All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Let er wel op dat de geometrie uit de verschillende modeljaren kan verschillen (lees: kortere reach)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De 2016 is inderdaad 25 mm korter!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Hmm, bedankt, maar dan toch maar het meest recente model dan?

Waar moet ik met mijn gewicht nog op letten met de vork? Diameter moet absoluut 34 mm zijn? En wat met de wielen?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De 2017 is ook langer dus ook prima voor je. Vork 34 of 35mm is inderdaad wel wenselijk, wielen kan ik een heleboel over zeggen maar gezien je budget heeft dat weinig zin. Eerst maar oprijden wat er in zit en daarna iets moois op maat laten bouwen ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

En als ik nu eens een Honzo ST frame koop en laat bouwen met een 140 mm Pike, dan kan ik alles nog upgraden na slijtage...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Losse bouw is nagenoeg nooit goedkoper dan een kant-en-klare bike.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Paulvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 14:32

hitchhikerzguide schreef:En als ik nu eens een Honzo ST frame koop en laat bouwen met een 140 mm Pike, dan kan ik alles nog upgraden na slijtage...
Heel goed idee! Als ik toen wist wat ik nu weet had in i.p.v. een Kona Honzo Al 2016 een stalen frame gekocht en zelf op bouwen.
En ja het is duurder maar wel helemaal naar je zin!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Vaak duurder, maar als je beetje zoekt naar 2ehands onderdelen/koopjes moet het toch ook "goedkoop" kunnen lijkt mij.. Ik heb mijn huidige fiets (de Cotic) opgebouwd voor minder dan het budget van TS bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

In deze tijd van het jaar (eigenlijk begin volgend jaar) is het ook goed uitloopmodellen scoren. Mijn fiets was voor bijna 2k minder klaar dan de fabrieksversie, alleen al frame en vork scheelde al 50%. Het is natuurlijk wel een kwestie van geduld hebben en de koopjes in de gaten houden.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Paulvw schreef:
hitchhikerzguide schreef:En als ik nu eens een Honzo ST frame koop en laat bouwen met een 140 mm Pike, dan kan ik alles nog upgraden na slijtage...
Heel goed idee! Als ik toen wist wat ik nu weet had in i.p.v. een Kona Honzo Al 2016 een stalen frame gekocht en zelf op bouwen.
En ja het is duurder maar wel helemaal naar je zin!
Waarom spijt keuze alu VS staal?
Waarom zweren zoveel ltht rijders bij staal?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Dat is hip :bier:

Haha persoonlijk vind ik het mooier. De verschillen tussen mijn vorige alu fiets en huidige stalen zijn te groot en veel meer dan enkel het materiaal om een zinnige uitspraak over rij-eigenschappen te kunnen doen. Zou comfortabeler zijn/meer hufterproof. Kan iemand anders vast meer over kwijt, er zijn ook genoeg topics al over vol geschreven trouwens :lol:
Paulvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 14:32

Ik heb niet zozeer spijt van Alu VS Staal maar meer spijt van een complete fiets VS het zelf samen stellen.
Ben nu 2 jaar verder en alleen de remmen zijn nog origineel (Schijven niet).
Als er een Alu Frame zou zijn met dezelfde geometrie en prijs zou ik die zeker overwegen.

Er is nu eenmaal niet zo veel keuze voor lange mannen van +/- 2 meter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Paulvw schreef:Ik heb niet zozeer spijt van Alu VS Staal maar meer spijt van een complete fiets VS het zelf samen stellen.
Ben nu 2 jaar verder en alleen de remmen zijn nog origineel (Schijven niet).
Als er een Alu Frame zou zijn met dezelfde geometrie en prijs zou ik die zeker overwegen.

Er is nu eenmaal niet zo veel keuze voor lange mannen van +/- 2 meter.
Dat is natuurlijk het eeuwige dilemma.
Zelf samenstellen / opbouwen is duurder, maar dan heb je wel onderdelen op je fiets waar je zelf bewust voor hebt gekozen.
Compleet kopen is vaak voordeliger, maar je moet leven met de keuzes / compromissen van de fabrikant.
Wanneer je kunt inschatten dat je toch in een situatie van upgraden / aanpassen terecht gaat komen, dan kan je beter van het begin af aan alles zelf doen.
Maar vaak sluipt dat er in en ineens realiseer je je dat je een sloot geld in je nieuwe fiets hebt gepompt ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Prijstechnisch hebben jullie helemaal gelijk maar een complete fiets kopen en die geleidelijk aan upgraden is ook leuk. Telkens iets nieuws uitzoeken en koopjes jagen is ook een hobby. :wink:
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Misschien moet ik een poll maken haha.
1. Mondraker Vantage R
2. Kona Honzo AL
3. Kona Honzo ST zelfbouw
Plaats reactie