Banden voor natte omstandigheden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Met alle respect, maar is dat ook niet een beetje "Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt" ?
Nee hoor. Ik reed al Maxxis voordat ik eenaar shop begon.

Ik kan zelfs nog 5 andere merken banden leveren. Waaronder Schwalbe Conti Onza Vee.. etc
Maar wat ik hiervoor al schreef. Ik sta niet achter de kwaliteit.
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Los van merkenvoorkeur of kleine verschilletjes in het voordeel van merk A of B: het rijdt een stuk beter! De fiets is weer mooi koersvast en geeft vertrouwen. Bij de Ikon's had ik continu het idee dat de fiets ging schuiven op de stukken dat het wat modderig werd. De Nobby Nic houdt gewoon zijn koers vast ook al rij je door een modderbak van 50 meter. In die zin dus zeker de upgrade waard geweest. Ik wou voor mijzelf juist Maxxis proberen, geen gekke dingen over gelezen, maar door dit topic toch richting Schwalbe gegaan. Plus dat de Ardent een soort overgangsmoment kent tussen de middelste noppen en de zijnoppen.
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Juist in de modder is mijn ervaring dat het profiel vol loopt en de band geen grip meer heeft. In de modder wil je een open profiel dat niet vol plakt met modder.
Het verbaasd me dat de Beaver niet genoemd wordt uit de Maxxis line-up. Gewoon een ouderwetse, smalle band. In 2.0 valt die band mooi op een 19mm velg en heeft een mooi open profiel, die zal zeker fijner door de modder gaan dan een 2.25 ardent.
De Forekaster ook een mooi open profiel, die zal het in modder ook beter doen.

Vroeger vaak met de michelins gereden in de winter, hadden hele fijne MUD bandjes in de wildgripper line-up. Tegenwoordig de wild MUD als ik me niet vergis.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Schwalbe dirty dan 29x2.0
Bird Aeris 9 blurple
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

het is allemaal een beetje persoonlijke voorkeur natuurlijk, en de Beaver heb ik ook geprobeert,maar ik vond het niets...... ik heb nu voor modder een Dirty Dan klaar liggen, heb hem alleen nog niet geprobeerd..
voor Heb ik het liefst een Nobby Nic...Die nu Tough Tom heet, de 2018 NoNi heb ik nog niet op mn Fiets gehad en zou ik ook niet snel kiezen denk ik....
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ThaSingleTrackMastah schreef: Ik rij trouwens alleen nog maar op droge keien, stof en gruis(*), dus wellicht kan ik die vraag hier beter niet stellen.
Als je dat eenmaal gewend bent is de modderzooi in Nederland niet echt uitdagend om de fiets uit de schuur te trekken. :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

XXXL schreef:het is allemaal een beetje persoonlijke voorkeur natuurlijk, en de Beaver heb ik ook geprobeert,maar ik vond het niets...... ik heb nu voor modder een Dirty Dan klaar liggen, heb hem alleen nog niet geprobeerd..
voor Heb ik het liefst een Nobby Nic...Die nu Tough Tom heet, de 2018 NoNi heb ik nog niet op mn Fiets gehad en zou ik ook niet snel kiezen denk ik....
De Tough Tom is de allergoedkoopste band met het Nobby Nic profiel. De NN heb je in diverse uitvoeringen in de EVO lijn, daaronder de Performance en daaronder de TT.
Een relatief zware en stugge band, maar wel goedkoop. Daar is zeker een markt voor, maar ik zou zelf toch niet lager nemen dan een (vouw)bandje uit de Performance lijn.

