Omdat ik nog steeds een oude Fox 34 heb liggen en het zonde vind dat deze daar zomaar ligt (omdat mijn Enduro nu een Formula 35 heeft en de Fox 34 nogal slecht is), wil ik eens kijken of er wat met de vork gedaan kan worden. De lucht kant van de Fox 34 heeft nl. nogal (heel) veel wrijving en veert daardoor niet soepel/consistent. Ik heb de demper kant al vervangen door een AVA cartridge, maar dat heeft niet veel geholpen.
Ik weet dat er een NA air spring upgrade setje is. En ik zag dat er voor de Fox 36 met die NA spring een MRP ramp control cartridge is Versie D. Deze cartridge bouwt de NA spring om van een automatische instellende negatieve veer naar een dual air opstelling met een extra ventiel aan de onderkant, net zoals de oude Rockshox dual-air vorken (die heb ik eentje in mijn Rocky Mountain).
Er is helaas geen versie van de MRP cartridge voor de Fox 34 die ik heb, en ook geen voor de versie met de NA spring upgrade. Nou is de vraag dus, is de spring assembly in de Fox 36 gelijk aan die NA spring upgrade voor de 34 (minus de afmeting van de piston natuurlijk)? Want MRP verkoopt die NA spring ombouw naar dual-air voor de Fox 36 ook los. Als die dezelfde afmetingen heeft als de Fox 36 air spring, dan is de keuze snel gemaakt. NA spring upgrade bestellen voor de Fox 34 en die MRP cartridge. Dan is het grootste euvel van die Fox 34 opgelost.
Air spring afmetingen Fox 36 en 34
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Ik heb antwoord terug van MRP. Het past, maar er zit maar 4mm tussen de ramp control cartridge en de air piston bij full-bottom out. Zij vinden dat te weinig. Bummer.
4mm vinden zij te weinig omdat het toch kan toch doorslaan en elkaar kan raken? Built tolerances? 4mm klinkt als prima, niet raken is niet raken of dat 0.1 of 4mm is. en 4mm is toch echt behoorlijke ruimte als je de overige passingen in een vork ertegen afspiegelt, of zie ik wat over het hoofd?
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Dit is het antwoord van MRP over hoeveel speling ze willen (min. 10mm)
if you take a big impact on the fork it is likely to touch the RAMP cartridge and that can be dangerous. As far as function it can make the overall spring curve increase drastically at the end of the stroke and just make the cartridge less affective.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8041
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Avanlanche cartridge erin. Of een staal veer er in, ter inspiratie.
Update, dat had jij ook bedacht.
Update, dat had jij ook bedacht.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 750
- Lid geworden op: do 2 september 2004, 19:44
- Mijn mountainbike: Trek Remedy 8
https://www.tftuned.com/servicing/10-fox-forks" onclick="window.open(this.href);return false;
zit daar iets voor je bij?
zit daar iets voor je bij?
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
De MRP die in een Fox 34 past is voor de 2017 en latere Foxjes. Die hebben een luchtveer waarbij een bypass poort in de binnenpoot zit, waardoor de negatieve kamer op druk gehouden wordt. De eerdere Fox 34 hadden een luchtveer die te lang was (de positieve kamer is te klein voor die MRP). Maar de oude Fox 34 kun je ombouwen naar de Fox NA spring die ook in de Fox 36 2016 zat (maar dan met een kleinere diameter air piston natuurlijk).
Van rechts naar links zie je de topcap (blauw ano), bypassrod (die pin met de gaatjes) met daaromheen de blauwe tokens, airpiston (witte ding), een blauw anu spacer met top-out bumper (zwart) en dan de negatieve luchtkamer. (zilver) en dan de staaf waarmee de lucht veer aan de onderpoten vast gemaakt wordt. De topcap met pin zit vast aan de binnenpoten. De airpiston schuift dus over deze pin heen en weer bij in/uitveren. Maar dat betekent dat in de luchtkamer dus een lange pin zit en geen ruimte voor de MRP ramp control cartridge. Speciaal voor de Fox 36 2016 heeft MRP dan een ombouwkitje gemaakt waarbij deze topcap met pin vervangen wordt, het gat waar deze ingaat wordt dichtgemaakt en aan de onderkant komt een luchtventiel zodat je een dual-air Fox hebt. Dit MRP kitje past ook op de Fox 34 met NA spring (die ik nu dus heb).
