Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

van Tuyl schreef:
twowheeler schreef:Ik vind dat een lockout niet eens een vereiste is bij een goed werkende en afgestelde fully. Heb het zelf iig nog nooit gemist
Inderdaad met een goede afstelling heb je geen lockout nodig zeker niet wanneer je een specialized demper met brain hebt.
Klopt, met een goed ingestelde demper EN goed ontworpen frame is een lock out niet nodig imho. Op m'n Scalpel had ik een RPL demper, de "L" nooit gebruikt. Nu RP23 dempers.
zenegroen schreef:Het valt me op dat EPIC rijders vaak een enorm verkeerd beeld hebben van de overige fully's. Het zijn niet allemaal wipkippen. .
Epic rijders willen zelf niet denken :lol: :wink: , zou dat de oorzaak zijn?

Ik vind zo'n brain juist helemaal niets. Heb een weekend test gereden, alle instellingen geprobeerd, maar niet mijn ding.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Op de Nerve zit grofweg hetzelfde fsr systeem als dat specialized gebruikt. Zodra er spanning op de ketting komt pompt te achterkant niet, en toch zorgt de demper wel voor tractie tijdens het klimmen. Ik verbaas me er altijd over met wat voor enorm lage spanning je eigenlijk kan rijden. Ik ben er alleen maar harder door gaan rijden.

Edit: Het beeld van de epic rijder geeft me een beetje hetzelfde idee als wat apple doet. Mensen denken vaak dat het het beste is wat er is en kijken dus ook met zo'n blik naar andere fully's. Het zijn mooie fietsen, maar geen wonder fully's ofzo.
Who needs roads when there's dirt
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

In mijn zoektocht naar een fully kwam ik een alu Cannondale Scalpel SI 5 tegen. Eigenlijk nooit aan een Scalpel gedacht omdat ik ze vrij duur vond in vergelijking met andere merken. Maar met een korting van 800 euro werd die toch interessant. Dus op naar Zaltbommel, proefritje gemaakt en de fiets gekocht.
Wat een fijne fiets!
Inmiddels de Stans Rapid wielen vervangen voor een door Bikewheels handgespaakte wielset met bredere, lichtere DT Swiss XR391 velgen en acros nineteen ED achternaaf met XD body. Heb er verder een riser stuur van syntace opgezet, de SRAM NX cassette vervangen voor een lichtere SRAM XG cassette, en tubeless Schwalbe Addix speed banden gemonteerd. Rij regelmatig de routes op de UHR, de fiets stuurt lekker en voelt stabiel aan. Bijkomend voordeel tov mijn hardtrail is dat ik geen zeurende onderrug meer heb tijdens het rijden van wat intensievere routes. Door het mindere gewicht was de carbon hartrail wat feller bij het aanzetten maar na de upgrade van de wielen voelt de Scalpel lichter aan bij versnellen en klimmen. Al met al blij met de keuze voor een fully.
robertbrand
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 855
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:24
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Hi-mod 1
Contacteer:

Voor de UHR een perfecte fiets, groot kans dat het fellere gevoel niet sneller is. Eigenschap van de Scalpel is, dat hij heel solide en comfortabel aanvoelt, maar schijn bedriegt Sinds de overstap van een hardtail (Cannondale FSI Carbon 1) ben ik (en een aantal maten van me) vrijwel overal sneller met de fully. Zeker op parcoursen met veel hobbels zoals UHR.
Alpencross 2011

http://www.youtube.com/watch?v=3aEzhsE7 ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeronimo73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 3

Ook ik heb een aantal maanden terug de overstap gemaakt van eeen hardtail (Cube reaction GTC Pro) naar een fully (Scalpel carbon 3). Ik ben nog steeds heel erg blij met m'n nieuwe fiets, hij past me beter dan mijn oude fiets want die was net iets te kort voor mij. Door de vering lijkt het soms minder snel te gaan maar ik heb inmiddels al al mijn PR' s kapot gerden op de routes in Vrachelen, Caddettenkamp en Dorst.
Ook ik had op de hardtail soms last van mijn rug, dat is nu verdwenen.
Remmen kan altijd nog
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Precies wat je zegt Robertbrand. Het voelt solide, comfortabel en kom met PR's thuis op singletracks en vooral op downhill segmenten. Remkuilen zijn minder belastend, geen gekletter meer. De fiets geeft ook meer vertrouwen waardoor je harder durft, heb wel het vermoeden dat de fiets wat harder durft dan ik :lol:
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Zet die dikke Scalpel maar op de Boty 2017 dan. :-q
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk ook dat een fully op bepaalde routes makkelijker sneller kan zijn dan een hardtail.

Mijn Epic hardtail S-Works 29er is op de UHR miniem sneller dan mijn Camber 26er uit 2011.
Op de Camber kost het meer kracht, maar is niet veel langzamer dus.
En dit is een trail bike.

Met een XC fully zal dit verschil nog kleiner zijn.

