Uitgesleten kooi shimano spd pedalen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

De klemming van mijn spd pedalen werkt niet goed meer. In de loop der tijd heb ik de veer steeds strakker moeten afstellen, maar nu ben ik op het punt aangekomen dat in de strakste stand en met nieuwe schoenplaatjes ik nog steeds af en toe met mijn voet uit het pedaal schiet. Ik vermoed dat de kooi is uitgesleten (de stalen klem die met 3 schroeven vast zit in onderstaand plaatje).

Afbeelding

Is dit inderdaad de oorzaak van het probleem of wordt de veer gewoon slapper na verloop van tijd?

Het zijn XTR pedalen (PD-M959) en de lagers zijn nog super goed, dus als het even kan dan wil ik ze graag redden. Nu zie ik dat die kooien ook als replacement part te koop zijn, o.a. hier:
https://www.sjscycles.co.uk/pedals-clea ... y46f98060/

Iemand enig idee of dit gaat werken en het probleem oplost? En zijn de kooien uitwisselbaar tussen de verschillende shimano pedalen? Volgens de originele spare parts specificatie van mijn pedalen gaat het om part nummer Y-41R 98050, maar deze lijkt nergens meer verkrijgbaar. Zou een kooi van een ander shimano pedaal ook passen?
Laatst gewijzigd door way2go op wo 6 december 2017, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

way2go schreef:Het zijn XTR pedalen (PD-M959) en de lagers zijn nog super goed,
:o

Zo maken ze ze niet meer...



Helaas heb ik geen antwoord op je vraag. Het lijkt waarschijnlijk dat je kooi inderdaad is uitgesleten. En ik betwijfel of Shimano ook maar 1 reserveonderdeel heeft gemaakt dat uitwisselbaar is tussen meerdere producten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat voorste beugeltje is maar het halve werk en maar voor 1 pedaal.
Dus voor 18 pond plus verz.kosten heb je het maar half aangepakt (als het past op jouw pedalen...)
Ik zou een paar nieuwe XT's kopen.
Of deze als je meer grip wilt voordat je bent ingeklikt, en het 65gram meer mag wegen.
Of hier in NL
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

of gewoon de 520, houd je nog 50 eyro in je zak. Rijd ik al jaren mee, en niet bepaald zachtzinnig. Prima spul.
https://www.mantel.com/be/shimano-spd-p ... dalen?spec" onclick="window.open(this.href);return false;[]=285
rammen met die bak
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

eens met Duggie, prima pedaal en ipv de onderdelen bestellen en worstelen met de veerspanning bij de montage, koop je een setje nieuwe, en op de koop toe heb je nog een setje schoenplaatjes op reserve
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

De 520 heb ik ook. Prima pedalen inderdaad, zeker voor die prijs. Maar als het even kan wil ik toch mijn xtr pedalen in leven houden. Zal binnenkort eens proberen of de kooi van de 520 op de xtr pedalen past...
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik ken dit probleem met andere shimano pedalen (m530), er is een oud bericht van mij daarover ergens op dit forum. Ik ben tot de conclusie gekomen dat nieuwe pedalen kopen kosteneffectief is, want dan heb je de beugels en een setje schoenplaatjes en de rest van het pedaal krijg je er gratis bij. . Wel een beetje zonde dat die simpele slijtdelen los zo duur zijn.
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over hoeveel km praten we eigenlijk voordat die delen echt versleten zijn?
Ik heb nog nooit een klikpedaal versleten, als het minder goed ging werken waren een paar nieuwe plaatjes onder de schoen altijd genoeg om weer prima in- en uit te kunnen klikken.