Het aanspreekvermogen met die NA spring kit is heel, heel veel beter, misschien wel zo goed als de Formula die ik ook heb. Maar er zit nog steeds een extra afdichting waar de pin de airpiston in gaat, dus extra wrijving. Bovendien kun je met de MRP dual-air ombouw de druk in de negatieve kamer zelf bepalen. De MRP ramp control zou een leuke extra bonus zijn. En ik hou van klooien met spullen, dus een leuke uitdaging.
Ik vroeg aan MRP of het zou passen, en het eerste wat ik terug kreeg was "You bring up a interesting question that we had not looked at yet.", haha. Hij zegt nu dat er te weinig ruimte blijft, hij wil graag 10mm hebben tussen de MRP cartridge en de airpiston. Zo als de metingen nu zijn, heb ik 4mm. Maar de bout die de negatieve veer afsluit steekt zo'n 3mm boven de airpiston uit. Dus eigenlijk heb ik 7mm ruimte. Ik heb bij een Duitser nagevraagd of het op voorraad is, maar nog geen antwoord. Vooral het losse setje voor de dual air ombouw is nergens te krijgen, en uit USA op laten sturen gaat een hoop kosten. $50 voor het setje, $25 verzenden en dan nog BTW en invoerkosten, kan makkelijk op 80 euro uitkomen voor 2 boutjes. En ik vond 50 euro al veel
Van rechts naar links zie je de topcap (blauw ano), bypassrod (die pin met de gaatjes) met daaromheen de blauwe tokens, airpiston (witte ding), een blauw anu spacer met top-out bumper (zwart) en dan de negatieve luchtkamer. (zilver) en dan de staaf waarmee de lucht veer aan de onderpoten vast gemaakt wordt. De topcap met pin zit vast aan de binnenpoten. De airpiston schuift dus over deze pin heen en weer bij in/uitveren. Maar dat betekent dat in de luchtkamer dus een lange pin zit en geen ruimte voor de MRP ramp control cartridge. Speciaal voor de Fox 36 2016 heeft MRP dan een ombouwkitje gemaakt waarbij deze topcap met pin vervangen wordt, het gat waar deze ingaat wordt dichtgemaakt en aan de onderkant komt een luchtventiel zodat je een dual-air Fox hebt. Dit MRP kitje past ook op de Fox 34 met NA spring (die ik nu dus heb).
Het aanspreekvermogen met die NA spring kit is heel, heel veel beter, misschien wel zo goed als de Formula die ik ook heb. Maar er zit nog steeds een extra afdichting waar de pin de airpiston in gaat, dus extra wrijving. Bovendien kun je met de MRP dual-air ombouw de druk in de negatieve kamer zelf bepalen. De MRP ramp control zou een leuke extra bonus zijn. En ik hou van klooien met spullen, dus een leuke uitdaging.
Ik vroeg aan MRP of het zou passen, en het eerste wat ik terug kreeg was "You bring up a interesting question that we had not looked at yet.", haha. Hij zegt nu dat er te weinig ruimte blijft, hij wil graag 10mm hebben tussen de MRP cartridge en de airpiston. Zo als de metingen nu zijn, heb ik 4mm. Maar de bout die de negatieve veer afsluit steekt zo'n 3mm boven de airpiston uit. Dus eigenlijk heb ik 7mm ruimte. Ik heb bij een Duitser nagevraagd of het op voorraad is, maar nog geen antwoord. Vooral het losse setje voor de dual air ombouw is nergens te krijgen, en uit USA op laten sturen gaat een hoop kosten. $50 voor het setje, $25 verzenden en dan nog BTW en invoerkosten, kan makkelijk op 80 euro uitkomen voor 2 boutjes. En ik vond 50 euro al veel
Bijna zo goed zie ik je schrijven. Een beetje uitvogelen wat kan werken in je oudere stilleven vork is leuk. Maar imho als je dat 80-100 euro zal gaan kosten zou ik de bekende sites als mtb markt en ebay afstruinen voor een mooie ´17 '16 fox 34. Dan kun je ineens echt blij worden