sram x0 remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

mtbpie schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen R Rs Rsc?
Op de sram website wordt ik niet veel wijzer...
"RSC, RS and R. The top-level Guide RSC offers tool-free reach adjustment, Swinglink and pad contact point adjustment. The RS has tool-free reach and Swinglink, and the R has tool-free reach. If you can make it happen, I'd definitely recommend the RSC because the pad contact point adjustment is fantastic". (https://www.bikemag.com/events/first-im ... ide-brake/" onclick="window.open(this.href);return false;).

"SRAM's new Guide brake lineup consists of three models with varying degrees of tool-free adjustability, with the middle of the road RS model that's reviewed below foregoing the free-stroke adjustment of the higher-end RSC but retaining a tool-free reach adjustment. The basic R version still boasts the same reach adjustment but loses the ball bearing lever pivot that's employed in both the RS and RSC versions". (https://www.pinkbike.com/news/sram-guid ... -2014.html" onclick="window.open(this.href);return false;).

Reach adjustment hendel,
Swinglink en
Contact point adjustment dus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

38x10 schreef:Inmiddels ben ik echt he-le-maal klaar met de x0 remmen. Diverse pogingen gedaan om te bleeden, maar ik stop alleen maar meer lucht in de leidingen. Het probleem is dat de injectiespuiten lucht aanzuigen via de zuiger als ik het systeem vacuüm wil trekken. Ben ik nou zo'n prutser, of is die bleedkit zo waardeloos? Ik heb deze ooit aangeschaft:
Afbeelding
Sorry, maar je bent een prutser :P Lees de instructie nog eens goed door. Remolie in de spuiten moet je vacuüm trekken.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I Cannondale myself. schreef:
38x10 schreef:Inmiddels ben ik echt he-le-maal klaar met de x0 remmen. Diverse pogingen gedaan om te bleeden, maar ik stop alleen maar meer lucht in de leidingen. Het probleem is dat de injectiespuiten lucht aanzuigen via de zuiger als ik het systeem vacuüm wil trekken. Ben ik nou zo'n prutser, of is die bleedkit zo waardeloos?
Sorry, maar je bent een prutser :P Lees de instructie nog eens goed door. Remolie in de spuiten moet je vacuüm trekken.
Nee, hij bedoelt waarschijnlijk dat als hij aan de spuit trekt die aangesloten is op de remgreep, dat er belletjes uit de remgreep blijven komen omdat er lucht via de zuiger van de remgreep komt. Normaal trek je aan die spuit om de laatste luchtbelletjes uit het systeem te halen en wordt er geen lucht aangezogen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

mtbpie schreef:Bij meerdere remsetjes. En na het bleeden vanwege regulier onderhoud / verversing van olie. Dus niet omdat de rem na 4 weken weer sponzig werd.
De haat aan avid/sram remmen is groot hier merk ik! Ik zal wel geluk hebben gehad.
Wellicht momt het ook doordat mensen eerder slechte ervaringen posten dan goede.
Of omdat er heeeeeel veeeeel Avid/Sram remmen verkocht zijn.
Mijn eigen ervaring met Avid is wisselend.
De ene set was prima, de andere set was ellende.
Mijn persoonlijke ervaring met Shimano is beter (understatement).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Lars TB schreef:(...)
Nee, hij bedoelt waarschijnlijk dat als hij aan de spuit trekt die aangesloten is op de remgreep, dat er belletjes uit de remgreep blijven komen omdat er lucht via de zuiger van de remgreep komt. Normaal trek je aan die spuit om de laatste luchtbelletjes uit het systeem te halen en wordt er geen lucht aangezogen... .
Klopt; als ik maar een heel klein beetje te hard aan de zuiger trek (conform instructie van SRAM/Avid), dan komt er lucht van buiten bij. Volgens mij trouwens via de plek waar het slangetje aan de zuiger zit. Bij de "pro" versie is dit van metaal; die wil ik wel, maar kan ik nergens los vinden.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Mmm, er zit geen slangetje aan de zuiger. Je bedoelt, zuigt valse lucht via de slang? Dompel dan de hele spuit in de olie, en trek dan vacuüm.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

aurelius schreef:"RSC, RS and R. The top-level ......014.html).