Een race hardtail zal in wedstrijden wellicht wel sneller zijn wanneer je het volle pond geeft, maar voor tourritjes zou ik ook voor de fully gaan.
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Interessant om te lezen allemaal.
Ik denk ook over een fully, heb mijn HT al comfortabeler gemaakt met brede velgen en dus meer lucht, maar echte vering spreekt mij toch aan.

Ik denk eigenlijk aan een trail bike, daarmee kom je in Nederland volgens mij ook prima uit voeten. Bovendien kan ik dan ook in veel andere omgevingen fietsen.

Wat mij niet aanspreekt is de luie balhoofdhoek. Die is bij veel 2018 modellen 67.5 graden. Ik ben bang dat bij het klimmen, en vooral singletrack klimmetjes met veel scherpe bochten zoals je die tegenkomt op route Amerongen bijvoorbeeld, het lomp zal aanvoelen. Hebben jullie ervaring met zo'n fiets of zo'n balhoofdhoek?

Het klopt dat XC fully's juist strakker sturen met een steilere balhoofdhoek, maar als ik een fully aanschaf dan toch gelijk eentje waarmee ik ook in het buitenland veel opties openhoud!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

olivierhacking schreef:Wat mij niet aanspreekt is de luie balhoofdhoek. Die is bij veel 2018 modellen 67.5 graden. Ik ben bang dat bij het klimmen, en vooral singletrack klimmetjes met veel scherpe bochten zoals je die tegenkomt op route Amerongen bijvoorbeeld, het lomp zal aanvoelen. Hebben jullie ervaring met zo'n fiets of zo'n balhoofdhoek?

Dat zeiden ze 25 jaar geleden ook over 70 graden balhoofdhoeken, 15 jaar geleden over 69 graden balhoofdhoeken en 7 jaar terug over 68 graden hoeken.

Kortom, 67,5 graden is even onbruikbaar als alles daarvoor.

Of je negeert het gemopper en gaat er van uit dat als de meeste merken het doen, het voor de meeste mensen wel zal werken. In Amerongen zitten geen scherpe bochten. Voor switchbacks moet je in de bergen zijn. En als je dan al een nadeel van die balhoofdhoek hebt, heb je dubbel en dwars voordeel daarvan bij het afdalen.

Maar er speelt veel meer dan alleen die balhoofdhoek. Langere reach en kortere stuurpen, langere achtervork door 29", heeft allemaal enorme invloed op het rijgedrag. En ja, ten opzichte van een 26" van pakweg 10 jaar terug moet je anders sturen met de moderne fietsen. Je moet iets meer met je lichaam werken. En dan gaat ook een fiets met 67,5 graden balhoofd scherp de bocht om!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

olivierhacking schreef:Interessant om te lezen allemaal.
Wat mij niet aanspreekt is de luie balhoofdhoek. Die is bij veel 2018 modellen 67.5 graden. Ik ben bang dat bij het klimmen, en vooral singletrack klimmetjes met veel scherpe bochten zoals je die tegenkomt op route Amerongen bijvoorbeeld, het lomp zal aanvoelen. Hebben jullie ervaring met zo'n fiets of zo'n balhoofdhoek?
Ik rij al een tijdje met een trail bike met 67 of 67,5 graad (afhankelijk van hoe de flipchip staat). Er is werkelijk geen enkele bocht op Amerongen of welke route dan ook op de UHR (en waarschijnlijk in heel Nederland), waar dit ook maar enigszins een probleem is. Ik kan me oprecht geen bocht indenken waar ik in de problemen kom door de "te luie" balhoofdhoek. Kortom ik zou me er niet druk om maken en gewoon lekker kopen wat je wilt :-q
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Top, dank voor de feedback jullie twee! Dat is eerlijk gezegd ook wat ik vermoedde, maar het is altijd goed om het te horen van jullie zelf ;)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mijn hardtail heeft een 65 graden balhoofdshoek, mijn fully een 66 graden.
Met beide fietsen geen enkel probleem met klimmen, ook niet als er switchbacks in zitten.
Stuur hoogte doet volgens mij meer dan een graden minder balhoofdshoek...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Goed om te horen MacReal. Wat een hoeken zeg! :D

Ik heb mijn oog nu op de Spot Mayhem. Waanzinnige reviews op mtbr, een erg interessante fiets vind ik het! Steile zithoek praktisch voor die met meterslange benen zoals ikzelf (75.6 graden bij XL) en een nieuwe soort linkage voor de achtervering. Iedereen is er laaiend enthousiast over, zeer weinig pedal bob en zelfs staand accelereren zonder er last van te hebben.

Balhoofdhoek 66.7 graden.
Nadeel is dat het importeren naar NL duur is... :((

Link naar Spot Mayhem: Spot Mayhem
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Vorige week Epic gekocht. Naast mijn lichte Open HT. Ben benieuwd. Train veel core, dus rug overleeft een marathon van 6u wel.. maar we gaan het zien.
Plaats reactie