Dirty Dan en soortgenoten van andere merken zijn echt specifieke modderbanden. Die doen het natuurlijk goed in die omstandigheden maar zijn mij te weinig allround. Dan maar wat inleveren in de modder (daar rijd ik toch weinig in) maar betere prestaties in andere omstandigheden. Een NN vind ik een goede allroundband, maar er is keus genoeg in die hoek.
Op mijn fully komt straks een Fat Albert (front), eens kijken hoe die het gaat doen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Ik rij ook niet continu door de bagger. Maar rond deze tijd van het jaar heb je ook op de vaste routes natte plekken of drekpaden. Die kom ik prima door nu met de NoNi. Racing Ralph slipt wel iets door met echte drek, maar modderklimmen zitten toch niet in de routes. Rechtuit is er tractie genoeg.
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

kermit schreef:De Tough Tom is de allergoedkoopste band met het Nobby Nic profiel. De NN heb je in diverse uitvoeringen in de EVO lijn, daaronder de Performance en daaronder de TT.
Een relatief zware en stugge band, maar wel goedkoop. Daar is zeker een markt voor, maar ik zou zelf toch niet lager nemen dan een (vouw)bandje uit de Performance lijn.
je hebt gelijk, ik rij zelf met een vouw evo versie, maar die is al meer dan eeen jaar oud, als je nu een NoNi gaat halen krijg je een band met een heel ander profiel, vandaar dat ik aangaf dat ie nu Tough Tom heet,ToTo

ik snap trouwens niet dat Schwalbe steeds weer die namen door elkaar gooit,
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Volgens mij deed Cube dat, of door Cube werden ze bekend: Cube monteerde ineens Tough Tom's, 'oud profiel NoNi's', voor hen goedkoop, toen de nieuw profiel NoNi kwam.
Ik reed het oude profiel een tijdje achter, nieuw profiel voor, omdat een nieuwe profiel meer richting trail/AM ging. Heb ze nu al ruim een jaar of 2 voor en achter en het rolt opvallend snel voor zo'n profiel. In ieder geval ook zeer goede tractie bij klimmen en remmen als het steil en modderig is en zeer solide in bochten (Zuid L, Voerstreek, Vise etc).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik rijd op mijn Nerve de combi NoNi en Rara ook maar dan in de goedkopere performance line, heb de achterband na 1 jaar al vervangen.
Is de duurdere versie die de ts heeft gekozen nou echt zo veel beter qua duurzaamheid en grip of puur marketing??

Koop de performance line voor €19.95.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Qua duurzaamheid zeker niet, qua grip misschien wel iets maar of iedereen dat merkt...?

Duurdere banden hebben de beste compound qua prestaties, levensduur is bij dergelijke banden meestal niet prioriteit 1. Bij Schwalbe is dan de EVO lijn nog in verschillende compounds leverbaar. De vorige serie had Pacestar, Trailstar en Vertstar: oplopend in grip en (de keerzijde) rolweerstand.
Hoe ze dat bij de nieuwe Addix bandjes noemen heb ik me nog niet in verdiept.

Andere merken hanteren een vergelijkbare line-up. Goedkope (draad)bandjes, betaalbare middenklasse vouwbanden en een "top"lijn. De prijzen daarvoor vind ik soms flink, maar met wat snuffelen op internet vind je vaak wel interessante opties.
RCZ had laatst bijvoorbeeld de Fat Albert trailstar voor iets over de twee tientjes. Als dat een band is die bij je past zijn dat buitenkansjes :)

Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen voor een high-end band te monteren: voor is grip prioriteit 1 en de slijtage is voor minder. Achter dan een Performance of iets anders uit die klasse...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

Als het zo doorgaat met heer gaan bij mij de Marathon Winter mt spikes er morgen op.
Heb ze eigenlijk gekocht om ermee op het ijs te rijden, maar het ziet hier nu wit van de Hagel
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

XXXL schreef:Als het zo doorgaat met heer gaan bij mij de Marathon Winter mt spikes er morgen op.
Heb ze eigenlijk gekocht om ermee op het ijs te rijden, maar het ziet hier nu wit van de Hagel
Dat is toch helemaal geen band voor mountainbikes? Daarmee de trails opgaan lijkt me niet echt een succes.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ik heb een minion dhr erop voor de mindere omstandigheden. Doen het prima
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie