Von Lübbrechtsen nach Zaltbommel... Mein neuer Nicolai G16

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tja na een poos op een Mondraker te hebben gereden, die overigens erg goed beviel, ben ik in april in Lübbrechtsen geweest bij de fabriek van Nicolai... Tja je raadt het al, eenmaal deze te hebben getest was ik eigenlijk verkocht. In de tussentijd heb ik nog een paar maal de verschillende types mogen testen. Dus uiteindelijk was ik meer dan overtuigd van het feit, dat ze in Lübbrechtsen echt snappen hoe een geometrie van een fiets in elkaar zit.

Is de Mondraker al lang (forward geometry), de Nicolai is daarin echt de overtreffende trap. Dan weet je dus ook gelijk, dat de andere fabrikanten eigenlijk te korte fietsen produceren. Als je op een Nicolai rijdt, merk je wat het positieve effect van een grotere reach heeft.

Maar elk voordeel heeft uiteraard zijn nadeel. De langere reach heeft tot gevolg een langere wielbasis. Dit heeft Nicolai opgelost door een vlakkere balhoofdhoek te nemen. Deze combi geeft een messcherp, maar uiterst stabiele fiets waar je met 1.98m ineens gewoon fatsoenlijk staand kunt fietsen.

Ik zat met mijn 1,98m eigenlijk nog tussen de XL en XXL in, qua maat. XXL is geschikt tot iemand met een lengte van 2.10. Maar ben je langer kan het ook, aangezien er geen geschikter alternatief is. Maar dan kun je kiezen voor en custom build bij Nicolai. Kost extra, maar weet je wel zeker dat het frame ook past. Na herhaaldelijk te hebben getest kwam ik voor mijzelf toch tot de conlusie dat ik de XL groot genoeg vond.

Uiteindelijk mijn Mondraker frame kunnen verkopen en een Nicolai G16 in mat zwart besteld. Ik wilde eerst raw doen, maar naar wat foto's te hebben gezien, waarbij ik het vergelijk tussen raw en zwart goed duidelijk in beeld had, toch gekozen voor zwart. Simpel omdat deze optisch gewoon iets kleiner lijkt.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door mud mate op zo 3 december 2017, 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hieronder een impressie van de "fabriek" van Nicolai. Hun geven elke 2 jaar een open huis. Zeker de moeite om eens te gaan kijken en vooral om fietsen te testen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door mud mate op zo 3 december 2017, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

gereserveerd 3
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

gereserveerd 4
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

gereserveerd 5
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

gereserveerd 6
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooie bak! :-q Heeft deze nou ook nog bushings ipv lagers bij de draaipunten? (Behalve de main pivot)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dat is idd een fraai frame, ben dan ook benieuwd naar de verdere afmontage.
Is de Mondraker al lang (forward geometry), de Nicolai is daarin echt de overtreffende trap. Dan weet je dus ook gelijk, dat de andere fabrikanten eigenlijk te korte fietsen produceren.
Is deze constatering van jou niet puur en alleen gezien omdat jij uit de kluiten gewassen bent? Als ik zo'n frame met extreem lange reach onder mijn kont heb kan ik alleen rechtdoor.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:Dat is idd een fraai frame, ben dan ook benieuwd naar de verdere afmontage.
Is de Mondraker al lang (forward geometry), de Nicolai is daarin echt de overtreffende trap. Dan weet je dus ook gelijk, dat de andere fabrikanten eigenlijk te korte fietsen produceren.
Is deze constatering van jou niet puur en alleen gezien omdat jij uit de kluiten gewassen bent? Als ik zo'n frame met extreem lange reach onder mijn kont heb kan ik alleen rechtdoor.
Nee, want jij neemt natuurlijk een model in je eigen maat. Maar ook die zal een stuk langer zijn dan dat je gewend bent. Maar door de vlakke balhoofdhoek kun je ze makkelijk de bocht in kanten... :winkie: Ik zou zeggen gewoon een keer ervaren bij een testdag die ze op verschillende locaties organiseren.

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... ron-50373/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dice Oldskool schreef:ben dan ook benieuwd naar de verdere afmontage.
Balhoofd, pedalen: Acros
Voorrvork: RockShox Yari
Stuur, stuurpen zadel: ANVL
Groepset: Vermoedelijk SRAM GX 1x12
Dropperpost: BikeYoke 185mm drop in 30.9
Banden: Maxxis
Wielen, ben ik nog over het nadenken.
Handvatten Reverse
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Mooi en tijdloos! Perfecte keuze :-q
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als je opschiet kan je nog meedoen aan BOTY 2018!

Mooi ding Mud!
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Heheh, eindelijk een fiets waar je écht op past :tong wordt een mooie bak!
'BUILT not Bought '
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Weer een mooi stukje bak en freeswerk van Kalle en zijn mannen :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Erg gaaf dat industriële en dat freeswerk is om te kwijlen!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Klinkt niet logisch in mijn oren, vlakkere balhoofdhoek en scherp sturen. Op snelheid zal het wel veel stabiliteit geven en daar is deze fiets ook voor bedoeld natuurlijk.
Wel een heel mooi stukje vakwerk en mooi om te zien.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie