De zin en onzin van aangelegde Mountainbike routes

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
PaganiProductions

Waarom mensen die zo'n grote fan zijn aangelegde mountainbike routes altijd zo snel op de tenen getrapt al.
Als ik hier nu zou gaan fietsen heb je grote kans dat alles kapot is gereden en hoort er hier niemand over klagen
Waarom word er elders in het land altijd zo'n probleem van gemaakt als met slecht weer op die routes gaat mountainbiken bang je sporen erin rijd dat hoort toch bij mountainbiken over moeilijk terrein.
En snap het als we over wedstrijd banen hebben dat die er zo goed mogelijk erbij moeten liggen zodat het voor iedereen hetzelfde geld
voor bikeparks daar betaal je dan ook voor.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Aangelegde routes zijn imho spannender, uitdagender, technischer en daarmee leuker dan paden die er reeds liggen. Tenminste, in omgeving Utrecht waren dat veel recht toe recht aan paden.

Nu zijn deze routes met zorg en veel energie aangelegd. Als er wordt gereden met zeer slecht weer, dan gaan delen kapot of worden slecht berijdbaar. En dan is de hele opzet er uit. Technische stukken worden saai, snelle stukken langzaam, etc etc.

Dus als met een kleine moeite (soms een ritje overslaan) dit voorkomen kan worden, waarom niet?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

mtbpie schreef:Aangelegde routes zijn imho spannender, uitdagender, technischer en daarmee leuker dan paden die er reeds liggen. Tenminste, in omgeving Utrecht waren dat veel recht toe recht aan paden.

Nu zijn deze routes met zorg en veel energie aangelegd. Als er wordt gereden met zeer slecht weer, dan gaan delen kapot of worden slecht berijdbaar. En dan is de hele opzet er uit. Technische stukken worden saai, snelle stukken langzaam, etc etc.

Dus als met een kleine moeite (soms een ritje overslaan) dit voorkomen kan worden, waarom niet?
Ik kan hier ook zat paadjes meeste natuurlijk dingen niks aangelegd en niet allemaal brede dingen ook singletracks.
PaganiProductions

Lars TB schreef:Afbeelding
Dat is wel goed voor skills en lijnkeuze.
Helemaal links rijden is het beste op de deze foto.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op vr 15 december 2017, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
PaganiProductions

mtbpie schreef:Aangelegde routes zijn imho spannender, uitdagender, technischer en daarmee leuker dan paden die er reeds liggen. Tenminste, in omgeving Utrecht waren dat veel recht toe recht aan paden.

Nu zijn deze routes met zorg en veel energie aangelegd. Als er wordt gereden met zeer slecht weer, dan gaan delen kapot of worden slecht berijdbaar. En dan is de hele opzet er uit. Technische stukken worden saai, snelle stukken langzaam, etc etc.

Dus als met een kleine moeite (soms een ritje overslaan) dit voorkomen kan worden, waarom niet?
of gewoon een andere route pakken en of gewoon er vrede mee hebben en dat het niet anders is nu.
Hier in de buurt heb je nu geen andere keus.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weet je wat: kom eens een dagje helpen met trails aanleggen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

Lars TB schreef:Weet je wat: kom eens een dagje helpen met trails aanleggen!
Nee dank je dan zit ik liever op de fiets ik doe wel door de week werken niet in het weekend ook nog eens dat erbij als ik bouw de bouwer wil zijn was ik wel bouwvakker geworden of wegenbouwer.
Trails onderhouden als het niet voor wedstrijden is mij een beetje vergezocht en niet nuttig.
Hier in het zuiden hebben wij wedstrijden als Bart Brentjens Challenge en die route loop gewoon overal al dwars doorheen en daar komt ook geen schop aan te pas om die wedstrijd en word gewoon gereden ongeacht hoe het erbij ligt.
Hier in de buurt is er veel bosbouw waardoor alles kapot word gereden en mensen fietsen even goed.
Daarom ben niet zo'n fan van aangelegde routes.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Jij snapt het echt niet he! Die routes zijn aangelegd omdat je niet overal mag fietsen.

Op de uhr rijden er per dag heel veel mensen. Als dat gebeurt met dit weer dan is het binnen no time een modderbak, en daarna een groot hobbel parkours.

