Nieuwe rugzak - Ergon Backpack BA3 EVO

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Ik ben op zoek naar een nieuwe rugzak.

Naast voldoende vocht voor een paar uur op normaal tempo biken, moeten spullen als multitool, biba, eten, mobiel, wat kleding en overig prut makkelijk meekunnen.
Momenteel heb ik een Camelback Mule waarin een 3 liter waterzak gaat. Punt is als je 'm wat volstopt met ander spul, dan zit ie niet zo lekker meer. Uberhaupt zit ie wat matig/fragiel in mijn beleving. Voelt wat smal.

Nu kwam ik de Ergon tegen, onderstaand, en vroeg me af of hier ervaringen mee zijn? Zo nu en dan lees ik er wel wat over, maar kon geen topic vinden.

Wat zijn jullie ervaringen met deze rugzak? Hoeveel opbergruimte heb je (15 liter zegt mij niet zoveel), zit ie ook volgepropt lekker, en.... kun je er lekker meer naar beneden denderen in technische stukken?

Of: nog advies inzake ander spul?

Afbeelding
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Ik heb hem sinds van de week binnen gekregen via RCZ. Nog geen ervaring met hoe het op de bike gaat ivm aanhoudende griep hier, maar pasvorm is goed. grote is wat mij betreft prima. Past veel meer in dan een rugzakje voor een waterzak alleen. Toch kleiner dan een goede wandelrugzak. Ik denk dat ik over het algemeen wel ruimte overhoud in de tas.

De rugzak zit mooi laag op de rug. Door de hangmat achtige constructie trek je de rugzak goed naar je toe ongeacht de belading die je opdat moment erin hebt.

Hopelijk binnenkort testen.

PS: Was of is bij RCZ voor een mooi prijsje te verkrijgen.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Oké. Thanks. En welke maat heb je? En je gewicht en lengte?
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Wat neem je allemaal mee?

Heb zelf een mule, voor de dag tochten, kan al mijn spullen er wel in kwijt. Heb dan niet het idee dat de rugzak overvol is.
Meer als multitool, kleinmateriaal (bv. kettinglinkje / tie-wraps), een binnenbandje, paar reepjes en een regenjas/shirt heb ik dan niet bij me.
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Ik heb de large uitvoering genomen. Ben zelf 191 met 105kg.

Spullen die meegaan zijn idd zoals hierboven staan met evt. nog extra handschoentjes, EHBO setje, slotje (tegen de gelegenheidsdief) en geïsoleerde waterzak voor 2,5 liter van camelbak.

Het past er zeer ruim in wat ik nu gezien.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Heel fijne rugzak.
Vooral de klitteband strap is heel fijn.
Schuiven in technische afdalingen doet hij minimaal en
ook knettervol draagt hij lekker :-q

Review op de voorpagina van maart 2015:
http://www.mountainbike.nl/nieuws/2015/ ... uro-rugzak" onclick="window.open(this.href);return false;

Btw. de rugzak komt voor zover ik weet zonder waterblaas.
Heb er toendertijd eentje gekocht van de Decathlon voor een paar euro.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Hij komt idd zonder waterzak. De protector is ook optioneel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb laatst ook geprofiteerd van die RCZ aanbieding.
Nog niet met de rugzak gereden, maar het draagsysteem is gelijk aan mijn andere Ergon, waar ik wel veel mee gereden heb, het formaat is ook vrijwel gelijk. En dat draagcomfort is voor mij de belangrijkste reden voor een/deze Ergon.

Wat heel veel rugzakken niet bieden, en Ergon dus wel, is twee maatvoeringen en de mogelijkheid om de ruglengte in vier standen in te stellen. Dus je hebt meer mogelijkheden om de boel optimaal af te stellen op jouw voorkeuren.

