verkeer fiets.
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 00-p50756/

Deze uitvoering heeft aan de flat kant van het pedaal ook stel schroeven voor betere grip, ook het platform is van deze wat groter dan de oudere uitvoeringen. Ik vind deze wel goed werken.
Gebeurt mij niet vaak, maar dit product heb ik geheel gemist! Lijkt inderdaad een heel goede versie om redelijk mee te kunnen mountainbiken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk ook dat die laatste XT een van de betere opties in dit soort pedalen is.
Ik gebruik zelf nog de 324, maar die "platform"kant is alleen geschikt voor toergebruik, zeker niet genoeg grip voor in het terrein. De pinnetjes van deze XT zien er meerbelovend uit ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als je bij SPD wil blijven is er ook nog de Funn Mamba, (CRC)

Er zijn nog een paar aanbieders van dit soort pedalen: serieuze flat pedals met een clip optie
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

baron062 schreef:Als je bij SPD wil blijven is er ook nog de Funn Mamba, (CRC)

Er zijn nog een paar aanbieders van dit soort pedalen: serieuze flat pedals met een clip optie
Wat voor schoenen passen bij de dubbele functie ? Mijn Shimano SPD schoenen hebben een keiharde onderkant en de FiveTens geen SPD plaatje :~
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ijskonijn schreef: Gebruik mtb tracks en woon/werkverkeer...
Ik neem aan dat je de platform kant voor woon/werk gaat gebruiken dus echt serieuze pinnen hoeven daar niet aan te zitten.

Dan voldoen die van Lars http://bike.shimano.com/content/sac-bik ... -t780.html" onclick="window.open(this.href);return false; meer dan prima.

De Funn Mamba zou mijn keuze zijn als ik met beide kanten zou gaan biken.
Laatst gewijzigd door Dice Oldskool op zo 17 december 2017, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Joepie de schreef: Wat voor schoenen passen bij de dubbele functie ? Mijn Shimano SPD schoenen hebben een keiharde onderkant en de FiveTens geen SPD plaatje :~
Nou euhhhh, de SPD schoenen voor de klikfunctie en je FiveTens voor de platformkant?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Je kan ook zoiets proberen:
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... /5522.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een opzetstuk voor je spd pedaal. Is goed genoeg voor wat woon/werk verkeer.
Voor het echte mtb werk haal je ze er af.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

massen schreef:Je kan ook zoiets proberen:
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... /5522.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een opzetstuk voor je spd pedaal. Is goed genoeg voor wat woon/werk verkeer.
Voor het echte mtb werk haal je ze er af.
Is waarschijnlijk de beste oplossing :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Dat opzet stuk is glad en slap. Dus niet geschikt om te forenzen. Hoogstens om het brood te halen op de camping.....
Plaats reactie