NP Utrechtse Heuvelrug - Rhenen - Kwintelooijen - Veenendaal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wij sluiten dit weekend onze goed onderhouden MTB Routes in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug tussen Rhenen en Lage Vuursche in verband met de te verwachten vloed aan winterse neerslag.
We noemen dat #trailrespect. We voorkomen hiermee met jullie hulp dat jullie en onze paden uitslijten. De #trailcarecrew is alvast heel blij als jullie dit weekend de kerstboom gaan opzetten. Als je echt heel graag naar buiten wilt, ga dan bijvoorbeeld wandelen

Afbeelding
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

+1,
Wil je toch fietsen? Overweeg toch eens om indoor aan de gang te gaan.
Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Zo groot woon ik niet. :bier:
Wood 15 is wel een goeie optie met dit weer.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Het is nu al 6 weken wisselvallig.
Heel november heeft op 1 dag na regen gehad.
En ja, alles viel in het Westen waar ik woon.

Als volgend jaar ook zo slecht wordt ga ik eens nadenken over een Tacx oid.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Rayb81 schreef:Als volgend jaar ook zo slecht wordt ga ik eens nadenken over een Tacx oid.
Het zal ongetwijfeld een keer slecht worden volgend jaar en jaren daarop. Ook deze winterperiode ook nat gestart. Overigens vorig jaar op dezelfde dag reed ik zo’n dikke 5 uur op de UHR en was kwestie van de luchtspuit op de fiets en klaar.
Een Tacx of Elite indoortrainer is voor dit soort dagen prima alternatief naast mijn CX met spatborden. Maar mij nu ook te slecht om daarmee op pad (LdS etc.) te gaan.
Indoor kan best leuk zijn en voor morgen heb ik met aantal MBC leden een gezamenlijke Zwift rit gepland, toch samen fietsen zonder bos/trails/fietsen te slopen.
Maar waarom wachten tot volgend jaar?
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Rayb81 schreef:Het is nu al 6 weken wisselvallig. Heel november heeft op 1 dag na regen gehad. En ja, alles viel in het Westen waar ik woon. Als volgend jaar ook zo slecht wordt ga ik eens nadenken over een Tacx oid.
foute conclusie. Kijk niet naar een Tacx, kijk op Funda
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Het wordt tijd dat die routes overdekt worden!
In de sneeuw fietsen is fantastisch maar dan moet de ondergrond wel hard bevroren zijn en niet zo als nu een gore pap bende.
Kan Zwift van harte aanbevelen, vandaag The Pretzel maar eens zien te ronden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als er echt sneeuw ligt komt te liggen, dan openen wij direct de routes. Maar nu ligt er natte/ijs/pap sneeuw bij een temperatuur rond het vriespunt. Zelfs wandelen met de hond is nu geen r**t aan.


Het lijkt er helaas op dat dat er niet in zit:
https://www.weeronline.nl/Europa/Nederl ... en/4058534

Zelfs als je alleen aan je zelf denkt, of aan je materiaal, ga je er nu niet op uit.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

futura schreef:Het wordt tijd dat die routes overdekt worden!
Dat is stap 3. We moeten eerste bepalen hoe hoog de jumps maken, zodat we daarna kunnen bepalen hoe hoog de overkapping moet worden!

:-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

bert l. schreef:Als er echt sneeuw ligt komt te liggen, dan openen wij direct de routes. Maar nu ligt er natte/ijs/pap sneeuw bij een temperatuur rond het vriespunt. Zelfs wandelen met de hond is nu geen r**t aan.


Het lijkt er helaas op dat dat er niet in zit:
https://www.weeronline.nl/Europa/Nederl ... en/4058534

Zelfs als je alleen aan je zelf denkt, of aan je materiaal, ga je er nu niet op uit.
Ja, ben van ellende maar in de garage aan het bunnyhoppen geslagen :-{
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Rayb81 schreef:Het is nu al 6 weken wisselvallig.
Heel november heeft op 1 dag na regen gehad.
En ja, alles viel in het Westen waar ik woon.