De inhoud is genoeg voor een serieuze dagtocht in de bergen, waar je dus wel wat meer eten en reparatiespul als hier en ook altijd een wind-/regenjack meeneemt. Ik schrik me altijd een rolberoerte als ik dat ding volgeladen op mijn rug hijs voor vertrek...
Drinkzak en protector zijn inderdaad niet inbegrepen, wat Ergon duurder maakt dan veel concurrenten als je dat er nog bij moet kopen. Behalve bij zo'n leuke aanbieding ;-)
De reservoirs van de Decathlon die Pat noemt doen het prima, alleen het mondstuk is minder. Ik heb er een Camelbak mondstuk in geduwd.

Kortom, aanrader imo.
Kijk op de Ergon site even welke maat voor jouw lengte geadviseerd wordt voordat je eventueel besteld.
Laatst gewijzigd door kermit op di 5 december 2017, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

@Patrick-NH, dank, verhelderend!
@Gerrie Visser, ik ga vanavond nog eens goed naar m'n camelback kijken. Maar met een volle waterzak wordt het toch wat beperkter.
@Pat., ah goeie review!! Thanks. Overigens gebruik ik nog wel ff mn waterzak uit de camelback dan. Met name de sluiting onder aan de voorkant lijkt een stuk stabieler dan het enkele bandje van de camelback.
@Kermit, haha ja dat wordt voor mij ook nog wel even wennen. Volgeladen rugzak. Dank voor je tips. Online zie ik dat ik met 1.80m een L nodig heb.

Vanavond nog even de Camelback checken en dan grote kans dat ik de Ergon bestel.

Weet iemand of ie regenafstotend is? Ah, lees net op de site van Ergon dat er een raincover included is!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, die zit erbij. Los ding dat je om de heupband haakt met twee lusjes en dan over de rugzak trekt. Net iets minder handig dan eentje die onderin de rugzak een eigen vakje heeft, maar het werkt.

Die brede heupband van Ergon is prettig, daarmee kun je het gewicht grotendeels op je heupen laten rusten waardoor de schouders ontlast worden.

En voor deze prijs loop je weinig risico: als hij je onverhoopt tegenvalt kun je 'm voor hetzelfde geld wel weer kwijt, hier of via MP. Het scheelt echt een stuk met de reguliere prijzen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Ja idd.... zojuist besteld incl. code voor 15% extra korting. Leve lang de nieuwsbrief en google translate Frans -> NL. Nu incl. verzenden net geen 7 tientjes.

Man als je daar soms Foxen voorbij ziet komen voor 240 eu.... en ik een paar jaar geleden 1.000 eu aftikken voor zo'n ding. :o Die site leert mij dat die dingen toch echt voor weinig gemaakt worden en de marges incl. alle tussenpersonen fors zijn. Misschien wel Apple-fors. Via standaard kanalen moet dat vast ook, mensen moeten toch verdienen!
Goed... beetje offtopic.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

De rugzak is gister binnen gekomen.
Even op gehad, wat zit dat lekker zeg. Wat direct opvalt is de bredere steun op je rug. Ik voel 'm bijna niet zitten. Heerlijk. Ik ga zo even plaatjes uploaden, incl. mn camelback.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Na de blije verhalen hier, er ook maar eentje besteld.
Zwart was op maar rood kleurt leuk bij mn Remedy,
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

mtbpie schreef:Ja idd.... zojuist besteld incl. code voor 15% extra korting. Leve lang de nieuwsbrief en google translate Frans -> NL. Nu incl. verzenden net geen 7 tientjes.

Man als je daar soms Foxen voorbij ziet komen voor 240 eu.... en ik een paar jaar geleden 1.000 eu aftikken voor zo'n ding. :o Die site leert mij dat die dingen toch echt voor weinig gemaakt worden en de marges incl. alle tussenpersonen fors zijn. Misschien wel Apple-fors. Via standaard kanalen moet dat vast ook, mensen moeten toch verdienen!
Goed... beetje offtopic.
welke kortingscode is dit? of is die persoonsgebonden?
Plaats reactie