Tegenwoordig zal ik ook niet snel meer klikpedalen verslijten, ben al een tijdje helemaal over op flat's :-)
Alleen op de wegfietsen gebruik ik nog spd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Ken het probleem ook.
Pedaal inklemmen in bankschroef, klem openhouden met een tang en Vaste aanslag wat wegvijlen. Daarna schroefje weer iets strakker draaien weer en Opgelost 0€ :-q
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

kermit schreef:Over hoeveel km praten we eigenlijk voordat die delen echt versleten zijn?
Geen idee hoeveel kilometer, maar ik schat dat ze een jaar of 3 oud zijn. Ik heb ze met name voor veldrijden gebruikt, dus dan slijten ze wel hard, omdat je vaak in- en uitklikt.
qeubee rider schreef:Ken het probleem ook.
Pedaal inklemmen in bankschroef, klem openhouden met een tang en Vaste aanslag wat wegvijlen. Daarna schroefje weer iets strakker draaien weer en Opgelost 0€ :-q
Schroefje staat al in de strakste stand, dus denk dat dit het probleem niet gaat oplossen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er staat nog meer in de post van quebee, lees nog maar eens....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Skoezie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 556
Lid geworden op: za 7 mei 2005, 09:33
Mijn mountainbike: Giant Contend AR2

ak-77 schreef:Ik ken dit probleem met andere shimano pedalen (m530), er is een oud bericht van mij daarover ergens op dit forum. Ik ben tot de conclusie gekomen dat nieuwe pedalen kopen kosteneffectief is, want dan heb je de beugels en een setje schoenplaatjes en de rest van het pedaal krijg je er gratis bij. . Wel een beetje zonde dat die simpele slijtdelen los zo duur zijn.
Dit^

Ik heb een setje 520 en als ze af zijn na een jaar of wat, dan koop ik een nieuwe set en gaan de oude in de kliko.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Lars TB schreef:[...] ik betwijfel of Shimano ook maar 1 reserveonderdeel heeft gemaakt dat uitwisselbaar is tussen meerdere producten... .
Dan heb je nog nooit een Shimano technisch document bekeken, zeker?
way2go schreef:De 520 heb ik ook. Prima pedalen inderdaad, zeker voor die prijs. Maar als het even kan wil ik toch mijn xtr pedalen in leven houden. Zal binnenkort eens proberen of de kooi van de 520 op de xtr pedalen past...
Volgens de parts list van de PD-M770 zijn deze onderdelen uitwisselbaar tussen de PD-M540, PD-M770, PD-M970 en PD-M959. Even de onderdeelnummers vergelijken wijst uit, dat die van de PD-M520 gelijk zijn. Dus dat gaat lukken.
Vorsprung durch Pedantik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alien schreef:
Lars TB schreef:[...] ik betwijfel of Shimano ook maar 1 reserveonderdeel heeft gemaakt dat uitwisselbaar is tussen meerdere producten... .
Dan heb je nog nooit een Shimano technisch document bekeken, zeker?
Je moet het ook 'bij wijze van spreken' opvatten... :kiss:

Ik stam nog uit de tijd van de 7sp, toen je willekeurig ieder Shimano (schakel-)onderdeel met een ander kon combineren. Of zelfs met de spullen van andere fabrikanten. Dat gaat inderdaad niet op detailniveau.

Als Shimano nu al een standaard heeft, dan zorgen ze zelf wel dat de opvolger daarvan niet compatibel is met de voorganger. Het is verbazend dat het SPD-plaatje nog steeds hetzelfde is als het allereerste exemplaar.

Maar goed, hier en daar valt het nog mee op losse onderdelen niveau, bijvoorbeeld de assen van de pedalen. En vast nog wel iets meer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Alien schreef:Volgens de parts list van de PD-M770 zijn deze onderdelen uitwisselbaar tussen de PD-M540, PD-M770, PD-M970 en PD-M959. Even de onderdeelnummers vergelijken wijst uit, dat die van de PD-M520 gelijk zijn. Dus dat gaat lukken.
Super bedankt! Dat gaan we uitproberen dan! Ik had de parts list van de PD-M959 bekeken, maar daar stond dit niet op.
Plaats reactie