Recyclebaarheid en duurzaamheid van het eindproduct zijn bij staal en ti toch significant "minder slecht" dan bij carbonPaneVino schreef:/knuppelinhoenderhok modus ON
Ik lees veel negatieve gevoelens over het maken van carbon frames aangaande het productie proces. Mag ik erop wijzen dat de productie van staal en andere metalen toch ook niet bepaald goed wordt ontvangen door de groene rakkers onder ons.... Just a thought
/knuppelinhoenderhok modus OFF
Jullie "gevoel" bij verschillende frame materialen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5494
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
En dan zeker wel overal en nergens heen met de auto en vliegtuig om ergens te gaan fietsen??
- vibemaker
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
- Contacteer:
snap ikGerrie Visser schreef:Ik wil een bamboe fiets!
| Some stuff : Orange Stage EVO 29 | Orange Crush 29 | Project Bamboo |
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5494
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Mijn vrouw is duurzaamheidsmanager, en geloof me, je doet het nooit goed genoeg.japie carbon schreef:En dan zeker wel overal en nergens heen met de auto en vliegtuig om ergens te gaan fietsen??
Je probeert links en rechts je steentje bij te dragen en op andere fronten laat je steekjes vallen. Maar om dat nu als excuus te gebruiken om je er helemaal niets van aan te trekken lijkt mij ook niet ok toch?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Precies! Ik huur morgen weer een helikopter om op de UHR te kunnen fietsenyo-eddy schreef:Mijn vrouw is duurzaamheidsmanager, en geloof me, je doet het nooit goed genoeg.japie carbon schreef:En dan zeker wel overal en nergens heen met de auto en vliegtuig om ergens te gaan fietsen??
Je probeert links en rechts je steentje bij te dragen en op andere fronten laat je steekjes vallen. Maar om dat nu als excuus te gebruiken om je er helemaal niets van aan te trekken lijkt mij ook niet ok toch?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5572
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
En wat weegt bij jouw nu zwaarder? Geen vertrouwen in de breukbelasting van carbon of het productieproces icm recyclebaarheid van het eindproduct?yo-eddy schreef: Carbon: ... Tsja, geeft ultieme vrijheid in design ... maar ik vertrouw het spul gewoon niet. Waarschijnlijk bouw je prima een echt betrouwbaar carbon frame maar is het dan net zo zwaar als staal, alu of ti + veel afval en chemicaliën bij productie van een product dat vaak niet lang mee gaat.....niet voor mij dus.
Wat dat laatste betreft is er in de vliegtuigindustrie al jaren een recycleprogramma en Specialized draagt ook zijn steentje mee. Nu ken ik het productieproces van carbon niet, net zoals ik ook de ins en outs van de staal, titanium en aluminiumindustrie niet ken maar ik ga ervan uit dat bij al die materialen ook hun portie chemicaliën/milieuverontreiniging mbt het produceren ervan nodig zijn.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5494
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Wat bij mij het zwaarst weegt is het feit dat ik gewoon liever met staal of ti bouw en rijd. Ik hou van mooie TIG gelaste frames met strakke lijnen en eventueel een mooie paintjob.Dice Oldskool schreef: En wat weegt bij jouw nu zwaarder? Geen vertrouwen in de breukbelasting van carbon of het productieproces icm recyclebaarheid van het eindproduct?
Draai sinds deze zomer 30 jaar mee in het MTB wereldje en heb alles gereden ..... (en gesloopt ).
Carbon heb ik gewoon nog steeds geen goed gevoel bij (en daar draait het hier om ), teveel "onverklaarbare" breuken gezien en de praktijk leert dat frames waar ze in lab tests met hamers op slaan en in machines belasten in de praktijk op de meeste vreemde plaatsen breken. Het Milieuaspect speelt ook zeker mee, dat is ook één van de redenen dat wij met 11Ants de productie in eigen beheer in Nederland gaan doen. Zoals ik eerder al zei, keuzes zijn altijd persoonlijk en een ieder kan gelukkig voor zichzelf beslissen waar hij of zij zich prettig mee (en op) voelt. Ga mensen op carbon en alu echt niet veroordelen, fun op de trails is nog altijd veruit het meest belangrijk
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Mooie ANTwoorden allemaal
Maar probeer het over het algemeen wel bij het antwoorden van de startpost te houden. Ik snap dat materiaal kenis brand op vele lippen maar het gaat hier om je "gevoel" en eventueel ervaring.
Maar probeer het over het algemeen wel bij het antwoorden van de startpost te houden. Ik snap dat materiaal kenis brand op vele lippen maar het gaat hier om je "gevoel" en eventueel ervaring.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Bang dat er misschien nog wat nuttigs zou kunnen komen te staan in plaats van een weinig zeggend "gevoel" dat al niet strijdig is met natuurwetten?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5494
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Tsja, gevoel en vooroordelen samencheeta schreef:Bang dat er misschien nog wat nuttigs zou kunnen komen te staan in plaats van een weinig zeggend "gevoel" dat al niet strijdig is met natuurwetten?
Van alle genoemde materialen kun je zowel slappe, flexibele en lelijke frames maken .... alsmede het tegenovergestelde
Ik denk dat TS gewoon opzoek is naar wat mensen gevoelsmatig het liefst rijden zonder dat verder te onderbouwen?
Materiaal is maar een klein deel van de beleving, ontwerp is minstens zo belangrijk, net als emotie en merkbeleving.
Zelfs ik rij liever een goed carbon frame dan een slecht titanium of stalen frame
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Yo-Eddy, dat is precies wat ik in ogen had.
Natuurlijk heb ik zelf ook best aardige materiaal kennis maar ik constateer dat bepaalde vooroordelen toch blijven bestaan bij mijzelf en was eigenlijk vooral benieuwd of dit ook bij andere zich voordeed.
Cheeta, als je inhoudelijk wat wil leren over verschillende framematerialen dan is Google je vriend. Succes!
Natuurlijk heb ik zelf ook best aardige materiaal kennis maar ik constateer dat bepaalde vooroordelen toch blijven bestaan bij mijzelf en was eigenlijk vooral benieuwd of dit ook bij andere zich voordeed.
Cheeta, als je inhoudelijk wat wil leren over verschillende framematerialen dan is Google je vriend. Succes!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Het gevoel lijkt alweer doodgebloed...
Staal vanwege de eenvoud, less is more
Alu, best bang for de buck.
Carbon omdat het schijnbaar onmogelijke eigenschappen verenigt.
Ti zelf geen ervaring mee, maar ik gok dat het voor mijn gevoel ergens tussen staal en carbon terecht zal komen.
Duurzaamheid speelt natuurlijk een rol, maar hoe langer je met een frame doet, hoe duurzamer het wordt.
Staal en carbon zijn ‘altijd’ te repareren, dus wat dat betreft...
En voor iedereen die echt met duurzaamheid bezig wil zijn heb ik een gouden tip:
Anticonceptie
Staal vanwege de eenvoud, less is more
Alu, best bang for de buck.
Carbon omdat het schijnbaar onmogelijke eigenschappen verenigt.
Ti zelf geen ervaring mee, maar ik gok dat het voor mijn gevoel ergens tussen staal en carbon terecht zal komen.
Duurzaamheid speelt natuurlijk een rol, maar hoe langer je met een frame doet, hoe duurzamer het wordt.
Staal en carbon zijn ‘altijd’ te repareren, dus wat dat betreft...
En voor iedereen die echt met duurzaamheid bezig wil zijn heb ik een gouden tip:
Anticonceptie
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Qua rij eigenschappen heb ik nooit echt verschil kunnen ontdekken tussen staal/alu/ti en carbon. Ja, een Ti of carbon frame rijdt wat comfortabeler, maar laat de bandenspanning 0.2bar zakken en je rijdt precies hetzelfde op een alu bak. Idem met carbon enzo. Dus voor mij is het verschil tussen de materialen puur optisch, waarbij ik staal het mooist vindt (slanke,rechte buizen) en carbon het lelijkst (allerlei lelijke, kromme bedoelingen). Als compromis rijd ik alu omdat er niet veel stalen fully's zijn.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Waar ben je best bang voor?ThaSingleTrackMastah schreef: .....
Alu, best bang for de buck.
.....