Als volgend jaar ook zo slecht wordt ga ik eens nadenken over een Tacx oid.
Over paar maanden is er meestal weer een drogere periode en vaker rijdbaar,
statistisch gezien is het tussen febr. en april droger dan voorjaar en herfst.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Fred (mtb-sport) schreef:
Rayb81 schreef:Als volgend jaar ook zo slecht wordt ga ik eens nadenken over een Tacx oid.
Het zal ongetwijfeld een keer slecht worden volgend jaar en jaren daarop. Ook deze winterperiode ook nat gestart. Overigens vorig jaar op dezelfde dag reed ik zo’n dikke 5 uur op de UHR en was kwestie van de luchtspuit op de fiets en klaar.
Een Tacx of Elite indoortrainer is voor dit soort dagen prima alternatief naast mijn CX met spatborden. Maar mij nu ook te slecht om daarmee op pad (LdS etc.) te gaan.
Indoor kan best leuk zijn en voor morgen heb ik met aantal MBC leden een gezamenlijke Zwift rit gepland, toch samen fietsen zonder bos/trails/fietsen te slopen.
Maar waarom wachten tot volgend jaar?
Omdat ik weiger om binnen te fietsen :p
Ik fiets omdat ik het fijn vind om buiten te zijn onder andere.
Vanmiddag ook maar weer 2uur door de hagel heen gefietst.

Wat Bert zegt is ook een goede maar ik zit met m'n werk.

Eens zal het een keer beter moeten worden.
De Rapha festive 500 komt er ook weer aan over een paar weken.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Dus het ‘nadenken over Tacx’ blijft bij het nadenken....
Maar begrijp je punt, zijn legio rijders die het niet willen of kunnen. Overigens fiets ik ook liever buiten, maar maak de stap naar indoor wat vlotter.
Maar stap zo op de Tacx (oeps Elite) voor de 4e keer deze week, tja een echte indoorweek :((
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Ook komend weekend (16 en 17 december) vragen we iedereen dringend om #trailrespect voor de door ons als vrijwilligers goed onderhouden MTB-routes in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug tussen Rhenen en Lage Vuursche.
De sneeuw en regen (90 mm in de afgelopen week!) hebben de routes geheel doorweekt. Daarnaast heeft de sneeuw veel takken en soms halve bomen doen afbreken en op de trails laten belanden. Een deel van deze takken hangt nog ‘op scherp’ en kan spontaan naar beneden komen.
Wij hebben tijd nodig om alles op te ruimen en de route heeft tijd nodig om op te drogen zodat er geen overmatige slijtage ontstaat. Wij zouden zelf ook liever fietsen maar dat is nu even niet bevorderlijk voor de routes.
Vanzelfsprekend zijn jullie de eersten die we op de hoogte brengen dat je weer los kan.

Afbeelding

Afbeelding
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

DE MEESTE ROUTES ZIJN WEER OPEN!
Vanaf morgen (zondag 17 december) zijn vrijwel alle routes op de Utrechtse Heuvelrug weer open! Er is met man, macht, (ketting)zaag en bijl gewerkt aan het weghalen van omgevallen bomen en afgebroken takken. Daarbij bleek dat de routes er - voor deze tijd van het jaar - prima bijliggen met uitzondering van Continental Austerlitz-Noord.
Dat is te danken aan al die mensen die vorig weekend en de afgelopen week niet hebben gefietst. De rust heeft goed uitgewerkt op de routes, dank daarvoor. Daarom kunnen we iedereen uitnodigen om vooral weer te komen fietsen!
Op de routes Zeist en Leersum zijn er omgevallen bomen die we niet konden verwijderen. Op route Zeist gaat het om een boom net voorbij paal 34 net na het kruisen van een fietspad. Op route Leersum ligt er een boom bij paal LE90, kort voordat je weer bij de Donderberg bent. Om de Leersumse boom zit rood-wit lint gewikkeld dus die kun je niet missen. En blijf op alle routes opletten, want er ligt hier en daar nog aangevroren sneeuw – het is winter …….

Kettingzaag was wel nodig:
Afbeelding

Boom bij Leersum LE90:
Afbeelding

Continental Austerlitz: water!
Afbeelding

Continental Austerlitz: droog!
Afbeelding
Plaats reactie