Reach adjustment hendel,
Swinglink en
Contact point adjustment dus.
Thanks. Had ik daar dus ook kunnen vinden als ik beter mn best had gedaan. :bier:
ThaSingleTrackMastah schreef:Wellicht momt het ook doordat mensen eerder slechte ervaringen posten dan goede.
Of omdat er heeeeeel veeeeel Avid/Sram remmen verkocht zijn.
Mijn eigen ervaring met Avid is wisselend.
De ene set was prima, de andere set was ellende.
Mijn persoonlijke ervaring met Shimano is beter (understatement).
:-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

I Cannondale myself. schreef:Mmm, er zit geen slangetje aan de zuiger. Je bedoelt, zuigt valse lucht via de slang? Dompel dan de hele spuit in de olie, en trek dan vacuüm.
Ik leg het niet goed uit wellicht. Ik bedoel de slang aan de injectiespuit. Die zuigt, lijkt het, inderdaad valse lucht aan als ik de lucht uit de remleidingen wil trekken (stap 11 in deze instructie).
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "in de olie dompelen". Olie in de injectiespuit krijgen is het probleem niet; de ellende begint pas als de spuiten aangesloten zijn op het remsysteem.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

We hebben het over het 2de en 3de plaatje?
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Nee, het 19e ofzo:
Afbeelding
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou het opgeven... . Prima remmen zolang ze werkten. Maar als je er aan moest werken... . Ik heb een paar keer gewoon nieuwe remmen van SRAM gekregen, zegt eigenlijk al genoeg. Alleen de allerlaatste generatie leek inderdaad werkelijk verbeterd, die bleven het langer doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Doe je het zo?



Dat vacuüm trekken op de remcilinder en remklauw moet je wel met beleid doen. Maar trek je hier lucht, dan is het nog niet zo erg , als je het er maar niet er in laat schieten.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef:Ik zou het opgeven... . Prima remmen zolang ze werkten. Maar als je er aan moest werken... . Ik heb een paar keer gewoon nieuwe remmen van SRAM gekregen, zegt eigenlijk al genoeg. Alleen de allerlaatste generatie leek inderdaad werkelijk verbeterd, die bleven het langer doen.
Wat Lars zegt.
Mijn ervaring (met eigen Avid/Sram remmen en die van vrienden) is ongeveer hetzelfde.
Zolang ze het doen zijn ze prima.
Zodra er iets hapert is het pure ellende.
Telkens denk je dat het in orde is, totdat...

Ik herinner me plotseling een vakantie in de Alpen, waarbij het faal percentage van Avid 100% was.
Geen enkele van de 6 Avid sets heeft die week overleefd.
Shimano (en zelfs Magura!) bleven wel heel.
Misschien kan BC het zich nog herinneren dat er een week later 6 sets XT in 1x besteld werden ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Haha, 6x XT, nice.

Moet toch te achterhalen zijn wat er met die dingen is. Een defect rubbertje of iets!?
Ik zeg, het ligt vast ergens in de hendel. Aangezien daar de meeste onderdelen in zitten. :-{

Afbeelding

Afbeelding

Shimano XT:

Afbeelding
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

38x10 schreef:Nee, het 19e ofzo:
Afbeelding
Wellicht trek je hier te hard aan de plunjer? Alleen lichtjes trekken om luchtbellen uit de caliper te halen. Bij Avids kun je de olie niet terug flushen zoals bij Shimano.

Ik heb overigens 3 jaar naar tevredenheid de XO’s gereden. Ook ontluchten ging prima.

Gr. Robin
Plaats reactie