Dat maakt het echt niet leuker. 1 keertje je rondje op de weg doen maakt je echt niet slechter.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

@pagani: Heb je uberhaupt wel eens op bijvoorbeeld de UHR gereden?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

PaganiProductions schreef:Waarom mensen die zo'n grote fan zijn aangelegde mountainbike routes altijd zo snel op de tenen getrapt al.
Als ik hier nu zou gaan fietsen heb je grote kans dat alles kapot is gereden en hoort er hier niemand over klagen
Waarom word er elders in het land altijd zo'n probleem van gemaakt als met slecht weer op die routes gaat mountainbiken bang je sporen erin rijd dat hoort toch bij mountainbiken over moeilijk terrein.
En snap het als we over wedstrijd banen hebben dat die er zo goed mogelijk erbij moeten liggen zodat het voor iedereen hetzelfde geld
voor bikeparks daar betaal je dan ook voor.
Om de simpele reden dat deze mensen wel de tijd en moeite nemen om voor een ieder een parcours aan te leggen. Deze parcoursen worden door hun in hun dure vrije tijd onderhouden. Dan zitten ze er niet op te wachten als het parcours is afgesloten dat iemand er toch op gaat rijden. Dat kost hun nog meer vrije tijd. Zelf geef je al aan daar geen zin in te hebben. Nou hun dus ook niet om jouw schade te herstellen. Maar veelal is het niet alleen de schade aan het parcours, maar bijvoorbeeld ook aan de natuur.

Wat Lars ook al zegt, kom eens helpen. Dan eens kijken hoe het voelt als iemand anders jouw tijd weer beschadigd. Morgenvroeg om 9 uur kun je je ook nog melden op de vuilnisbelt in Zaltbommel om te helpen met de aanleg van een parcours. Net iets dichterbij...
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

aangelegde routes zijn top!

Vroeger (10-15jr geleden) reed ik in Ermelo/Harderwijk op zelf ontdekte routes. Best leuk. Officieel niet toegestaan omdat 't nu eenmaal niet toegestaan is om buiten de fietspaden te fietsen. Daarbij zag je soms ook echt wel paden ontstaan en afdalingen naarmate ze meer werden gebruikt wegslijten.

Nu zijn er leukere routes beschikbaar dan ik zelf destijds heb ontdekt. Gewoon technisch leuker. Dat zijn aangelegde routes die constructief ook beter in elkaar zitten dan een gewoon bospad destijds. Ze kunnen meer gebruik hebben (dat is mooi, want stuk meer fietsers dan vroeger). Maar er zit een grens aan welk gebruik ze aankunnen, zeker met nat weer. Prima dus om deze routes een beetje in goede conditie te houden.
PaganiProductions

George schreef:@pagani: Heb je uberhaupt wel eens op bijvoorbeeld de UHR gereden?
Verschillende mtb routes gereden vind het altijd een beetje nep.
PaganiProductions

mud mate schreef:
PaganiProductions schreef:Waarom mensen die zo'n grote fan zijn aangelegde mountainbike routes altijd zo snel op de tenen getrapt al.
Als ik hier nu zou gaan fietsen heb je grote kans dat alles kapot is gereden en hoort er hier niemand over klagen
Waarom word er elders in het land altijd zo'n probleem van gemaakt als met slecht weer op die routes gaat mountainbiken bang je sporen erin rijd dat hoort toch bij mountainbiken over moeilijk terrein.
En snap het als we over wedstrijd banen hebben dat die er zo goed mogelijk erbij moeten liggen zodat het voor iedereen hetzelfde geld
voor bikeparks daar betaal je dan ook voor.
Om de simpele reden dat deze mensen wel de tijd en moeite nemen om voor een ieder een parcours aan te leggen. Deze parcoursen worden door hun in hun dure vrije tijd onderhouden. Dan zitten ze er niet op te wachten als het parcours is afgesloten dat iemand er toch op gaat rijden. Dat kost hun nog meer vrije tijd. Zelf geef je al aan daar geen zin in te hebben. Nou hun dus ook niet om jouw schade te herstellen. Maar veelal is het niet alleen de schade aan het parcours, maar bijvoorbeeld ook aan de natuur.

Wat Lars ook al zegt, kom eens helpen. Dan eens kijken hoe het voelt als iemand anders jouw tijd weer beschadigd. Morgenvroeg om 9 uur kun je je ook nog melden op de vuilnisbelt in Zaltbommel om te helpen met de aanleg van een parcours. Net iets dichterbij...
Sorry ik heb morgen andere plannen morgen cx/mtb wedstrijd filmen.
PaganiProductions

Kjiratsiekoedel schreef:aangelegde routes zijn top!

Vroeger (10-15jr geleden) reed ik in Ermelo/Harderwijk op zelf ontdekte routes. Best leuk. Officieel niet toegestaan omdat 't nu eenmaal niet toegestaan is om buiten de fietspaden te fietsen. Daarbij zag je soms ook echt wel paden ontstaan en afdalingen naarmate ze meer werden gebruikt wegslijten.

Nu zijn er leukere routes beschikbaar dan ik zelf destijds heb ontdekt. Gewoon technisch leuker. Dat zijn aangelegde routes die constructief ook beter in elkaar zitten dan een gewoon bospad destijds. Ze kunnen meer gebruik hebben (dat is mooi, want stuk meer fietsers dan vroeger). Maar er zit een grens aan welk gebruik ze aankunnen, zeker met nat weer. Prima dus om deze routes een beetje in goede conditie te houden.
Fiets al 3 jaar in dezelfde gebieden en heb nog niet zat en dat zonder aanlegde mtb routes.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op za 16 december 2017, 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie