van 2x11 naar 1x11?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

MTBPatrick schreef: ik heb wel eens gezien/gelezen dat zo'n oval blad continue in je derailleur clutch zit te trekken wat die levensduur niet bevorderd...
daar had ik nooit aan gedacht maar was me na de montage wel opgevallen. ik kan me goed voorstellen dat dit inderdaad voor meer slijtage zal zorgen, is er iemand die hier meer ideeen en/of ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

bij absolute black zeggen ze van niet.. filmpje onderin:
https://absoluteblack.cc/mtb-chainrings/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

joen schreef:
MTBPatrick schreef: ik heb wel eens gezien/gelezen dat zo'n oval blad continue in je derailleur clutch zit te trekken wat die levensduur niet bevorderd...
daar had ik nooit aan gedacht maar was me na de montage wel opgevallen. ik kan me goed voorstellen dat dit inderdaad voor meer slijtage zal zorgen, is er iemand die hier meer ideeen en/of ervaring mee heeft?
Hoe lang gaat de veer in je derailleur dan normaal gesproken mee?

Heb nog nooit meegemaakt dat de veer van een derailleur versleten was.

Wat ook al gezegd wordt, bij een fully, behalve een URT, is de derailleur ook continue in beweging. Ik denk dat die "extra" slijtage te verwaarlozen is.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

het gaat niet om de veer, maar om de clutch/koppeling.
misschien dat deze wat eerder aangedraaid moet worden, maar zoals Gerrie aangeeft, een fully heeft zeker meer invloed op je kettinglengte en beweging in je derailleur.
MTBPatrick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 2 oktober 2016, 08:37
Mijn mountainbike: TREK Procaliber 9.7 2017

ik bedoel inderdaad de clutch, recent zag ik dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=NSY4210ImvI" onclick="window.open(this.href);return false;

misschien iets om in het achterhoofd te houden.
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

oeoe dankje wel! ik heb namelijk een xt m8000. in het filmpje daarna laat hij zien dat het piepen opgelost kan worden door een beetje vet in de clutch. ook zeer goed uitgelegd :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

duidelijk fimpje, met name ook het vervolg: https://www.youtube.com/watch?v=zGdkAE_y_aE" onclick="window.open(this.href);return false;
het lijkt erop dat je wellicht wat vaker moet invetten, maar echte slijtage valt wel mee (en dan nog is een replacement maar ~15 euro)
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb altijd sram gereden en ga nu naar een Shimano 1x11.
Wat doet die clutch?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Anti chainslap, vermindert dus het klapperen van de ketting door er spanning op te houden. Is een stuk stiller tijdens de afdaling :)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

klapperen van je ketting verminderen door meer wrijving op het draaipunt van je derailleur te zetten.
Je kan dit voelen (zoals je ook in de filmpjes kan zien) doordat het veel meer moeite kost om de kooi naar voren te bewegen.

Bij shimano heb je een switch waarmee je de clutch uit kan zetten, je kan dan de kooi makkelijker bewegen, met name bedoeld om je wiel erin/eruit te halen. SRAM heeft een vergelijkbaar systeem, maar dan geen aan/uit schakelaar, maar een lock knop, waarmee je de kooi helemaal vast kan zetten voorin. (ook bedoelt voor het verwijderen/plaatsen van je achterwiel).

Het idee is dat je dit bij 1x meer nodig hebt omdat je geen voorderailleur hebt die de ketting op je voorblad houdt, net zoals grotere tanden en een narrow wide profiel beide ook meehelpen om je ketting op zijn plek te houden werkt de clutch hier ook aan mee (shimano noemt het blijkbaar ook "Rear Derailleur Stabilizer Unit").

Bij het trappen met een oval zie je de kooi een heel klein beetje bewegen, waardoor je de clutch dus eerder moet services dan met een ronde chainring.

Wat ik me nog wel afvraag, zou je iets merken van het feit dat je tegen de clutch in werkt met een oval? zou dit merkbaar performance kosten, of weegt dit niet op tegen de voordelen van een oval?
(ik zou het ook graag willen proberen :D)
Gebruikersavatar
izzibram
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 15:31
Mijn mountainbike: Bulls Black Adder 29 / 2012

Ik heb afgelopen zomer mijn cyclocrosser omgebouwd naar 1x11 mbv een Absolute Black NW 38T (rond). Ketting is er niet af te krijgen, ook niet op een zeer hobbelig MTB parcours (getest in Horst en Overloon).
Dus ga binnenkort mijn MTB ook ombouwen van 3x10 naar 1x10. Nu kwam ik bij Ali xpres een 34T NW (rond) van Motsuv tegen voor 6 euro incl. verzenden.(De Absolute is 42 euro) Dus besteld en ben benieuwd naar de verschillen.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

joen schreef:
MTBPatrick schreef: ik heb wel eens gezien/gelezen dat zo'n oval blad continue in je derailleur clutch zit te trekken wat die levensduur niet bevorderd...
daar had ik nooit aan gedacht maar was me na de montage wel opgevallen. ik kan me goed voorstellen dat dit inderdaad voor meer slijtage zal zorgen, is er iemand die hier meer ideeen en/of ervaring mee heeft?
Ik fiets zelf 1x10 met een oval blad. Aan de derailleur kan je het niet zien bij mij. Ketting is ofwel hoger en korter of lager en langer en volgens mij veranderd er aan de kettingspanning vrijwel niets.
Toen ik over ben gegaan op oval fietste ik tijdelijk met flats i.v.m. een blessure en kon toen echt het verschil merken. Vooral bult op, maar ook over het algemeen is de druk veel constanter. Ik kreeg hierdoor meer last van spierpijn in mijn benen, doordat je spieren continu belast worden.
Nu heb ik weer klikkers erop en merk ik eigenlijk totaal niet meer wat ik toen ervaarde. Ik denk dat je met klikkers eigenlijk zelf het effect van de oval(constantere druk) creëert. Het voordeel van klikkers is dat je sommige spieren ook af en toe rust kunt geven door niet te duwen of trekken op je pedalen.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

izzibram schreef:Ik heb afgelopen zomer mijn cyclocrosser omgebouwd naar 1x11 mbv een Absolute Black NW 38T (rond). Ketting is er niet af te krijgen, ook niet op een zeer hobbelig MTB parcours (getest in Horst en Overloon).
Dus ga binnenkort mijn MTB ook ombouwen van 3x10 naar 1x10. Nu kwam ik bij Ali xpres een 34T NW (rond) van Motsuv tegen voor 6 euro incl. verzenden.(De Absolute is 42 euro) Dus besteld en ben benieuwd naar de verschillen.
Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit hier van. Iemand ervaring met dit merk kettingbladen?
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Geen ervaring met bladen uit China, maar heb wel Litouwen om in de mix te gooien. Bij Amber Bikes kun je kiezen uit een hoop verschillende BCD's en groottes. Ze zijn niet veel goedkoper dan 'de merken', maar hebben wel een breed aanbod. Er staat geen merk op de bladen, wat ik esthetisch wel wat vind hebben.
Zelf laatst een 48-tands NW in BCD 110 om goedkoop een 1x10 te kunnen maken van een 3x10 Deore crankstel. Als mijn 3x10 XT versleten is, ga ik daar ook de sprong mee wagen. Wel iets minder tandjes dan...
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

jeroentjuh76 schreef:Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit hier van. Iemand ervaring met dit merk kettingbladen?
Tja, voor 6 EUR kun je de gok natuurlijk eens nemen...

Ik heb er overigens een hele partij, welke tot op heden gewoon doen wat ze moeten doen. Maar...
1) over slijtage kan ik moeilijk wat zeggen omdat ik geregeld wissel afhankelijk van waar ik ga fietsen en geen administratie van de kilometers en condities bijhoudt,
2) eenderwelk NW rijd ik met kettinggeleider en taco (E.13 TRS) onder het mom van 'better safe than sorry'.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie